10/12/02
Grammenebrug in het nieuw
De spoorbrug over de oude Leiearm in Grammene-Deinze op de lijn van
Gent naar De Panne schittert weer als nieuw na meer dan anderhalf jaar
van onderhoudswerkzaamheden.
Sommige delen van de brugconstructie waren aan vervanging toe. De brug
kreeg onder meer een volledige nieuwe loopvloer langs het spoor net
als de bevloering en de borstwering van het fietspad. In totaal werd
15 ton nieuw metaal in de brug verwerkt. De 60 jaar oude metalen brug
werd volledig gezandstraald waarna ze drie nieuwe verflagen kreeg. De
schilders hadden niet minder dan 6.000 liter natuurvriendelijke verf
nodig om de brug volledig met de borstel te herschilderen. Om het werk
volledig af te maken werden meteen ook de sporen op de brug vernieuwd.
De brug van Grammene is een van de weinige overblijvende
Vierendeelbruggen die zo genoemd zijn naar de Belgische ingenieur A.
Vierendeel (1852-1940) die voor het eerst een dergelijke brug bouwde.
Karakteristiek voor dat soort brugtype is dat er in het vakwerk van de
metalen draagstructuur geen diagonale dwarsverbindingen zijn tussen de
hoofdliggers. Zoals gebruikelijk was in die periode zijn alle
onderdelen nog met klinknagels aan elkaar vastgezet. Eigenlijk bestaat
de brug uit twee identieke bruggen die naast elkaar liggen en elk een
spoor dragen. Elke brughelft overspant een breedte van iets meer dan
56 meter.
Ruim anderhalf jaar werd gewerkt om de stabiliteit, het draagvermogen
en het uitzicht van de brug weer voor jarenlang te waarborgen. De
renovatie duurde zolang omdat de werkzaamheden het treinverkeer niet
mochten hinderen. Tijdens de morgen- en avondspits moest het
treinverkeer immers dagelijks over de twee sporen kunnen rijden.
Alles samen kostten de werken bijna 1 miljoen euro waarvan de
gemeenten Deinze en Zulte elk ongeveer 43.000 euro voor hun rekening
namen voor de herstelling van het voet- en fietspad dat deel uitmaakt
van de spoorbrug over de Leie.
© 2002 NMBS