AutoRai

17-12-2002

Succes autosites beïnvloedt functie showroom

De rol van de showroom in het aankoopproces van een auto wordt in toenemende mate door internet overgenomen. Dit betekent dat de huidige functie van de traditionele showroom als lokker van potentiële kopers onder druk staat. De showroom moet vooral de betrouwbaarheid, kennis en kwaliteit van het garagebedrijf gaan benadrukken en de waarde van het fysieke contact tussen klant en product ondersteunen, stelt Sander van den Hout, manager van AutoTrack.nl.
Volgens Van den Hout blijkt uit een recent consumentonderzoek van de Erasmus Universiteit, in opdracht de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), dat internet als informatiemedium uitermate geschikt is voor de aan- en verkoop van autos.

Uit een studie onder de bezoekers en adverteerders van AutoTrack.nl komt bovendien naar voren dat 61 procent van de surfers naar AutoTrack.nl geïnteresseerd is in een gebruikte en 18 procent in een nieuwe auto. Een adverteerder op de site kan rekenen op gemiddeld 11 extra bezoekers en verkoopt gemiddeld bijna vier autos meer. Dit laat zien dat niet het aantal bezoekers, maar de kwaliteit van de site bepalend is voor succes.

Van den Hout constateert dan ook dat autos, naast cds, boeken, banen en huizen, tot de selecte groep van producten en diensten behoort die zeer geschikt zijn voor promotie via internet. De uitkomsten van het onderzoek van de Erasmus Universiteit tonen aan dat de consument de voorkeur geeft aan de volgende autosites: 1) site van importeur; 2) eigen site van het autobedrijf; 3) AutoTrack; 4) Autotrader; 5) Autotelegraaf.