Technische Universiteit Delft

Hogesnelheidsspoorlijn
16 december 2002 | 16.00 uur
hr. A. Vostroukhov | M.Sc.Physics Nizhny Novgorod State U. Rusland. promotor | Prof.ir. A.C.W.M. Vrouwenvelder (fac CiTG)

Three-dimensional dynamic models of a railway track for high-speed trains.

Bij het modelleren van het dynamische gedrag van een hogesnelheidsspoorlijn moet men rekening houden met de elastische golven die opgewekt kunnen worden in de ondergrond. Dit is nodig, omdat moderne hogesnelheidstreinen kunnen reizen met een snelheid die vergelijkbaar is met de snelheid van oppervlaktegolven in de grond. Door met een dergelijke snelheid te bewegen veroorzaakt de trein een duidelijke versterking van de railvibraties en genereert krachtige vibraties in de grond die waarneembaar kunnen zijn tot op grote afstanden van de spoorlijn. Behalve dit kan de opwekking van grondvibraties leiden tot een merkbare toename van het energieverbruik van de trein. In dit werk worden de eerdergenoemde fenomenen analytisch bestudeerd door middel van driedimensionale lineaire modellen voor een spoorlijn. Het hoofddoel van dit onderzoek is het bestuderen van de "steady-state" dynamische respons van diverse driedimensionale modellen voor de spoorbaan op uniform bewegende lasten van constante grootte. Het praktisch oogmerk achter dit doel is het effect van de fysische spoorbaanparameters op de dynamica te onderzoeken, zodat deze parameters zodanig geselecteerd kunnen worden dat een sterke toename van de spoorbaantrillingen bij hoge treinsnelheden vermeden wordt. In het bijzonder richt dit proefschrift zich op: 1) het bestuderen van materiaaldemping in de grond, de schokbrekers en de ballast; 2) het analyseren van de invloed van de fysische eigenschappen en de gelaagdheid van de ondergrond van de spoorbaan; 3) elastische "drag" bestuderen, hetgeen een maat is voor het energieverlies van een hogesnelheidstrein door golfontwikkeling in de spoorbaan; 4) een 3D model ontwikkelen voor de spoorbaan, hetgeen de inhomogeniteit van de baan in lengterichting (ten gevolge van dwarsdragers) moet verdisconteren, en de dynamische respons bestuderen van een dergelijk model op een aantal constante, uniform bewegende lasten; 5) de mogelijkheid bestuderen om ontsporing van een wagon van een lange goederentrein te detecteren door het spectrum van de spoorstaaftrillingen onder de wielen van de locomotief te meten.