AutoRai

16-12-2002

Nieuwe Kia Magentis: karaktervolle klasse De vernieuwde Kia Magentis staat voor meer design, meer prestaties, meer comfort en meer veiligheid. Daarmee vertolkt het vlaggenschip op uiterst treffende wijze de koers die het succesvolle merk vaart. De Koreaanse fabrikant schaafde ongeveer achttien maanden aan het ontwerp en de techniek nu is de Magentis klaar om zich te meten met de (Europese) concurrentie in de hogere middenklasse. Vanzelfsprekend biedt hij naast zijn hoge rijcomfort ook indrukwekkende betrouwbaarheid (drie jaar garantie zonder kilometerlimiet) en onvergelijkbaar veel value for money. De nieuwe generatie Kia Magentis maakt zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI. De prijzen zullen dan bekendgemaakt worden.

Krachtig gelijnd exterieur
Kenmerkend voor de vernieuwde Magentis is het eigenzinnige, expressieve design van de voorzijde. De verchroomde grille met verticale spijlen, de dubbele koplampen en de nadrukkelijk gestileerde plooien in de motorkap zetten de toon. De voorzijde oogt daardoor volumineus en krachtig. Aan de zijkant zet deze stijl door: drie horizontale lijnen geven de auto een solide postuur. Ze benadrukken tevens de lengte van de sedan (4,73) die daardoor prestigieus oogt. Eveneens opvallend zijn de stoere lichtmetalen velgen (15 inch) met opvallend design.

Aan de achterzijde vallen de achterlichtunits op die beide deels doorlopen in de kofferklep. Eronder bevindt zich een laadruimte van 386 liter. Die is snel uit te breiden dankzij de in delen neerklapbare rugleuning van de achterbank (60:40).

Vriendelijk interieur
Het interieur van de Magentis is niets minder dan een prettige oase van rust en comfort. Het geheim: veel ruimte, sierlijk glooiende vlakken en tal van luxe voorzieningen. Aan boord is riant ruimte voor vijf volwassenen. Voorin is maximaal 1100 millimeter beenruimte beschikbaar, achterin nog altijd 920 millimeter. Voor maximaal zitcomfort kan de bestuurder de stoel in acht richtingen verstellen en de hoogte van het stuurwiel aanpassen. De voorstoelen zijn door de technici onder handen genomen: de nieuwe constructie zorgt voor meer steun en extra zitcomfort doordat het de rug beter volgt. Mensen van uiteenlopend postuur vinden een comfortabele zitplaats achter het stuurwiel. Voor langdurig zitcomfort achterin is de achterbank voorzien van stevige vulling. In het midden zit een opklapbare armleuning voor extra steun. Op de duurdere SE Luxe-uitvoering is deze leuning voorzien van een bergvak en bekerhouders.

Fraai detail is de bovenzijde van het instrumentenpaneel die de ronding van het stuur volgt. De middenconsole is afgewerkt met een sierlijke imitatie van notenhout. De middenconsole steekt iets uit het dashboard, zodat de verschillende knoppen binnen handbereik liggen van zowel de bestuurder als de voorpassagier. De knoppen van de klimaatregeling zijn logisch gegroepeerd: het bedienen ervan vergt geen voorkennis of een studie van de handleiding. De SE en de SE Luxe zijn beide uitgerust met een computergestuurd ventilatie- en verwarmingssysteem. Een speciaal filter zuivert de buitenlucht van stof, stuifmeel, microben en stank.

Veel comfort - maximale controle
Rijplezier en prestaties zijn nauw aan elkaar verbonden. Kia levert de nieuwe Magentis met twee verschillende krachtbronnen: een 2.0i 16V met vier cilinders (136 pk) en een 2.5i V6 (169 pk). De verfijnde viercilinder biedt een sterke balans tussen prestaties en economie. De zescilinder zorgt voor indrukwekkende prestaties. De 2.0 16V motor is gekoppeld aan een handbediende vijfbak: nieuwe synchronisatie van de eerste en vijfde versnelling en een hydraulische koppeling zorgen voor extra bedieningsgemak. Er is tevens een sequentiële automaat op de 2.0 16V motor leverbaar. De 2.5 V6 is standaard voorzien van deze automaat.

Het onderstel van de vernieuwde Magentis staat op een hoog niveau. Hij biedt een succesvolle mix van geraffineerd comfort en totale controle. Voor monteert Kia double wishbone-wieldraagarmen, schroefveren, een stabilisatorstang en gasgevulde schokdempers. Achter is gebruik gemaakt van een multi-linkachteras. Daardoor is de Magentis wendbaar, heeft hij een betrouwbaar weggedrag in bochten en is hij zeer stabiel.

Veiligheid
Veilig is de Magentis absoluut: Kia heeft op het terrein van actieve en passieve veiligheid een groeiende reputatie. De Magentis beschikt als vlaggenschip over een uitgebreide reeks voorzieningen. De eerste generatie Magentis blonk al uit door zijn stille rijgedrag. De nog stijver geconstrueerde nieuwe Magentis rijdt stiller, heeft nog minder trillingen en is daardoor comfortabeler, wat de alertheid van de bestuurder ten goede komt.

Een verder verbeterd remsysteem biedt veel stopkracht. Geventileerde remschijven voor en achter en een dubbele rembekrachtiger vormen het hart van de techniek. ABS en EBD zorgen ervoor dat alle remkracht maximaal benut wordt. Tractiecontrole is standaard op de Magentis 2.5 V6.

Twee frontale en twee zijairbags beschermen het hoofd en het bovenlichaam van de voorpassagiers in geval van een aanrijding. De gordels voorin zijn voorzien van gordelspanners met drukbegrenzers: dit mechaniek fixeert de inzittenden op hun plaats maar voorkomt dat de gordel zelf tot ernstig letsel leidt door bij kritieke belasting iets mee te geven. De Magentis is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten om kinderstoeltjes veilig in de auto te verankeren.