Nieuwsberichten
17-12-2002
Organisatie gemeente Achtkarspelen klantgerichter
De organisatie van de gemeente Achtkarspelen wordt klantgerichter, inzichtelijker en resultaatgerichter, zo heeft het college besloten. Concreet betekent dit dat er wordt gewerkt aan één publieksbalie en minder afdelingen. Op die manier wordt het voor inwoners inzichtelijker voor welke zaken ze bij welke afdeling terecht kunnen. Ook de informatie via de website wordt uitgebreid. Hoe het reorganisatieproces precies wordt vormgegeven, wordt op dit moment besproken met alle medewerkers, de OR, vakbonden en de raad.
Hoewel de gemeentelijke organisatie de afgelopen jaren al gedeeltelijk
aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden is aangepast, is nu
besloten de hele gemeentelijke organisatie aan te passen, zodat
veranderingen goed op elkaar aansluiten en er een meer samenhangende
organisatie ontstaat. Dat betekent dat er geen 'schotten' tussen
verschillende afdelingen bestaan, afdelingsmedewerkers maximaal met
elkaar samenwerken en elkaar informeren over het halen van
doelstellingen. Binnen de nieuwe organisatiecultuur krijgen afdelingen
meer verantwoordelijk- en bevoegdheden.
Tweerichtingsverkeer
De afgelopen weken is medewerkers uitgelegd waarom de gemeente
Achtkarspelen wil reorganiseren en hoe de organisatie dit aan denkt te
gaan pakken. Van het begin tot het einde van het reorganisatieproces
praten medewerkers mee. Er wordt een speciale nieuwsbrief uitgegeven
en vóór alle belangrijke beslismomenten wordt een
personeelsbijeenkomst georganiseerd. Daarnaast worden er - verspreid
over de gehele organisatie - werkgroepen geformeerd waarin medewerkers
plaats kunnen nemen.
Tijdpad
Het directieteam trekt twee jaar uit voor de reorganisatie; in 2005
moet de nieuwe organisatie draaien. Het college verwacht dat er geen
ontslagen hoeven te vallen en er is geen financiële taakstelling aan
de reorganisatie verbonden. De kwaliteit van de dienstverlening staat
centraal.