16-12-2002
Cadillac CTS komt naar Europa
Na een succesvolle start op de thuismarkt steekt de opvallende
Cadillac CTS de oceaan over. De eerste demonstratieversies van deze
dynamische en luxueuze Cadillac met zijn onmiskenbaar brutale design,
zijn op weg naar de zeven officiële Nederlandse North American
Vehicles dealers.
Vanaf begin 2003 kunnen klanten deze unieke achterwielaangedreven
sportsedan bestellen. De prijzen beginnen bij 47.500,- voor de
basisversie uitgerust met een vijfversnellingsbak en een 2.6 liter V6
motor. De meest luxe variant, uitgerust met een 3.2 liter V6 motor en
een vijftrapsautomaat, zal 51.300,- gaan kosten.
In de lijn van de klassieke stijl van Cadillac wordt ook de nieuwe CTS
gekenmerkt door luxe voor alle vijf de passagiers. Zo is er
airconditioning aanwezig in twee klimaatzones, beschikt de auto over
elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, elektrische
ramen rondom, cruise control, een boordcomputer en het kwalitatief
hoogstaande Bose geluidssysteem met ingebouwde cd-wisselaar voor zes
cds. Daarnaast is er een cassette- en radiosysteem aanwezig. De
klimaatfuncties kunnen tevens bediend worden door middel van knoppen
op het multifunctionele stuur.
Dankzij de relatief lange wielbasis van 2,88 meter onderscheidt de
4,83 meter lange CTS zich door een aanzienlijke binnenruimte. Door het
gebruik van door de luchtvaart geïnspireerde materialen, maakt de
Cadillac CTS op technisch gebied een enorme stap voorwaarts. Dit zal
de bestuurder meteen merken aan een duidelijk betere handelbaarheid
van de auto. Voor de CTS ontstond dan ook een buitengewone carrosserie
met een duidelijk lineaire structuur, de korte voorste overhang en
scherpe contouren zorgen voor een kristalachtige, maar tevens gladde
en zakelijke verschijning.
De Cadillac CTS beschikt niet alleen over een exclusief design, hij
levert ook noemenswaardige prestaties: De CTS 2.6 behaalt een top van
220 km/u en volbrengt de sprint van nul tot honderd in 9.3 seconden.
De CTS 3.2 heeft een topsnelheid van 240 km/u en de sprint van nul tot
100 km/u kost slechts 7.4 seconden. De twee motoren beschikken over
een indrukwekkend koppel: de 3.2 en 2.6-liter motoren bereiken een
draaimoment van respectievelijk 300 Nm en 232 Nm bij een toerental van
slechts 3400 toeren per minuut.
Het hoge niveau van bestuurbaarheid en rijcomfort is het gevolg van
het uiterst nauwkeurig ontwikkelde chassis van de Cadillac CTS. Deze
is voor Europa nog verder verfijnd tijdens intensieve testen op de
Duitse Nürburgring. Tweezijdige, dwarsgeplaatste driehoekige
wieldraagarmen met spiraalveren kenmerken de voorkant van de auto. Het
bochtenwerk en de richtingsstabiliteit zijn feilloos, dankzij de
vijfschakel achterwielas, die van de carrosserie gescheiden wordt in
verband met verhoogde tot het interieur doordringende geluiden.
Een hydraulisch niveauregelsysteem compenseert de variërende
belasting. Andere geavanceerde kenmerken van het chassis van de
Cadillac CTS hebben betrekking op een optioneel bestelbare
elektronische stabiliteitsprogramma genaamd StabiliTrak. Dit systeem
helpt de auto op de weg te houden door de remdruk aan te passen op
alle vier de wielen.
In de Verenigde Staten is de nieuwe Cadillac CTS een doorslaand
succes. Tegen het einde van dit jaar zullen de verkopen 35.000 tot
40.000 stuks bedragen. Een ruime voorsprong op het geplande aantal van
30.000 stuks. In Nederland wordt volgend jaar een afzet van 150 stuks
verwacht.