Nieuw-Vlaamse Alliantie
Oostende: Paars-groen blundert te land, ter zee en in de lucht
(17/12/02)
Het N-VA-arrondissement Oostende-Westhoek, de N-VA-afdeling Oostende
en Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Loones hekelen het paars-groene
beleid, zowel federaal als Vlaams, inzake de evoluties in recente
prangende Oostendse dossiers: te land (het spoor), ter zee
(Hooverspeed) en in de lucht (Ostend Airport).
Oostende, gelegen in een arrondissement dat al zo hard moet knokken op
gebied van tewerkstelling, mocht reeds rake klappen incasseren bij de
zo roemloze teloorgang van de Oostendse trots van weleer: de RMT
(Regie Maritiem Transport).
En ... de geschiedenis herhaalt zich.
Inderdaad, het trieste verhaal van het personenvervoer over zee wordt
verder geschreven, nu ook de verbinding Oostende-Dover met de
Hooverspeed wordt stopgezet, met opnieuw ontslagen (waaronder
ex-RMT-ers).
Vanaf nu zullen de Vlamingen zich in het Frans moeten wenden tot
Calais om nog in Engeland te geraken, en zal de toerist de weg naar
Oostende alweer wat moeilijker vinden.
Als het beleid de kanaalverbinding tussen Oostende en de Britse kust
belangrijk vindt, dan moeten daar ook beleidsimpulsen aan gegeven
worden.
Ook voor wat betreft de toekomst van de Oostendse luchthaven is het
onzekerheid troef.
Ondanks diverse tussenkomsten van Jan Loones bij minister Stevaert om
duidelijkheid te scheppen aangaande de toekomst van de Oostendse
luchthaven, zo bijvoorbeeld met een voorstel tot het eindelijk
aanstellen van een degelijk commercieel management, blijft men maar
aanmodderen in dit dossier.
De Oostendse luchthaven lijkt de laatste tijd wel de inzet van
gehakketak tussen de excellenties, gepaard gaande met tegenstrijdige
commentaren binnen een zelfde partij omtrent pro of contra de
luchthaven.
Stellen dat het voortbestaan van de Oostendse luchthaven afhangt van
die paar nachtelijke vrachtvluchten is uiteraard hilarisch. Als de
luchthaven staat of valt bij de goodwill van enkele maatschappijen
voor vrachtvluchten, dan toont dit duidelijk aan dat het beleid
gefaald heeft.
Tenzij een ernstig en toekomstgericht beleid gevoerd wordt, dreigt ook
hier een catastrofe. De N-VA Oostende-Westhoek vraagt dat het Vlaams
beleid eindelijk haar verantwoordelijkheid opneemt, met een degelijk
luchthavenbeleid en bijkomende mogelijkheden en middelen voor de
Oostendse luchthaven.
En tenslotte verliest Oostende zijn rechtstreekse treinverbinding naar
Duitsland.
Als gevolg van de nieuwe hogesnelheidslijn Leuven-Luik verdwijnt de
klassieke
IC-trein met rechtstreekse verbinding Oostende-Keulen: een zware prijs
voor die luttele 8 minuten winst door de HST. Reizigers, vertrekkend
vanuit Oostende, zullen vanaf nu enkel nog via een overstap in Keulen
geraken. Ook andere regio's dan Luik hebben recht op snelle
treinverbindingen.
Kortom, zowel te land, ter zee als in de lucht is Oostende het
slachtoffer van een gebrek aan een doordacht, toekomstgericht beleid
van paars-groen.
Auteur:
Arrondissementeel bestuur Oostende-Westhoek
Jan Loones, Vlaams parlementslid
Meer informatie:
Contactpersoon: Jan Loones
Telefoon: 058/51.37.38
Fax: 058/51.99.54
E-post: jan.loones@vlaamsparlement.be
Url: www.koksijde.be/janloones
Start
---
English Français
Deutsch Castellano
Ledenblad
Volle Manen