NMBS

10/12/02

Grammenebrug in het nieuw

De spoorbrug over de oude Leiearm in Grammene-Deinze op de lijn van Gent naar De Panne schittert weer als nieuw na meer dan anderhalf jaar van onderhoudswerkzaamheden.

Sommige delen van de brugconstructie waren aan vervanging toe. De brug kreeg onder meer een volledige nieuwe loopvloer langs het spoor net als de bevloering en de borstwering van het fietspad. In totaal werd 15 ton nieuw metaal in de brug verwerkt. De 60 jaar oude metalen brug werd volledig gezandstraald waarna ze drie nieuwe verflagen kreeg. De schilders hadden niet minder dan 6.000 liter natuurvriendelijke verf nodig om de brug volledig met de borstel te herschilderen. Om het werk volledig af te maken werden meteen ook de sporen op de brug vernieuwd.

De brug van Grammene is een van de weinige overblijvende Vierendeelbruggen die zo genoemd zijn naar de Belgische ingenieur A. Vierendeel (1852-1940) die voor het eerst een dergelijke brug bouwde. Karakteristiek voor dat soort brugtype is dat er in het vakwerk van de metalen draagstructuur geen diagonale dwarsverbindingen zijn tussen de hoofdliggers. Zoals gebruikelijk was in die periode zijn alle onderdelen nog met klinknagels aan elkaar vastgezet. Eigenlijk bestaat de brug uit twee identieke bruggen die naast elkaar liggen en elk een spoor dragen. Elke brughelft overspant een breedte van iets meer dan 56 meter.

Ruim anderhalf jaar werd gewerkt om de stabiliteit, het draagvermogen en het uitzicht van de brug weer voor jarenlang te waarborgen. De renovatie duurde zolang omdat de werkzaamheden het treinverkeer niet mochten hinderen. Tijdens de morgen- en avondspits moest het treinverkeer immers dagelijks over de twee sporen kunnen rijden.

Alles samen kostten de werken bijna 1 miljoen euro waarvan de gemeenten Deinze en Zulte elk ongeveer 43.000 euro voor hun rekening namen voor de herstelling van het voet- en fietspad dat deel uitmaakt van de spoorbrug over de Leie.

© 2002 NMBS