Dienstenbond CNV

Wil het echte, legale uitzendbureau opstaan?
16-12-2002

Uitzendarbeid staat deze weken prominent op de agenda van de Stichting van de Arbeid. Twee vragen zijn actueel. 1. Hoe pakken we de illegale uitzendbureaus aan? 2. Wie is nu wel of niet een uitzendbureau? Wil het echte uitzendbureau opstaan? En wil vooral het echte, legale uitzendbureau opstaan?

In de Stichting van de Arbeid beoordelen vakbonden en werkgevers op centraal niveau de grondwet van uitzendarbeid, de WAADI. De CNV Dienstenbond vindt dat illegale uitzendbureaus door een vernieuwde WAADI aangepakt moeten worden. De branche kan het probleem niet zelf oplossen. Wij willen in een vernieuwde WAADI het vergunningstelsel opnieuw invoeren. Een vergunningstelsel biedt uitkomst om de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van de vaste medewerkers in stand te houden.

Legaal/illegaal
Sinds het afschaffen van het vergunningstelsel is er een enorme wildgroei geweest in het aantal zogenaamde uitzendbureaus. Een wildgroei die ook vandaag gewoon doorgaat. Illegale bemiddelaars presenteren zich als uitzendbureau, en verpesten daarmee de uitzendmarkt door veel omzet bij legale uitzendbureaus weg te kapen. Ze zijn daarmee bedreigend voor de werkgelegenheid in legale uitzendbureaus en het niveau van de arbeidsvoorwaarden van Vaste Medewerkers. De CAO voor Vaste Medewerkers is van toepassing op ca. 15.000 medewerkers.

Het probleem met illegale uitzendarbeid speelt niet alleen in sommige sectoren of regio's. Het woekert overal. Overal zit wel een uitzendbureau op de hoek met dubieuze praktijken. Wat de sector er zelf tegenover weet te zetten is halfslachtig en voor zover het werkt gaat het alleen op voor de aangesloten leden van de werkgeversorganisaties ABU en NBBU. Dat er twee werkgeversorganisaties zijn, helpt ook niet echt. De ABU stelt (financiële) eisen aan haar leden en de NBBU doet dat weer op haar manier. ABU en NBBU willen ook weer niet teveel met elkaar uit de pas lopen, als het gaat om de eisen die worden gesteld aan het voeren van een uitzendbedrijf. Hoge eisen met bijbehorende kosten jaagt immers leden van ABU naar NBBU en omgekeerd. Als de werkgeversorganisaties bovendien al te hoge eisen stellen aan het uitzendbedrijf is er ook nog altijd de mogelijkheid om je lidmaatschap op te zeggen van ABU of NBBU: het speelveld van de 'vrije jongens'. De concurrentie op kosten is immers groot. Zo wordt ook ieder kostenvoordeeltje in de NBBU CAO ons als bond voor de voeten gegooid in het CAO overleg met de ABU. De beide werkgeversorganisaties houden elkaar zo in de wurggreep, waar het om de kwaliteit van de dienstverlening gaat.

Nu er van de werkgeversorganisaties zelf onvoldoende te verwachten is, moet de overheid ingrijpen. Onze oproep aan de overheid: maak een einde aan de concurrentievervalsing. Voor de bescherming van de illegaal tewerkgestelde, en ook voor een gezonde bedrijfstak met behoud van werk voor de medewerkers op de vele vestigingen en houdbare CAO's voor Vaste Medewerkers én Uitzendkrachten. Legale uitzendbureaus hebben het vergunningstelsel keihard nodig. Dit standpunt zullen wij namens onze leden inbrengen in de lopende discussies in de Stichting van de Arbeid.

Wel of geen uitzendbureau?
Ook de ontslagregels voor uitzendkrachten komen aan de orde in de Stichting van de Arbeid. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft aan de Stichting van de Arbeid advies gevraagd over deze speciale ontslagregels, nu de rechter het IT-bedrijf CMG heeft beoordeeld als uitzendbureau bij een collectief ontslag. Eind november is in hoger beroep door de rechter geoordeeld dat het IT-bedrijf CMG beoordeeld moet worden alsof het een uitzendbureau is. Het betekent dat CMG in een collectief ontslag soepelere spelregels mag toepassen dan gebruikelijk. CNV Dienstenbond heeft zich hiertegen verzet, maar is helaas door de rechter in het ongelijk gesteld. Zijn nu alle IT-bedrijven uitzendbureaus geworden? Als er boven een bepaalde grens gedetacheerd wordt is schijnbaar iedere onderneming plotseling uitzendbureau geworden. Dat kan dus een IT-bedrijf zijn, maar denk ook aan al die andere sectoren waar op detacheringsbasis gewerkt wordt.

Als CNV Dienstenbond vinden we dit een zeer ongewenste ontwikkeling. De ontslagregels zijn bedoeld voor uitzendkrachten en alleen uitzendkrachten. Ook hierin kan een vergunningstelsel uitkomst bieden. Het hebben van een vergunning biedt je in goede en slechte tijden houvast als het gaat om de spelregels die gebruikt mogen worden. Dat biedt zekerheid aan bedrijven en hun werknemers.

Informatie
Meer weten? Neem voor vragen of suggesties contact op met de onderhandelaar namens de CNV Dienstenbond, Harry Gerding, via tel. nr. 023-5651052 of reageer direct op deze pagina.