Marktonderzoek in kader van Grafivak Grafimediabedrijven hebben forse investeringsplannen in 2003
Hoewel de grafimedia branche onder druk staat, is de noodzaak tot investeren er niet minder om geworden. Dat is de opvallendste conclusie uit een onderzoek dat Amsterdam RAI door ibt marktonderzoek heeft laten uitvoeren onder bezoekers van Grafivak 2001. Meer dan 60 procent van de circa 1.400 ondervraagden geeft aan voor 2003 investeringen te overwegen. Een andere belangrijke uitkomst is de toenemende belangstelling voor digitale technologie.
Van de groep respondenten die aangeeft investeringsplannen te hebben, zegt de helft in verband hiermee zeker naar Grafivak 2003 te komen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het komend jaar voor investeringsplannen gemiddeld ¤ 325.000 wordt uitgetrokken, een bedrag dat nauwelijks lager ligt dan in 2001: toen werd een gemiddeld investeringsbedrag van ¤ 350.000 vastgesteld. De helft van de respondenten geeft aan een bedrag van ¤ 500 tot ¤ 37.500 euro te willen investeren. De andere helft noemt bedragen tussen de ¤ 37.500 tot meer dan ¤ 5 miljoen. Waaraan men de investeringen zal gaan besteden, is ook onderzocht. Meest genoemd zijn apparatuur en systemen voor vormgeving en ontwerp (27 procent), systemen voor printen en printing-on-demand (22 procent), systemen voor kleurmanagement (20 procent) en apparatuur voor geavanceerde bestandsuitwisseling (20 procent), op de voet gevolgd door digitale fotografie (18 procent), scansystemen (16 procent) en drukpersen (15 procent). Veel van de respondenten geven aan voor meerdere productgroepen investeringsplannen te hebben.
Digitale technologie
Naast belangstelling voor de traditionele productgroepen is een
duidelijke interesse in digitale technologie te constateren.
Apparatuur en systemen voor printen/printing-on-demand, voor grafische
vormgeving/ontwerp en voor kleurmanagement scoren allemaal ruim boven
de 50 procent. De interesse voor producten op het gebied van
bestandsuitwisseling, drukken en digitale fotografie doet daar echter
nauwelijks voor onder. Veel genoemd zijn verder scannen,
computer-to-plate, papier en databasepublishing annex
contentmanagement. Grafivak 2003 speelt in op de snelle digitale
veranderingen in en rond de grafische bedrijfstak. De beurs krijgt
daardoor andere accenten ten opzichte van voorgaande edities.
Integratie van informatietypen is daarbij het kernwoord.
Opdrachtgevers van grafische bedrijven beperken zich in hun
communicatie-uitingen niet meer tot drukwerk, maar kiezen ook voor
andere al dan niet interactieve media: internet, cd-roms, audio,
video. Grafische bedrijven die hun dienstverlening in die richting
willen uitbreiden, vinden op Grafivak 2003 de digitale technieken die
dat mogelijk maken.
Plaats, tijdstip en organisatie
Grafivak 2003 vindt plaats van dinsdag 13 tot en met zaterdag 17 mei
2003 in het Europacomplex van Amsterdam RAI. De openingstijden zijn op
dinsdag, woensdag en vrijdag van 10.00 tot 19.00 uur, op donderdag van
10.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.
De beurs wordt georganiseerd door Amsterdam RAI, gesteund door een
tentoonstellingscomité. In dit comité hebben vertegenwoordigers van
diverse belangenverenigingen en brancheorganisaties zitting, zoals het
KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen), de VLGA
(Vereniging van Leveranciers voor de Grafische en Aanverwante
Industrie) en Nederland-ICT (Vereniging Informatie-en
Communicatietechnologie Nederland).
Voor meer informatie over het ibt onderzoek of het aanvragen van een brochure met deelnamevoorwaarden voor Grafivak 2003 kunnen geïnteresseerden contact opnemen met: Xander de Bruine, product manager Grafivak, Amsterdam RAI telefoon 020 - 549 22 44 e-mail: x.d.bruine@rai.nl. Meer informatie over de beurs is te vinden op www.grafivak.nl
Amsterdam, december 2002
Noot voor de redactie/