---

Ministerie van Defensie



---

foto: F-16 boven bergen Kirgizië (Koninklijke Luchtmacht)

Mee op F-16 missie boven Afghanistan

16-12-2002

Terwijl Nederland zich opmaakt voor de Kerstdagen, gaat het "gewone" leven van de F-16 vliegers van het Nederlands, Noors, Deense detachement in Manas (Kirgizië) door. Dagelijks patrouilleren de F-16's boven Afghanistan als onderdeel van operatie "Enduring Freedom". Voor het eerst verhaalt een van de vliegers over een missie, zijn eerste boven Afghanistan nog wel. Het verhaal van een vlucht van meer dan zes uur, van de brullende aanwezigheid om eventuele terroristen te weerhouden van aanvallen op de troepen van de coalitie en van het besef deel uit te maken van een omvangrijke operatie die tot doel heeft het internationale terrorisme te bestrijden.

De vlieger is 28 jaar, eerste luitenant en sinds eind november in Manas. Om begrijpelijke reden blijft hij anoniem. Hij is normaal gestationeerd op de vliegbasis Volkel bij het 311-Squadron. Als jonge vlieger heeft hij - na zijn opleiding in Amerika en op de vliegbasis Twenthe, op Volkel inmiddels het niveau "combat ready Bravo" bereikt. Waarbij "Bravo" betekent dat hij altijd met een meer ervaren vlieger, de zogenoemde "flight lead" oftewel "Alfa" zijn operationele missies vliegt.

"Eind november was het dan zover. Voor de eerste keer op uitzending sinds ik bij 311-Squadron geplaatst ben. Twee jaar training op het squadron, lang genoeg om mee te gaan naar de plaats waar het allemaal echt gebeurt. Maandagavond voor de laatste keer vliegen in Nederland. Dan een paar dagen vrij om de spullen te pakken en dan vrijdag met de KDC-10 naar Kirgizië. Maandagmiddag belde de Ops-officier met de vraag of ik misschien de volgende ochtend al weg kon. Er moest een F-16 overgevlogen worden naar Manas. Natuurlijk kon ik dat. Dit soort onverwachte situaties kom je op een operationeel squadron vaker tegen. Op het squadron moet je de job soms met een paar mensen doen, dus wordt van iedereen maximale flexibiliteit verwacht om alles gesmeerd te laten verlopen.

Dinsdagavond was ik in Manas. De woensdag werd besteed aan briefings en op donderdag de eerste missie vliegen. Voor de missie een uur lang briefen met de flight lead en daarna zijn we er klaar voor. "Nog vragen?", zegt hij. "Nee geen vragen". "Okay dan gaan we E en E-en". Dit is de afkorting voor "Escape and Evasion". Voor ons houdt dat in dat we door Intell van de laatste ontwikkelingen op de hoogte worden gebracht. Een voorbeeld: waar is de laatste nacht nog gevochten, waar zijn de hot spots, enz. Dan gaan al je persoonlijke spullen, zoals ringen, naamlinten en badges in de kluis. Wel nemen we een vest met survival equipement mee om, mocht er iets met de kist fout gaan, te kunnen overleven in het gebied waar we boven vliegen. Door al het materiaal dat je mee moet nemen is er echt geen plaats meer over in de toch al krap bemeten cockpit. Dat maakt het zitten in de anders best comfortabele cockpit wat krap, maar aan de andere kant ben je wel blij dat je de juiste spullen bij je hebt.

Bij het vliegtuig aangekomen doe je je walk around zoals altijd. Het enige verschil is dat er lasergestuurde bommen aan hangen van 500 pond, in plaats van de oefenbommetjes waar we normaal mee vliegen. Er hangen ook fikse AMRAAMs aan de vleugeltips. Dat zijn lucht -lucht raketten voor de middellange afstand. We hebben ook 510 twintig millimeter oorlogspatronen aanboord, waarvan er 100 per seconde uit het zesloops boordkanon komen. Een indrukwekkend wapenarsenaal en nu besef je pas echt waarvoor je al die jaren zo hard hebt getraind.

Het is anderhalf uur vliegen voordat we de grens overgaan met Afghanistan. Je vliegt in het begin over het Karakorum gebergte. Onvoorstelbaar mooi zoals dat landschap er uit ziet. Je ziet de K-2 liggen, de berg waar zoveel over geschreven wordt. Het is ook de berg die de meeste slachtoffers vergt onder haar beklimmers, door onder andere de onvoorspelbare weersveranderingen die er plaatsvinden. Dit past wel bij dit deel van de aardbol, denk ik dan. Net zo onvoorspelbaar als de tasking (opdrachten) die we gaan krijgen als we de grens over gaan. Voor de tasking checken we in bij een speciaal coördinatiecentrum. Vandaag is het rustig. We gaan naar ons operatiegebied waar we plaatsen filmen met onze targetingpod. Verder is er weinig activiteit, maar weten wij dat de grondtroepen van de coalitie elk moment een beroep op ons kunnen doen. Het is al een paar keer bewezen dat alleen al onze brullende aanwezigheid (air presence) heel effectief is. De eventuele terroristen worden inmiddels erg voorzichtig als ze het geluid van onze F-16s horen en dat is maar goed ook, want wij zij er klaar voor.

Elk uur is het tijd om wat brandstof in te nemen. We zoeken daarvoor onze Nederlandse of Amerikaanse collegas op die met hun KDC-10 of KC-135 tankvliegen in de speciale "tanker track" vliegen. Deze kisten hebben een paar honderdduizend liter kerosine aanboord en ze wachten op ons, opdat wij weer brandstof in kunnen nemen. Tweeduizend pond per minuut pompen die jongens over naar onze kisten en daar hoef je alleen maar dank je wel voor te zeggen. Dan kom je vervolgens een uur later nog een keer, en nog een keer, tot een totaal van een keer of zes per dag. En dat doen al die fighters die in dat luchtruim hangen en dat allemaal gecoördineerd. Onvoorstelbaar, de omvang van dit deel van operatie "Enduring Freedom".

Op de grond is trouwens weinig te zien. Zo mooi als het landschap op de heenreis was, zo dor, droog en saai is het in Afghanistan. Dit is niet gunstig, want dat zou betekenen dat als je hier je F-16 in een noodsituatie moet verlaten, je maar verdomd weinig plaatsen hebt om je te verstoppen. Na ruim drie uur boven Afghanistan, zit onze tijd erop en is het tijd om nog een laatste keer te tanken voordat we aan de terugreis naar Manas in Kirgizië beginnen. Op de grens gaan conform de procedure de schakelaars op "safe" en mijn eerste missie boven vijandelijk gebied zit erop. Onderweg komen we twee Noorse F-16s tegen die nog een uurtje of zes te gaan hebben. We zwaaien door even met onze vleugels te bewegen, een zogenaamde wing rock. Wij zijn klaar voor vandaag. Anderhalf uur later staan we weer aan de grond. Het is inmiddels ook al een uur donker op Manas, waar we weer landen. Het liep niet slecht voor een eerste missie, denk ik. Maar morgen staan we weer gepland dus is het na de debrief tijd om naar bed te gaan." (foto's: Koninklijke Luchtmacht)
foto: F-16 boven Afghanistan (Koninklijke Luchtmacht) foto: F-16 met KC-135 boven Afghanistan (Koninklijke Luchtmacht)

Gerelateerde pagina's

* Afghanistan/Strijd tegen het terrorisme