AutoRai

16-12-2002

Cadillac CTS komt naar Europa Na een succesvolle start op de thuismarkt steekt de opvallende Cadillac CTS de oceaan over. De eerste demonstratieversies van deze dynamische en luxueuze Cadillac met zijn onmiskenbaar brutale design, zijn op weg naar de zeven officiële Nederlandse North American Vehicles dealers.
Vanaf begin 2003 kunnen klanten deze unieke achterwielaangedreven sportsedan bestellen. De prijzen beginnen bij 47.500,- voor de basisversie uitgerust met een vijfversnellingsbak en een 2.6 liter V6 motor. De meest luxe variant, uitgerust met een 3.2 liter V6 motor en een vijftrapsautomaat, zal 51.300,- gaan kosten.

In de lijn van de klassieke stijl van Cadillac wordt ook de nieuwe CTS gekenmerkt door luxe voor alle vijf de passagiers. Zo is er airconditioning aanwezig in twee klimaatzones, beschikt de auto over elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, elektrische ramen rondom, cruise control, een boordcomputer en het kwalitatief hoogstaande Bose geluidssysteem met ingebouwde cd-wisselaar voor zes cds. Daarnaast is er een cassette- en radiosysteem aanwezig. De klimaatfuncties kunnen tevens bediend worden door middel van knoppen op het multifunctionele stuur.

Dankzij de relatief lange wielbasis van 2,88 meter onderscheidt de 4,83 meter lange CTS zich door een aanzienlijke binnenruimte. Door het gebruik van door de luchtvaart geïnspireerde materialen, maakt de Cadillac CTS op technisch gebied een enorme stap voorwaarts. Dit zal de bestuurder meteen merken aan een duidelijk betere handelbaarheid van de auto. Voor de CTS ontstond dan ook een buitengewone carrosserie met een duidelijk lineaire structuur, de korte voorste overhang en scherpe contouren zorgen voor een kristalachtige, maar tevens gladde en zakelijke verschijning.

De Cadillac CTS beschikt niet alleen over een exclusief design, hij levert ook noemenswaardige prestaties: De CTS 2.6 behaalt een top van 220 km/u en volbrengt de sprint van nul tot honderd in 9.3 seconden. De CTS 3.2 heeft een topsnelheid van 240 km/u en de sprint van nul tot 100 km/u kost slechts 7.4 seconden. De twee motoren beschikken over een indrukwekkend koppel: de 3.2 en 2.6-liter motoren bereiken een draaimoment van respectievelijk 300 Nm en 232 Nm bij een toerental van slechts 3400 toeren per minuut.

Het hoge niveau van bestuurbaarheid en rijcomfort is het gevolg van het uiterst nauwkeurig ontwikkelde chassis van de Cadillac CTS. Deze is voor Europa nog verder verfijnd tijdens intensieve testen op de Duitse Nürburgring. Tweezijdige, dwarsgeplaatste driehoekige wieldraagarmen met spiraalveren kenmerken de voorkant van de auto. Het bochtenwerk en de richtingsstabiliteit zijn feilloos, dankzij de vijfschakel achterwielas, die van de carrosserie gescheiden wordt in verband met verhoogde tot het interieur doordringende geluiden.

Een hydraulisch niveauregelsysteem compenseert de variërende belasting. Andere geavanceerde kenmerken van het chassis van de Cadillac CTS hebben betrekking op een optioneel bestelbare elektronische stabiliteitsprogramma genaamd StabiliTrak. Dit systeem helpt de auto op de weg te houden door de remdruk aan te passen op alle vier de wielen.

In de Verenigde Staten is de nieuwe Cadillac CTS een doorslaand succes. Tegen het einde van dit jaar zullen de verkopen 35.000 tot 40.000 stuks bedragen. Een ruime voorsprong op het geplande aantal van 30.000 stuks. In Nederland wordt volgend jaar een afzet van 150 stuks verwacht.