ANBO, PCOB, UNIE KBO
s-Hertogenbosch 17-12-2002
Ouderen wensen betere mobiele telefoon
Veel senioren vinden de mobiele telefoon uitermate
gebruiksonvriendelijk. Vooral de minuscule toetsen en het kleine
beeldscherm zijn oudere gebruikers een doorn in het oog. Ook het feit
dat de meeste belbedrijven prepaid klanten massaal afsluiten omdat ze
hun beltegoed niet op tijd opwaarderen, vindt geen genade in de ogen
van de oudere consument. Veel senioren hebben hun gsm juist
aangeschaft voor noodgevallen, waardoor de telefoon in de praktijk
weinig wordt gebruikt.
Dit zijn enkele voorlopige conclusies uit een consumentenpeiling die
de oudenbonden ANBO, PCOB en Unie KBO de afgelopen weken onder hun
leden hebben gehouden.
Uit de peiling waarbij honderden senioren zijn betrokken, blijkt dat
ingewikkelde instructies en een veelheid aan functies, goed gebruik
van het mobieltje in de weg staan.
Oudere gsm-gebruikers wensen een eenvoudig te bedienen variant van de
huidige mobiele telefoon.
De 50+organisaties gaan de resultaten van deze consumentenpeiling
bundelen in een rapport. GSM-fabrikanten en -leveranciers worden
aangesproken op verbeteringen. Ook een gesprek met belbedrijven ligt
in het verschiet. Het definitieve eindrapport met bijbehorende
aanbevelingen verschijnt in de tweede week van januari.
Noot voor de redatie: voor meer informatie over dit persbericht kunt u
contact opnemen met:
- Arno Heltzel, persvoorlichter Unie KBO, telefoon: 073-6123475 of
06-51295194
- Frank van der Aa, persvoorlichter ANBO, telefoon 030-2330060 of
06-22832100
- Jaap van der Spek, directeur PCOB, telefoon 038-4225588 of
06-22445140
17 dec 02 12:27