Gemeente Amsterdam

Aanpak fraude sociale dienst werpt vruchten af (rectificatie) 16 december 2002 - Herbert Raat
Begin deze week is de Sociale Dienst Amsterdam een fraudeonderzoek gestart in het kader van de aangescherpte fraudeaanpak en striktere handhaving. Naar aanleiding van dit onderzoek is een fraudezaak bij de Sociale Dienst in Amsterdam-Zuidoost ontdekt door de afdeling Handhaving van de Sociale Dienst. In deze zaak zijn een aantal cliënten gehoord, die inmiddels hebben toegegeven dat ze van twee medewerkers geld hebben gekregen. Een van deze medewerkers is al opgepakt en wordt gehoord door de politie en de ander is nog voortvluchtig.

De afdeling Handhaving is opgericht met het doel om fraude met alle mogelijke middelen aan te pakken. Wethouder Rob Oudkerk, die de afgelopen tijd fors heeft geïnvesteerd in de afdeling Handhaving, is bezorgd maar wel verheugd dat de dienst nu een afdeling heeft die dit soort gevallen zelf ontdekt. Nu blijkt dat er naast cliënten ook medewerkers frauderen, wordt een offensief gestart om de integriteit van het eigen personeel te vergroten.

Op tal van terreinen is de handhaving al opnieuw opgetuigd. Hierbij wordt de handhaving geïntegreerd in de hele Sociale Dienst. Vanaf de eerste intake kijkt de sociaal rechercheur mee over de schouder van de consulent in plaats van achteraf. Ook is de interne controle sterk verbeterd.

Vorige week vroegen minister de Geus en staatssecretaris Rutte naar aanleiding van een onderzoek om meer aandacht voor en beleid tegen fraude met uitkeringen. Amsterdam is hier dus al voortvarend mee bezig.

De wethouder sluit niet uit dat er nog meer gevallen waarbij fraude wordt vermoedt aan het licht komen. In het belang van het onderzoek doet de gemeente Amsterdam verder geen mededelingen. Voor informatie over het onderzoek verwijst de gemeente naar justitie.

Rectificatie: het betreft de Sociale Dienst in Amsterdam-Zuidoost

Pb-195a

© Gemeente Amsterdam