17-12-2002
Vraag naar SUVs alive and kicking
Even leek het erop dat de markt van 4 x 4 voertuigen eenzelfde lot zou
zijn beschoren als de dinosaurussen. De verkoop van uit glimmend staal
opgetrokken mastodonten bleek de tand des tijds echter beter te
doorstaan dan de prehistorische pendant. Helemaal nadat de
traditionele four wheel drives in een nieuw jasje werden gestoken en
onder de naam Sports Utility Vehicles een brede groep kopers bleek aan
te spreken.
Het SUV segment weet zelfs te ontsnappen aan de economische malaise
die de Europese automarkt onder druk zet. Voertuigen als de Toyota
RAV4, de Mercedes M-klasse, de Land Rover Freelander en de BMW X5
genieten de grootste populariteit en vertegenwoordigen inmiddels ruim
eenderde van de totale SUV-markt. Naar verwachting zullen dit jaar
ongeveer 670.000 SUVs in Europa worden verkocht. Een toename van 9
procent vergeleken met 2001 en een verdubbeling ten opzichte van 1996.
Ontwikkeling verkoop Sports Utility Vehicles (SUVs) in Europa
1989 - 250.000
1995 - 310.000
1996 - 330.000
1997 - 350.000
1998 - 450.000
1999 - 590.000
2000 - 600.000
2001 - 611.000
2002 - 670.000 (raming)