COLLEGE TOEZICHT ZORGVERZ.

CTZ acht grotere bijdrage van zorgverzekeraars mogelijk

Zorgverzekeraars ondernemen activiteiten om wachttijden voor medisch specialistische zorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg te verkorten. Toch zijn verbeteringen mogelijk. Het verduidelijken van de taken van zorgverzekeraars en het verbeteren van hun inzicht in de wachtlijstproblematiek dragen bij aan het aanpakken van te lange wachttijden. Bovendien zijn sommige zorgverzekeraars op onderdelen verder dan andere.

Dit concludeert het College toezicht zorgverzekeringen (CTZ) in zijn onderzoek naar de mate waarin zorgverzekeraars actief zijn bij de bestrijding van de wachtlijsten en de problemen die zij daarbij ondervinden. Op grond van de Ziekenfondswet (ZFW) en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) heeft een verzekerde aanspraak op tijdige zorgverlening. Het onderzoek spitst zich toe op medisch specialistische zorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg. Alle ziekenfondsen en zorgkantoren zijn bij het onderzoek betrokken.

Verduidelijking rol ziekenfondsen en zorgkantoren De initiatieven die zorgverzekeraars moeten ondernemen om tijdige zorgverlening te garanderen zijn af te leiden uit de ZFW, de AWBZ en afspraken die gemaakt zijn rond de wachtlijstaanpak. Toch is het voor zorgverzekeraars niet altijd duidelijk wat van hen wordt verwacht. Daarom beveelt het CTZ de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het College voor zorgverzekeringen (CVZ) aan te verduidelijken welke bijdragen van ziekenfondsen en zorgkantoren verwacht mogen worden bij de bestrijding van lange wachttijden. In dit kader onderstreept het CTZ het belang van de gedragsregels voor de aanpak van zorgverzekeraars voor tijdige zorgverlening.

Verbetering informatievoorziening
Zorgverzekeraars ontvangen van zorgverleners informatie over de duur van de wachttijden en de lengte van de wachtlijsten. De kwaliteit van deze informatie is vaak onvoldoende om een passend inkoopbeleid te voeren. Dit kan beter door met zorgaanbieders afspraken te maken over toegespitste aanlevering van informatie. Voor de inkoop van ouderenzorg is het van belang dat de zorgregistratie met vaart wordt voltooid.

Voorlopers
Op onderdelen heeft het CTZ verschillen tussen de wachtlijstaanpak van zorgverzekeraars geconstateerd. Voorlopers tonen onder meer aan dat de samenhang tussen de activiteiten kan worden verbeterd.

//////

Noot voor de redactie/