Wil het echte, legale uitzendbureau opstaan?
16-12-2002
Uitzendarbeid staat deze weken prominent op de agenda van de Stichting
van de Arbeid. Twee vragen zijn actueel. 1. Hoe pakken we de illegale
uitzendbureaus aan? 2. Wie is nu wel of niet een uitzendbureau? Wil
het echte uitzendbureau opstaan? En wil vooral het echte, legale
uitzendbureau opstaan?
In de Stichting van de Arbeid beoordelen vakbonden en werkgevers op
centraal niveau de grondwet van uitzendarbeid, de WAADI. De CNV
Dienstenbond vindt dat illegale uitzendbureaus door een vernieuwde
WAADI aangepakt moeten worden. De branche kan het probleem niet zelf
oplossen. Wij willen in een vernieuwde WAADI het vergunningstelsel
opnieuw invoeren. Een vergunningstelsel biedt uitkomst om de
werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van de vaste medewerkers in
stand te houden.
Legaal/illegaal
Sinds het afschaffen van het vergunningstelsel is er een enorme
wildgroei geweest in het aantal zogenaamde uitzendbureaus. Een
wildgroei die ook vandaag gewoon doorgaat. Illegale bemiddelaars
presenteren zich als uitzendbureau, en verpesten daarmee de
uitzendmarkt door veel omzet bij legale uitzendbureaus weg te kapen.
Ze zijn daarmee bedreigend voor de werkgelegenheid in legale
uitzendbureaus en het niveau van de arbeidsvoorwaarden van Vaste
Medewerkers. De CAO voor Vaste Medewerkers is van toepassing op ca.
15.000 medewerkers.
Het probleem met illegale uitzendarbeid speelt niet alleen in sommige
sectoren of regio's. Het woekert overal. Overal zit wel een
uitzendbureau op de hoek met dubieuze praktijken. Wat de sector er
zelf tegenover weet te zetten is halfslachtig en voor zover het werkt
gaat het alleen op voor de aangesloten leden van de
werkgeversorganisaties ABU en NBBU. Dat er twee werkgeversorganisaties
zijn, helpt ook niet echt. De ABU stelt (financiële) eisen aan haar
leden en de NBBU doet dat weer op haar manier. ABU en NBBU willen ook
weer niet teveel met elkaar uit de pas lopen, als het gaat om de eisen
die worden gesteld aan het voeren van een uitzendbedrijf. Hoge eisen
met bijbehorende kosten jaagt immers leden van ABU naar NBBU en
omgekeerd. Als de werkgeversorganisaties bovendien al te hoge eisen
stellen aan het uitzendbedrijf is er ook nog altijd de mogelijkheid om
je lidmaatschap op te zeggen van ABU of NBBU: het speelveld van de
'vrije jongens'. De concurrentie op kosten is immers groot. Zo wordt
ook ieder kostenvoordeeltje in de NBBU CAO ons als bond voor de voeten
gegooid in het CAO overleg met de ABU. De beide werkgeversorganisaties
houden elkaar zo in de wurggreep, waar het om de kwaliteit van de
dienstverlening gaat.
Nu er van de werkgeversorganisaties zelf onvoldoende te verwachten is,
moet de overheid ingrijpen. Onze oproep aan de overheid: maak een
einde aan de concurrentievervalsing. Voor de bescherming van de
illegaal tewerkgestelde, en ook voor een gezonde bedrijfstak met
behoud van werk voor de medewerkers op de vele vestigingen en houdbare
CAO's voor Vaste Medewerkers én Uitzendkrachten. Legale uitzendbureaus
hebben het vergunningstelsel keihard nodig. Dit standpunt zullen wij
namens onze leden inbrengen in de lopende discussies in de Stichting
van de Arbeid.
Wel of geen uitzendbureau?
Ook de ontslagregels voor uitzendkrachten komen aan de orde in de
Stichting van de Arbeid. De Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid heeft aan de Stichting van de Arbeid advies gevraagd
over deze speciale ontslagregels, nu de rechter het IT-bedrijf CMG
heeft beoordeeld als uitzendbureau bij een collectief ontslag.
Eind november is in hoger beroep door de rechter geoordeeld dat het
IT-bedrijf CMG beoordeeld moet worden alsof het een uitzendbureau is.
Het betekent dat CMG in een collectief ontslag soepelere spelregels
mag toepassen dan gebruikelijk. CNV Dienstenbond heeft zich hiertegen
verzet, maar is helaas door de rechter in het ongelijk gesteld. Zijn
nu alle IT-bedrijven uitzendbureaus geworden? Als er boven een
bepaalde grens gedetacheerd wordt is schijnbaar iedere onderneming
plotseling uitzendbureau geworden. Dat kan dus een IT-bedrijf zijn,
maar denk ook aan al die andere sectoren waar op detacheringsbasis
gewerkt wordt.
Als CNV Dienstenbond vinden we dit een zeer ongewenste ontwikkeling.
De ontslagregels zijn bedoeld voor uitzendkrachten en alleen
uitzendkrachten. Ook hierin kan een vergunningstelsel uitkomst bieden.
Het hebben van een vergunning biedt je in goede en slechte tijden
houvast als het gaat om de spelregels die gebruikt mogen worden. Dat
biedt zekerheid aan bedrijven en hun werknemers.
Informatie
Meer weten? Neem voor vragen of suggesties contact op met de
onderhandelaar namens de CNV Dienstenbond, Harry Gerding, via tel. nr.
023-5651052 of reageer direct op deze pagina.