16-12-2002
Nieuwe Kia Magentis: karaktervolle klasse
De vernieuwde Kia Magentis staat voor meer design, meer prestaties,
meer comfort en meer veiligheid. Daarmee vertolkt het vlaggenschip op
uiterst treffende wijze de koers die het succesvolle merk vaart.
De Koreaanse fabrikant schaafde ongeveer achttien maanden aan het
ontwerp en de techniek nu is de Magentis klaar om zich te meten met de
(Europese) concurrentie in de hogere middenklasse. Vanzelfsprekend
biedt hij naast zijn hoge rijcomfort ook indrukwekkende
betrouwbaarheid (drie jaar garantie zonder kilometerlimiet) en
onvergelijkbaar veel value for money. De nieuwe generatie Kia Magentis
maakt zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI. De prijzen zullen dan
bekendgemaakt worden.
Krachtig gelijnd exterieur
Kenmerkend voor de vernieuwde Magentis is het eigenzinnige,
expressieve design van de voorzijde. De verchroomde grille met
verticale spijlen, de dubbele koplampen en de nadrukkelijk gestileerde
plooien in de motorkap zetten de toon. De voorzijde oogt daardoor
volumineus en krachtig. Aan de zijkant zet deze stijl door: drie
horizontale lijnen geven de auto een solide postuur. Ze benadrukken
tevens de lengte van de sedan (4,73) die daardoor prestigieus oogt.
Eveneens opvallend zijn de stoere lichtmetalen velgen (15 inch) met
opvallend design.
Aan de achterzijde vallen de achterlichtunits op die beide deels
doorlopen in de kofferklep. Eronder bevindt zich een laadruimte van
386 liter. Die is snel uit te breiden dankzij de in delen neerklapbare
rugleuning van de achterbank (60:40).
Vriendelijk interieur
Het interieur van de Magentis is niets minder dan een prettige oase
van rust en comfort. Het geheim: veel ruimte, sierlijk glooiende
vlakken en tal van luxe voorzieningen. Aan boord is riant ruimte voor
vijf volwassenen. Voorin is maximaal 1100 millimeter beenruimte
beschikbaar, achterin nog altijd 920 millimeter. Voor maximaal
zitcomfort kan de bestuurder de stoel in acht richtingen verstellen en
de hoogte van het stuurwiel aanpassen. De voorstoelen zijn door de
technici onder handen genomen: de nieuwe constructie zorgt voor meer
steun en extra zitcomfort doordat het de rug beter volgt. Mensen van
uiteenlopend postuur vinden een comfortabele zitplaats achter het
stuurwiel. Voor langdurig zitcomfort achterin is de achterbank
voorzien van stevige vulling. In het midden zit een opklapbare
armleuning voor extra steun. Op de duurdere SE Luxe-uitvoering is deze
leuning voorzien van een bergvak en bekerhouders.
Fraai detail is de bovenzijde van het instrumentenpaneel die de
ronding van het stuur volgt. De middenconsole is afgewerkt met een
sierlijke imitatie van notenhout. De middenconsole steekt iets uit het
dashboard, zodat de verschillende knoppen binnen handbereik liggen van
zowel de bestuurder als de voorpassagier. De knoppen van de
klimaatregeling zijn logisch gegroepeerd: het bedienen ervan vergt
geen voorkennis of een studie van de handleiding. De SE en de SE Luxe
zijn beide uitgerust met een computergestuurd ventilatie- en
verwarmingssysteem. Een speciaal filter zuivert de buitenlucht van
stof, stuifmeel, microben en stank.
Veel comfort - maximale controle
Rijplezier en prestaties zijn nauw aan elkaar verbonden. Kia levert de
nieuwe Magentis met twee verschillende krachtbronnen: een 2.0i 16V met
vier cilinders (136 pk) en een 2.5i V6 (169 pk). De verfijnde
viercilinder biedt een sterke balans tussen prestaties en economie. De
zescilinder zorgt voor indrukwekkende prestaties. De 2.0 16V motor is
gekoppeld aan een handbediende vijfbak: nieuwe synchronisatie van de
eerste en vijfde versnelling en een hydraulische koppeling zorgen voor
extra bedieningsgemak. Er is tevens een sequentiële automaat op de 2.0
16V motor leverbaar. De 2.5 V6 is standaard voorzien van deze
automaat.
Het onderstel van de vernieuwde Magentis staat op een hoog niveau. Hij
biedt een succesvolle mix van geraffineerd comfort en totale controle.
Voor monteert Kia double wishbone-wieldraagarmen, schroefveren, een
stabilisatorstang en gasgevulde schokdempers. Achter is gebruik
gemaakt van een multi-linkachteras. Daardoor is de Magentis wendbaar,
heeft hij een betrouwbaar weggedrag in bochten en is hij zeer stabiel.
Veiligheid
Veilig is de Magentis absoluut: Kia heeft op het terrein van actieve
en passieve veiligheid een groeiende reputatie. De Magentis beschikt
als vlaggenschip over een uitgebreide reeks voorzieningen. De eerste
generatie Magentis blonk al uit door zijn stille rijgedrag. De nog
stijver geconstrueerde nieuwe Magentis rijdt stiller, heeft nog minder
trillingen en is daardoor comfortabeler, wat de alertheid van de
bestuurder ten goede komt.
Een verder verbeterd remsysteem biedt veel stopkracht. Geventileerde
remschijven voor en achter en een dubbele rembekrachtiger vormen het
hart van de techniek. ABS en EBD zorgen ervoor dat alle remkracht
maximaal benut wordt. Tractiecontrole is standaard op de Magentis 2.5
V6.
Twee frontale en twee zijairbags beschermen het hoofd en het
bovenlichaam van de voorpassagiers in geval van een aanrijding. De
gordels voorin zijn voorzien van gordelspanners met drukbegrenzers:
dit mechaniek fixeert de inzittenden op hun plaats maar voorkomt dat
de gordel zelf tot ernstig letsel leidt door bij kritieke belasting
iets mee te geven. De Magentis is uitgerust met
Isofix-bevestigingspunten om kinderstoeltjes veilig in de auto te
verankeren.