MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

16-12-2002
MKB-Nederland: minder regels, minder tegenstrijdigheden en vooral minder administratieve lasten; kortweg dereguleren

De enorme regelzucht van de verschillende overheden leidt voor ondernemers tot veel overbodige ballast, onwerkbare procedures en enorme administratieve lasten. Het Kabinet moet nu echt korte metten maken met de hoos aan wet- en regelgeving die op ondernemers afkomt en elkaar bovendien vaak overlapt en conflicterend is. Al deze veelal overbodige en overlappende wet- en regelgeving leidt bovendien tot onacceptabel hoge administratieve lasten die met name in het mkb neerslaan. Om deze regelgeving terug te dringen moet het digitale overheidsloket snel worden ingesteld, moet EZ verantwoordelijk worden in plaats van coördinerend en moeten de verschillende overheden een dereguleringspact sluiten. Dit stelt MKB-Nederland vandaag tijdens de Dereguleringsdag van de VVD Tweede Kamerfractie.

Veel wet- en regelgeving gaat gepaard met het invullen van omvangrijke en zeer gedetailleerde informatiestromen en -formulieren, waarbij de essentie vaak uit het oog wordt verloren. Ondernemers in het mkb worden hierdoor onevenredig zwaar getroffen. In het midden- en kleinbedrijf is de administratieve lastendruk 9x zwaarder dan in het grootbedrijf, aldus MKB-Nederland
Daarnaast is er veel overlappende wet- en regelgeving die elkaar nog regelmatig tegenspreekt ook. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij Arbowetgeving die in strijd is met de Bouw- en Milieuwetgeving, de Arbowet die conflicterend is met de Warenwet en het Bouwbesluit dat strijdig is met de Arbowet. Ook is er veel overlappende regelgeving. Dit doet zich voor in de groene ruimte, bij loongerelateerde heffingen en bij regelgeving terzake gemeentelijke bouwverordeningen en ruimtelijke ordening. Voor ondernemers wordt hierdoor volstrekt onduidelijk welke wet op welk moment van toepassing is en waarom.

De enorme administratieve lastendruk kan worden teruggedrongen door het snel en adequaat in werking stellen van het reeds jaren in voorbereiding zijnde- digitale overheidsloket. Daarnaast liggen er al enige jaren concrete plannen op de plank om de administratieve lasten m.b.t. loonheffing en werknemers-verzekeringen te reduceren. Ook hier geldt: hoogste prioriteit voor invoering.
Actal is de laatste jaren onzichtbaar geweest, aldus MKB-Nederland. Dit moet een waakhond met vergaande bevoegdheden naar de diverse overheden worden, waarbij als basis moet gelden voor iedere nieuwe wet een oude weg. Daarnaast moet regelgeving eindig worden. Het ministerie van Economische Zaken moet in plaats van coördinerend verantwoordelijk worden voor het terugdringen van wet- en regelgeving en de daarbij horende administratieve lasten.

Tenslotte vindt MKB-Nederland dat er een dereguleringspact moet worden gesloten tussen Rijksoverheid en lagere overheden om bestaande en nieuwe regels te beoordelen op hun effectiviteit, consistentie en eenduidigheid.