Beoordelingskader kleine ziekenhuizen
In vervolg op het Algemeen Overleg over de IJsselmeerziekenhuizen
beschrijft minister De Geus in deze brief een breder beoordelingskader
voor kleine ziekenhuizen.
Beoordelingskader kleine ziekenhuizen 1. Beoordelingskader kleine
ziekenhuizen
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag
CZ/IZ-2343630 16
december
2002
Onderwerp Bijlage(n)
Uw
brief
Breder beoordelingskader kleine ziekenhuizen
In vervolg op het Algemeen Overleg over de IJsselmeerziekenhuizen beschrijf ik hieronder
het breder beoordelingskader voor kleine ziekenhuizen. Dit kader is uit een aantal punten
opgebouwd: het laatste punt handelt over verantwoordelijkheidsverdeling. Daarna ga ik
nader in op enkele concrete ziekenhuizen, zoals die afgelopen week aan de orde kwamen.
Mijn brief eindigt met een nader voorstel.
Beoordelingskader
Het door mij gehanteerde beoordelingskader bevat de volgende punten:
1) Op basis van het door het College Bouw aangereikte materiaal (zie vervolg-
uitvoeringstoets van 14/1/2002) heb ik in mijn brief van 1 februari 2002 een aantal
typen of verschijningsvormen onderscheiden. Een van die verschijningsvormen is het
basisziekenhuis. Beschreven is welke functies en welke soort zorg in een dergelijk
basisziekenhuis voorhanden dienen te zijn. Klinische aanwezigheid van de
poortspecialismen en een volwaardige afdeling spoedeisende zorg maken daar
nadrukkelijk onderdeel van uit.
2) Een afdeling spoedeisende zorg is van belang voor de bereikbaarheid van acute of
spoedeisende ziekenhuiszorg. Deze zorg dient per ambulance binnen 45 minuten
bereikbaar te zijn. Uit analyses van het College Bouw en het RIVM blijkt dat het
allergrootste deel (99%) van de Nederlanders binnen die normtijd per ambulance
voor spoedeisende hulp in een ziekenhuis kan zijn. Dat betekent dat de huidige
spreiding van ziekenhuizen in orde is. Tegelijkertijd zijn er enkele zwakke plekken
waarvoor waakzaamheid op zijn plaats is.
3) Behalve bereikbaarheid is de kwaliteit van de zorg een belangrijk uitgangspunt:
kwalitatief verantwoorde zorg moet gegarandeerd zijn. In die context is van belang
dat er voldoende patiënten worden gezien door de dokters en dat er voldoende
dokters aanwezig zijn om het dienstenschema van 7x24 uur te kunnen vullen. De
primaire verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de geleverde zorg ligt bij de
medische professionals. Het toezicht daarop ligt bij de Inspectie.
4) In eerdere stukken is, bij wijze van vuistregel, aangegeven dat voor een
basisziekenhuis de minimumomvang ligt bij 72.500 adherente inwoners en 25
poortspecialisten. Tot dat aantal van 25 is gekomen door aan te nemen dat drie
Postbus 20350 Bezoekadres: Correspondentie uitsluitend Internetadres: 2500 EJ DEN HAAG Parnassusplein 5 richten aan het postadres www.minvws.nl Telefoon (070) 340 79 11 2511 VX DEN HAAG met vermelding van de Fax (070) 340 78 34 datum en het kenmerk van deze brief
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
2
Kenmerk
CZ/IZ-2343630
artsen per poortspecialisme de beschikbaarheid gedurende 7x24 uur kunnen
garanderen. Bij deze omvang is vakinhoudelijke samenwerking met een ander
ziekenhuis noodzakelijk, omdat de aangegeven omvang een minimum is.
5) In een aantal gevallen leidt een dergelijke samenwerking tot concentratie van zorg
op één locatie. Dat is soms om de hierboven genoemde kwaliteitsredenen
noodzakelijk. Soms is die concentratie echter onaanvaardbaar, namelijk in die
gevallen waarbij de bereikbaarheid van de spoedeisende hulp binnen 45 minuten
gevaar loopt.
6) Daarbij is het van belang te onderkennen dat er sprake is van een autonome,
technologische ontwikkeling (bijvoorbeeld op het terrein van de telemedicine, de
minimale invasieve chirurgie, nieuwe geneesmiddelen en preventieve behandeling)
die enerzijds met zich meebrengt dat de curatieve zorgverlening in toenemende mate
binnen een niet-klinische constellatie kan worden verricht waardoor anderzijds de
klinische zorg een groter verzorgingsgebied nodig heeft.
7) Externe belanghebbenden hebben een nadrukkelijke positie in het
besluitvormingsproces gekregen (zie de beleidsregels ex art. 3 WZV). De uiteindelijke
verantwoordelijkheid ligt bij de ziekenhuisdirectie die zich daarbij moet inspannen om
tot overeenstemming met de stakeholders te komen. Minister en College Bouw
toetsen de door de ziekenhuisdirectie geleverde inspanning.
8) Deze verantwoordelijkheidsverdeling tussen ziekenhuisdirectie en stakeholders vloeit
logisch voort uit het feit dat ziekenhuizen privaatrechtelijke rechtspersonen zijn. Naar
hun aard hebben zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar dit neemt niet
weg dat zij uiteindelijk een eigen (management)verantwoordelijkheid hebben binnen
de kaders die de overheid stelt.
Informatie over enkele concreet genoemde ziekenhuizen.
Tegen de achtergrond van dit beoordelingskader informeer ik u over enkele ziekenhuizen die
vorige week, tijdens het Algemeen Overleg genoemd werden.
- Over de concentratienieuwbouwplannen van ziekenhuis Bernhoven hebben mijn
medewerkers een gesprek gevoerd waarbij behalve het ziekenhuis ook het College Bouw, de
gedeputeerde en de verzekeraars aanwezig waren. Daarin is afgesproken dat men in januari
met een nadere onderbouwing komt. Vervolgens neem ik een besluit over het al dan niet
afgeven van een verklaring ex artikel 6 van de WZV.
- Voor de locatie Kerkrade van Atrium Medisch Centrum in Heerlen is de nadere invulling
binnen de kaders van eerdere besluitvorming aan de orde. Dat betekent dat in poliklinische
zin alle specialismen aanwezig blijven. Ook is er een poliklinsche operatiekamer en zijn er
mogelijkheden voor dagverpleging. Daarnaast wordt er een doelgroepenbeleid ontwikkeld,
zoals de zorg rond diabetespatiënten, een geriatrisch/diagnostisch dagcentrum en een
inloopspreekuur TIA/CVA. Ook is een transferafdeling (van ziekenhuis naar verpleeghuis)
van 2 keer 24 bedden operationeel. Naar ik begrijp hebben de meerderheid van de
gemeenteraad van Kerkrade en de meerderheid van Provinciale Staten zich achter de
gepresenteerde voorstellen geschaard.
- Voor de locatie Zierikzee van de Oosterscheldeziekenhuizen geldt dat ik in het kader van
het ambulancespreidingsplan en binnen het in de regio uitgewerkte plan van aanpak, naar
een oplossing zoek.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
3
Kenmerk
CZ/IZ-2343630
- Er zijn geen juridische argumenten om in het kader van de Garantieregeling de gevraagde
goedkeuring aan de fusiestatuten van de ziekenhuizen in Velp en Arnhem te onthouden. De
ondernemingsraden en Velp en Rijnstate en de inspectie hebben inmiddels aangedrongen op
spoedige goedkeuring. Het ziekenhuis Velp fungeert al een tijdje als profielziekenhuis. De
productiecijfers zijn gestegen.
- Intensief overleg met de waarnemend voorzitter van de Raad van Toezicht van de
IJsselmeerziekenhuizen heeft ertoe geleid dat op zeer korte termijn de benoeming van een
nieuwe voorzitter te verwachten valt. Ook is besloten om het voorzitterschap van het
overleg met de extern betrokkenen in handen te leggen van een onafhankelijk voorzitter.
Alle overige suggesties uit ons overleg van vorige week heb ik overgebracht. De vele
reacties die dat overleg gegenereerd heeft geven aan dat het creëren van rust van groot
belang is. Ook het voortbestaan van de locatie Lelystad is immers in het geding.
Nadere informatie
Tijdens het overleg van vorige week is ook de lijst van fusieziekenhuizen, als opgenomen in
mijn brief over het bereikbare ziekenhuis van 20 november 2002, aan de orde geweest. Het
toepassen van de ontwikkelde criteria op de daarin genoemde ziekenhuizen leverde
onvoldoende informatie op. Op dat punt kan ik het volgende in het vooruitzicht stellen. In
februari 2003 komt het Referentiekader Spreiding Curatieve Zorg van IPO, NVZ, NPCF en
ZN beschikbaar. Op dat moment zijn ook de resultaten bekend van de enquête die de
inspectie heeft uitgezet naar de financiële situatie van ziekenhuizen, waarover ik u per brief
van 30 oktober 2002 informeerde. Inmiddels zijn mijn medewerkers begonnen aan een serie
bezoeken aan de acht ziekenhuizen die op dit moment onder de norm van 72500 adherente
inwoners en 25 poortspecialisten functioneren. Dat alles kan samengevat worden in een
notitie die ik u daarna zal toesturen.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mr. A.J. de Geus