AutoRai

17-12-2002

Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu): Jammer van premies voor zuinige autos
Het inmiddels alweer demissionaire kabinet van CDA, VVD en LPF werd al bij het regeerakkoord verweten het milieu naar het tweede plan te hebben verwezen. Zo werd de afschaffing van verschillende milieupremies aangekondigd, ook ¯ tot verdriet van de autobranche ¯ die op schone en zuinige autos. Wat heeft de staatssecretaris van Milieu daarop te zeggen, en hoe ziet hij het spanningsveld tussen milieu- en mobiliteitseisen zich in de komende tijd ontwikkelen? Er waren drie redenen waarom bij de totstandkoming van dit kabinet het milieu wat minder aandacht kreeg dan voorheen. In de eerste plaats het gevoel dat er al heel veel bereikt is, de urgentie is wat minder. Ook bij autos: de afgelopen twintig jaar is de uitstoot van vervuilende stoffen per gereden kilometer met 90 procent gereduceerd. Tegelijk werd duidelijk dat burgers andere prioriteiten hadden: de bekende trits onderwijs, zorg en veiligheid. En ten derde vond die verschuiving van prioriteiten plaats tegen de achtergrond van verslechterende economische perspectieven, die dwongen om keuzes te maken. Er zijn twee dingen waar nu minder geld voor is: de uitgaven die duurzaam gedrag moeten stimuleren, en de sanering van vervuiling uit het verleden. Onder de gegeven randvoorwaarden zijn de marges voor het milieubeleid klein, maar ik houd staande dat we binnen die marges een fatsoenlijk milieubeleid voeren.

Dat betekent niet dat de premies automatisch terugkomen wanneer de economie bijtrekt. Ik vind het jammer van die premies voor kleine, zuinige autos, want ze hadden resultaat. Maar we hadden een complete kerstboom opgetuigd aan subsidies, heffingen en accijnzen op autos. Dat hele complex moeten Financiën en VROM samen integraal bekijken, in de Europese context. Dan gaat het om alle relevante regelingen: BPM, houderschapsbelasting, accijnzen. De burger mag verwachten dat we op een verstandige manier kijken naar de milieu-effectiviteit, in termen van vervuiling, CO2-uitstoot, geluid enzovoort. We hebben niet het doel de lasten van de automobiliteit te verzwaren; het gaat niet om verhoging maar om verschuiving, differentiatie. Zon differentiatie moet helder zijn, je moet er geen cursus statistiek voor hoeven volgen. Maar je bent ook niet klaar met vaststellen wat de zuinigste auto is. De automarkt is steeds gefragmenteerder, mensen zijn vrij in hun keuze, maar op milieuthemas verkoop je nu eenmaal geen autos. Dus moet je onderscheid maken naar soort voertuig en vaststellen wat binnen een bepaalde productgroep een milieuvriendelijke keuze is. Een stap in die richting is de labeling die nu Europees is ingevoerd.

Is de kilometerheffing straks ook weer een optie? We hebben afgesproken dat de kilometerheffing in deze kabinetsperiode niet aan de orde is. Zoals het CDA ook in zijn verkiezingsprogramma had staan: je moet eerst bewegen en dan pas beprijzen. Beprijzen is dus wel een element van de discussie, maar eerst moet meer perspectief worden geboden.

Halen we de doelstellingen van Kyoto, of komt kernenergie weer op de agenda? Nee. Niet omdat ik er principieel tegen ben, maar omdat er nog steeds geen goede oplossing is voor het afvalprobleem. Kyoto is belangrijk, dat moeten we halen. Dat lukt denk ik wel, maar vooral dankzij de aanpak van andere broeikasgassen dan CO2. Het terugdringen van CO2 blijft moeilijk, en uit onderzoek van het RIVM blijkt dat op dat punt het verkeer de laatste jaren achterblijft bij de industrie. We studeren nu op extra maatregelen die we bij de begroting voor 2004 willen presenteren. Dat geldt ook voor andere doelstellingen. In het NVVP is een cluster van twaalf maatregelen opgenomen: fiscale maatregelen, stimulansen, emissiehandel, nieuwe technieken. Het RIVM is aan het uitrekenen wat de effecten daarvan zijn en volgend jaar willen we met voorstellen komen. Je moet problemen zoveel mogelijk bij de bron aanpakken, dat geldt voor emissies maar ook voor zaken als geluidhinder. Je kunt wel schermen blijven bouwen maar je kunt beter het asfalt en de banden stiller maken. De auto-industrie zelf werkt ook hard aan oplossingen, bijvoorbeeld voor de roetuitstoot van diesels. Ik verwacht dat de eisen van 2010 zullen worden gehaald. Ook die innovatieslag moet je stimuleren, liefst op Europees niveau.

Het kwartje van Kok kunnen we zeker wel vergeten? Ik snap best wat de gevoelens rond dat kwartje zijn. Van mij hoeft het niet zo, maar als je het teruggeeft, hoe doe je dat dan? Met accijnsverlaging beloon je veelrijders. Je kunt het beter een andere bestemming geven, bijvoorbeeld door het geld in een mobiliteitsfonds te storten, voor infrastructuur van wegen en openbaar vervoer. Er moet wel een koppeling zijn; ik vind dat er vaker een duidelijk verband mag zijn tussen heffingen en hun bestemming, tussen middelen en doelen. Zon benadering past ook in de gedachte van vergroening van het belastingstelsel, van minder heffingen op arbeid en meer op belasting van het milieu.

Profiel
Pieter van Geel (51), staatsecretaris Duurzame Ontwikkeling en Milieu, ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.

Activiteiten
Van Geel studeerde planologie in Nijmegen. Hij werkte als planoloog voor de gemeente Helmond, waar hij later gemeentesecretaris werd. Voor het CDA was hij zeven jaar lid van de Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, om afgelopen juli toe te treden tot het kabinet-Balkenende.

Uitdaging
In Nederland een klimaat creëren waarin duurzaam handelen als volstrekt vanzelfsprekend geldt. Je kunt zoveel regeltjes bedenken als je maar wilt, maar zolang duurzaam gedrag niet normaal gedrag is, kom je er niet.

Suggestie verkeersproblematiek
Ook in de toekomst zal mobiliteit, inclusief automobiliteit, een ontzettend belangrijke rol blijven spelen. Daar moeten we twee dingen voor doen. In stedelijke gebieden moet de nadruk liggen op een echt hoogwaardig stelsel van openbaar vervoer. Daarbuiten blijft ook weginfrastructuur noodzakelijk, maar dat kan alleen wanneer je die heel goed inpast in het landschap, desnoods ondergronds. Anders komt er niets van terecht.

Auto:
Saab 9-3