17-12-2002
Succes autosites beïnvloedt functie showroom
De rol van de showroom in het aankoopproces van een auto wordt in
toenemende mate door internet overgenomen. Dit betekent dat de huidige
functie van de traditionele showroom als lokker van potentiële kopers
onder druk staat. De showroom moet vooral de betrouwbaarheid, kennis
en kwaliteit van het garagebedrijf gaan benadrukken en de waarde van
het fysieke contact tussen klant en product ondersteunen, stelt Sander
van den Hout, manager van AutoTrack.nl.
Volgens Van den Hout blijkt uit een recent consumentonderzoek van de
Erasmus Universiteit, in opdracht de Nederlandse Dealer Associatie
(NDA), dat internet als informatiemedium uitermate geschikt is voor de
aan- en verkoop van autos.
Uit een studie onder de bezoekers en adverteerders van AutoTrack.nl
komt bovendien naar voren dat 61 procent van de surfers naar
AutoTrack.nl geïnteresseerd is in een gebruikte en 18 procent in een
nieuwe auto. Een adverteerder op de site kan rekenen op gemiddeld 11
extra bezoekers en verkoopt gemiddeld bijna vier autos meer. Dit laat
zien dat niet het aantal bezoekers, maar de kwaliteit van de site
bepalend is voor succes.
Van den Hout constateert dan ook dat autos, naast cds, boeken, banen
en huizen, tot de selecte groep van producten en diensten behoort die
zeer geschikt zijn voor promotie via internet. De uitkomsten van het
onderzoek van de Erasmus Universiteit tonen aan dat de consument de
voorkeur geeft aan de volgende autosites: 1) site van importeur; 2)
eigen site van het autobedrijf; 3) AutoTrack; 4) Autotrader; 5)
Autotelegraaf.