Lelystad heeft zich positief ontwikkeld
Intomart presenteerde imago-onderzoek
Het is goed wonen in Lelystad en zéér geschikt voor kinderen.
Het Hilversumse onderzoeksbureau Intomart presenteerde de uitkomsten
van het Lelystadse imagoonderzoek.
In 1996 werd een nulmeting uitgevoerd die als basis diende voor het
opzetten van het promotie- en marketingbeleid van de stad. In 2000
werd er een tweede onderzoek uitgevoerd en dit jaar werd voor de derde
keer onderzoek gedaan naar het imago van de Flevolandse
provinciehoofdstad. Intomart heeft gebruik gemaakt van dezelfde
aantallen in het onderzoekspanel en heeft onderzoek verricht in het
gelijke voedingsgebied als bij de voorgaande metingen. Daardoor kan er
rechtstreeks worden vergeleken met de voorgaande onderzoeken. Van de
267 ondervraagde inwoners van de stad heeft 74% de vragenlijsten
ingevuld. Van de 614 gevraagde bewoners van het voedingsgebied heeft
41% de vragenlijst ingevuld. Beide scores worden door de onderzoekers
als relatief hoog gekenschetst. Het onderzoek is uitgevoerd van
februari tot en met april onder personen in de leeftijd tussen de 25
en 45 jaar, wonend in een straal van 90 kilometer rondom Lelystad en
met een bovenmodaal inkomen.
Imago van de stad zit sterk in de lift
In het jaar 2000, twee jaar na de start van het gerichte promotie en
marketingbeleid, kwam er het volgende beeld als algemene waardering
tot stand: NietLelystedelingen waardeerden de stad in zijn
algemeenheid met een rapportcijfer van 5,8 en de inwoners van de stad
gaven een 7,3. Nu, anno 2002, zijn de cijfers opmerkelijk positiever.
NietLelystedelingen geven de stad een waarderingscijfer van 7,6 en de
inwoners van de stad belonen de kwaliteit met een 8,2. "Dat zijn
opvallende stijgingen. Kennelijk is de stad de afgelopen jaren in
positieve zin opgevallen en zijn de woonen leefomstandigheden breder
bekend geraakt", aldus de Intomart-onderzoekers.
"Uit het onderzoek blijkt 2/3 van de Lelystadse bevolking (68%) dat hun stad zich in de afgelopen jaren positief heeft ontwikkeld. Maar liefst 80% van de inwoners wil de stad zonder enige terughoudendheid aan andere mensen als woonplaats aanraden", memoren zij een deel van de uitkomst. "Duidelijk is dat de beleidskeuzes van de afgelopen jaren positief van invloed zijn geweest op de beeldvorming van de stad. De naamsbekendheid een positief imago is van invloed op zaken als vestigingsresultaten van nieuwe inwoners en nieuwe bedrijven. Een succesimago heeft een aantrekkende werking", beschrijft Intomart de gevolgen van een gericht promotie- en marketingbeleid.
Als positief ervaren
Onderwerp 2000 2002
van naar verschil
* Stedelijke faciliteiten 15 % 41 % stijging met 26 %
* Recreatie 17 % 57 % stijging met 40 %
* Ideaal voor kinderen 31 % 83 % stijging met 52 %
* Vrijstaande woningen 56 % 73 % stijging met 17 %
* Aantrekkelijke woningprijzen 49 % 47 % stijging met 2 %
* Centraal gelegen 54 % 73 % stijging met 19 %
---
© Geplaatst op 16 december 2002