Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

http://www.minbzk.nl

MINBZK : Doorstart campagne 'Verkiezingen. U komt toch weer?'

Doorstart campagne 'Verkiezingen. U komt toch weer?' Overheid nodigt kiezers weer uit

Vandaag start de verkiezingencampagne 'U komt toch weer?' met spotjes op televisie en radio. Met deze campagne nodigt de overheid de Nederlandse kiezers uit deel te nemen aan de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 januari 2003. De campagne is een voortzetting van de koepelcampagne 'Verkiezingen. U komt toch ook?' en loopt door tot en met de verkiezingen van de provinciale staten in maart.

De campagne van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kent twee belangrijke pijlers: de bekende Postbus 51-kanalen en samenwerking met gemeenten en een aantal organisaties. Op radio en televisie (publieke- en commerciële zenders) zijn vanaf maandag 16 december verschillende spots te zien en te horen. Hierin komen burgers aan het woord over democratie verkiezingen en stemrecht. De spots besteden ook aandacht aan praktische informatie zoals de openingstijden van de stembureaus (van 07.30 tot 21.00 uur) en verwijzen naar de website. Speciaal voor minderheden zijn voorlichtingsfilms en spots gemaakt die vooral in de grotere steden en via migrantentelevisie te zien zijn. De speciale website www.ukomttochweer.nl geeft veel informatie over de verkiezingen, biedt de mogelijkheid om de Stemwijzer in te vullen en een groot aantal links naar andere relevante sites. Op de site kunnen mensen ook een herinnerings-sms aanvragen. Daarnaast is op postkantoren, in bibliotheken en bij sommige gemeenten een algemene brochure verkrijgbaar, wordt landelijk buitenreclame ingezet en wordt een advertentie geplaatst op de dag voor de verkiezingen.

Verder werkt de overheid samen met organisaties die specifieke kennis van de doelgroep jongeren hebben. Zo heeft Kennisnet een speciaal verkiezingenplein en een Kieshulp voor scholieren op hun website (www.kennisnet.nl), organiseert Codename Future debatten tussen lijsttrekkers en scholieren en een jongerenpeiling en wordt in samenwerking met uitgeverij Zorn een lespakket gemaakt in een totale oplage van 150.000 stuks. Verder ondersteunt het ministerie het Instituut voor Publiek en Politiek bij de Stemwijzer en de scholierenverkiezingen.