Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
17 december 2002
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00u in
de perskamer van het stadhuis.
De eerstvolgende persconferentie naar aanleiding van een
collegevergadering vindt plaats op 7 januari 2003.
1. Onderzoek derde optie voor huisvesting Utrechts Archief
Het is nog niet zeker of Het Utrechts Archief naar de Hamburgerstraat
zal verhuizen. De voorbereiding voor de verbouwing van het oude
gerechtsgebouw aan de Hamburgerstraat en de verhuizing van Het
Utrechts Archief van de Alexander Numankade naar de Hamburgerstraat is
tijdelijk stop gezet, omdat bij de uitwerking van het project is
gebleken dat de kosten hoger uit zouden vallen dan aanvankelijk
geraamd. Het college van burgemeester en wethouders onderzoekt nu de
mogelijkheid om de belangrijkste publieksfuncties wel te verhuizen
naar de Hamburgerstraat, maar de overige functies op de Alexander
Numankade te handhaven. Dat blijkt uit een brief van het college aan
de raadscommissie voor Bestuur en Veiligheid.
In deze commissiebrief schetst het college drie opties voor de
toekomstige huisvesting van Het Utrechts Archief: A. Geschikt maken
van het huidige pand van Het Utrechts Archief aan de Alexander
Numankade, B. Verbouwing van en verhuizing naar het voormalig
gerechtsgebouw aan de Hamburgerstraat en C. gecombineerde huisvesting
aan de Alexander Numankade en Hamburgerstraat.
Het college verwacht op basis van het onderzoek naar de derde optie
(C) in januari 2003 een definitief besluit te kunnen nemen over de
toekomstige huisvesting van het Utrechts Archief
2. Nieuwe bestemming Nefkens terrein
Slokker Vastgoed BV heeft een plan voor de bouw van 24 woningen op het
achterterrein van de voormalige garage Nefkens aan de Biltstraat
ontwikkeld. De gemeente heeft eisen gesteld waaraan het plan moet
voldoen. Zo is door de gemeente aangegeven, dat de parkeerplaatsen
voor die woningen (half)ondergronds in het plan opgenomen moeten
worden, zijn er eisen gesteld aan de bouwhoogte en rooilijnen, aan de
ontsluiting voor auto's, het parkeren, de bereikbaarheid van het
binnengebied voor voetgangers en dergelijke.
Het plan dat door architectenbureau Mulleners en Mulleners ontworpen
is, voldoet in zijn huidige vorm aan de gemeentelijke eisen. Het
college van burgemeester en wethouders heeft kennis genomen van dit
plan en heeft de ambtelijke eisen, die door de gemeentelijke diensten
aan het plan gesteld zijn, vastgesteld. Slokker Vastgoed BV zal nog
deze maand een bouwvergunning aanvragen. Dit plan zal door de gemeente
naar verwachting in januari 2003 ter inzage gelegd worden. Voor het
verlenen van een bouwvergunning is in verband met aanpassing van
rooilijnen vrijstelling van de bouwverordenning noodzakelijk.
De woningen zijn ontworpen rond twee hofjes die op dit achterterrein
ontstaan. Het worden eengezinswoningen, twee bouwlagen met een kap.
Het eerste hofje ligt verhoogd op het dak van een halfondergrondse
parkeergarage en opent zich met een brede trap naar de Bekkerstraat.
Er komen geen auto's op het binnenterrein. Auto's bereiken de
parkeergarage vanaf de Biltstraat. Enkele van de nieuwe woningen
liggen aan de Bekkerstraat. De huidige parkeerplaatsen aan de
Bekkerstraat blijven gehandhaafd.
3. Subsidies stadsvernieuwing
De gemeente stelt subsidies beschikbaar om het tempo van de
herstructurering van de na-oorlogse wijken in de stad te vergroten en
de betrokkenheid van bewoners te ondersteunen. Het college van
burgemeester en wethouders heeft nu de regels vastgesteld waaronder
bewoners en bedrijven aanspraak kunnen maken maken op financiële
ondersteuning. Het gaat om subsidieregelingen voor:
-de restauratie van monumenten
-particuliere woningverbetering
-bewonersondersteuning naoorlogse wijken
-stedelijke bewonersondersteuning
- verhuis- en inrichtingskosten bij woningverbeteringprojecten
De opgesomde subsidieregelingen zijn niet nieuw. Ze zijn eerder
gebruikt bij de stadsvernieuwing in de vooroorlogse wijken. Nu zijn ze
(met uitzondering van de subsidieregeling restauratie Monumenten)
toegespitst op de uitvoering van de herstructurering in de naoorlogse
wijken. De subsidiebudgetten worden gedekt uit het Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing, conform het raadsbesluit van 4 juli over de
besteding van de ISV-middelen. Voortaan wordt jaarlijks bij de
begrotingsbehandeling vastgesteld wat er per regeling aan subsidiegeld
beschikbaar is.
4. Poortgebouw Kleine Singel
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een
vergunning te verlenen voor de bouw van zes woningen en een
winkel/bedrijfsruimte met opslag aan Kleine Singel 35-37. Het college
volgt daarmee niet het advies de raadscommissie Ruimtelijke Ordening,
Wonen, Grondzaken en Onderwijs. In de raadscommissie van 8 oktober
bestond met name bezwaar tegen het volume van het bouwplan.
Burgemeester en wethouders zijn van oordeel dat dit bouwplan voor een
poortgebouw valt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders
voor de bebouwingshoogte voor dit gebied. Op basis hiervan mag ter
plaatse tot 18 meter gebouwd worden. De bouwhoogte in het betreffende
plan is minder dan 16 meter. Het college is van mening dat afwijzing
van het poortgebouw tot een ongewenste vertraging/ blokkering zou
leiden van aanpalende bouwprojecten. Andere argumenten om toch
medewerking te verlenen aan het bouwplan zijn het woningtekort in de
stad, de vergroting van de vitaliteit van het gebied en de potentiële
opbrengsten voor de gemeente bij realisering van de bouwplannen. Het
onderhavige bouwplan was al eerder goedgekeurd door commissie Welstand
en Monumenten.
5. Veiligheidsmaatregelen sportpark Den Hommel
Er komen veiligheidsmaatregelen rong sportpark Den Hommel aan de
Kennedylaan. Het college vraagt de raad een krediet van EUR 326.000
beschikbaar te stellen. Rond Aquacentrum Den Hommel, het tennispark
van tennisvereniging Domstad en het nieuwe gebouw van de Bridgebond is
sprake van overlast, diefstal en inbraken. Wijkbureau West heeft het
initiatief genomen om de veiligheid rond het sportpark te verhogen.
Met omwonenden is gesproken over de plannen. Voor zover mogelijk zijn
hun suggesties in het plan van aanpak verwerkt. Ook de raadscommissie
Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën heeft op
29 oktober jl. ingestemd met het pakket van maatregelen.
De drie voorzieningen aan de Kennedylaan gaan samen één sportpark
vormen. Om ongewenste bezoekers buiten te houden worden er
vandaalbestendige afsluitbare schuifhekken en slagbomen aan gebracht.
Een parkeerwachter zal toezicht houden, ondersteund door een
cameracircuits met monitors. Bij het begin van het tennisseizoen in
voorjaar 2003 zullen de werkzaamheden zijn afgerond. Via een stadsplan
worden omwonenden van de start en planning van het werk op de hoogte
gesteld. De bezoekers van de sportvoorzieningen zullen worden
geïnformeerd door middel van folders, de website van het aquacentrum
en posters.
6. Centraal Museum gaat Rietveldhuis huren
Het Centraal Museum gaat het Rietveldhuis aan de Erasmuslaan 5 huren
van het KF Heinfonds. Het museum wil het informatiecentrum van het
Rietveld Schröderhuis aan de Prins Hendriklaan verplaatsen naar de
woning aan de Erasmuslaan 5. De eerste en tweede verdieping worden in
eerste instantie onderverhuurd.
In september van dit jaar was het pand via bemiddeling van het
Centraal Museum door het KF Fonds aangekocht. Het KF Heinfonds, een
organisatie die zich beijvert voor het behoud van monumentaal
cultureel erfgoed, wil de woning verhuren aan het Centraal Museum. De
kosten voor het exploiteren van het pand komen voor rekening van het
Centraal Museum. Dit wordt grotendeels betaald uit het wegvallen van
de huurkosten van het huidige informatiecentrum en de inkomsten uit
onderhuur.
In oktober van dit jaar werd ook al de modelwoning aan de Erasmuslaan
9 geopend die door Rietveld zelf is gemeubileerd. Met de ingebruikname
en openstelling van het pand in hetzelfde blok op nummer 5 krijgt het
aanbod van Rietveld in Utrecht weer een nieuwe impuls.
7. Wijkenmonitor 2002 ondersteunt wijkgericht werken
De Wijkenmonitor, een tweejaarlijks overzicht van een breed scala aan
gegevens over de wijken en buurten van Utrecht, is vandaag uitgekomen.
De Wijkenmonitor 2002 ondersteunt het wijkgerichte werken en is een
vervolg op de proefversie die het afgelopen voorjaar is verschenen.
Daarvan is een evaluatie gehouden onder gebruikers, met name in de
wijken. De update is in nauw overleg met gebruikers ontwikkeld, met
name met wijkbureaus en gemeentelijke diensten.
Nieuw in de geactualiseerde monitor is een extra deel over de
resultaten van de in juni gehouden tweejaarlijkse bevolkingspeiling
Leefbaarheid & Veiligheid. Daarin wordt gevraagd naar de beleving van
veiligheid. In de Utrecht Monitor, die elk voorjaar verschijnt, staan
de exacte cijfers over veiligheid en leefbaarheid. Verder wordt er
aandacht besteed aan thema's als wonen, verkeer, parkeren, gezondheid,
sportdeelname en voorzieningen. Ook geven de wijkwethouders korte
impressies van 'hun' wijk.
Voor wie belangstelling heeft, is de monitor opvraagbaar bij de
gemeente. De Wijkenmonitor 2002 zal actief onder de aandacht worden
gebracht van veel huidige gebruikers en gebruikers in de toekomst,
zoals wijkraden. In de loop van 2003 komen alle gegevens uit de
Wijkenmonitor 2002, samen met veel extra informatie over buurten en
wijken, voor gebruikers beschikbaar in een geautomatiseerd
buurtsysteem. Daarom zal de uitgebreide papieren versie niet elk jaar
maar eens per twee jaar verschijnen. In 2003 volgt alleen een sober
drukwerkje. De commissie Bestuur en Veiligheid wordt geïnformeerd.
8. Routering vervoer gevaarlijke stoffen
Vervoerders van gevaarlijke stoffen die door Utrecht willen rijden om
hun goederen af te leveren, moeten de route naar het afleveradres
melden en hiervoor een ontheffing vragen bij de gemeente. Het college
heeft ingestemd met het ontwerpbesluit routering gevaarlijke stoffen.
Daarin zijn deze regeling en de routes voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen over rijkswegen vastgelegd. Als de transporteur
van gevaarlijke stoffen de rijksweg verlaat, moet hij een ontheffing
hebben voor het vervolgtraject. De gemeente kan de meest gunstige
route naar het afleveradres voorschrijven en weet zodoende precies
hoeveel gevaarlijke stoffen er op welke routes worden vervoerd.
Overigens vallen de risico's van deze transporten ruimschoots binnen
de normen voor externe veiligheid. Met deze nieuwe regeling krijgt de
gemeente een beter overzicht van het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Bovendien heeft de gemeente de mogelijkheid om een vervoerder een
andere route te laten rijden dan waarvoor toestemming wordt gevraagd.
De regeling is bedoeld voor gevaarlijke stoffen zoals LPG, ammoniak en
vuurwerk. Benzine valt niet onder de nieuwe regeling.
Met de instemming van het college wordt het ontwerpbesluit routering gevaarlijke stoffen vrijgegeven voor inspraak. De commissie voor Verkeer en Beheer wordt over het besluit gehoord.
9. Herinrichting rotonde Maliebaan - Museumlaan
Om de verkeersveiligheid voor met name fietsers te vergroten wordt de
rotonde Maliebaan - Museumlaan heringericht. Daarbij krijgt het
verkeer op de rotonde voorrang en wordt het fietsverkeer dat vanaf de
Maliebaan naar de Museumlaan wil, gescheiden van het overige verkeer
op de rotonde. De aanleg van een verkeersdrempel op de parallelweg van
de Maliebaan moet ervoor zorgen dat de snelheid waarmee het verkeer de
rotonde nadert wordt beperkt. Het college heeft het definitieve
ontwerp voor de rotonde Maliebaan - Museumlaan goedgekeurd. In dit
ontwerp zijn de resultaten van de inspraakprocedure op het voorlopig
ontwerp verwerkt.
Tijdens de aanleg van de HOV-baan in de Biltstraat was de
omleidingsroute van de buslijnen 11 en 4 aanleiding om de
verkeersveiligheid op de rotonde door enkele tijdelijke maatregelen te
verbeteren. In deze periode bleek dat zowel automobilisten als
fietsers gebaat zijn bij de regeling waarbij het verkeer op de rotonde
voorrang heeft. Om deze reden wordt de rotonde dan ook definitief
volgens dit uitgangspunt ingericht. Herinrichting van de rotonde heeft
de voorkeur boven de aanleg van een kruispunt met verkeerslichten.
Daarbij zou de doorstroming van het verkeer in gevaar kunnen komen. De
uitvoering van de herinrichting zal naar verwachting vóór de zomer van
2003 starten.
Het collegebesluit wordt ter informatie gestuurd naar de commissie
voor Verkeer en Beheer.