VNA
Nederlandse leaserijder is doorsnee automobilist
De leaserijder verschilt niet of nauwelijks van de doorsnee
automobilist. Dat concludeert de Nederlandse Vereniging van
Autoleasemaatschappijen (VNA) uit het recent afgeronde TNO-rapport 'De
zakenautorijder aan het begin van de 21ste eeuw' waarin de
zakenautorijder onder de loep is genomen. Eerdere edities van het
onderzoek verschenen in 1995 en 1998.
Het merendeel van de zakelijke rijders is een man die onderdeel is van
een meerpersoons huishouden. Hij heeft een relatief hoog inkomen, is
veel onderweg en heeft een gemiddelde leeftijd van 40 jaar. Het aantal
vrouwelijke zakelijke rijders is sinds 1996 echter wel fors gestegen:
21%.
Auto's van de zaak worden voornamelijk gebruikt voor zakelijk en
woon-werk verkeer: bij elkaar 71% van alle kilometers. Bij
privé-auto's overheerst het privé-verkeer: dit is 55% van alle
kilometers. Privé-auto's maken daarmee net iets meer privé-kilometers
dan auto's van de zaak.
Het rapport toont verder aan dat mensen met een privé-auto minder vaak
bekeurd worden voor snelheidsovertredingen dan zakelijke rijders. Dat
is niet opmerkelijk omdat zakelijke rijders veel meer buiten de spits
en op de snelweg rijden, waar de pakkans relatief groot is. Er blijkt
nauwelijks verschil te bestaan in de ernst van de
snelheidsovertreding. In de categorie 'overig' blijkt de privé-rijder
weer meer sancties per afgelegde kilometer te krijgen, terwijl het
beeld voor de categorieën 'parkeren' en 'rood licht' gelijk is. 'Een
gewone automobilist', aldus Pieter Jan Biesheuvel, voorzitter van de
VNA.
Het uitbesteden van wagenparkbeheer aan leasemaatschappijen blijkt in
de praktijk te leiden tot een scherpe controle op een juiste
brandstofkeuze. Het gevolg hiervan is dat lease-auto's vaker schone en
zuinige auto's zijn. De zakenauto in eigen beheer is bovendien groter
dan de gemiddelde lease-auto. De lease-auto is namelijk in 78% van de
gevallen hooguit een middenklasser.
Leasemaatschappijen blijken beter toegerust om de kilometerkostprijs
te berekenen en maken de klant bewust van die kosten. 'Dit
onderstreept de rol van de leasemaatschappij als wagenparkbeheerder en
draagt bij aan het kostenbewustzijn van de leaserijder' , zegt
Biesheuvel.