Aanpak fraude sociale dienst werpt vruchten af (rectificatie)
16 december 2002 - Herbert Raat
Begin deze week is de Sociale Dienst Amsterdam een fraudeonderzoek
gestart in het kader van de aangescherpte fraudeaanpak en striktere
handhaving. Naar aanleiding van dit onderzoek is een fraudezaak bij de
Sociale Dienst in Amsterdam-Zuidoost ontdekt door de afdeling
Handhaving van de Sociale Dienst. In deze zaak zijn een aantal
cliënten gehoord, die inmiddels hebben toegegeven dat ze van twee
medewerkers geld hebben gekregen. Een van deze medewerkers is al
opgepakt en wordt gehoord door de politie en de ander is nog
voortvluchtig.
De afdeling Handhaving is opgericht met het doel om fraude met alle
mogelijke middelen aan te pakken. Wethouder Rob Oudkerk, die de
afgelopen tijd fors heeft geïnvesteerd in de afdeling Handhaving, is
bezorgd maar wel verheugd dat de dienst nu een afdeling heeft die dit
soort gevallen zelf ontdekt. Nu blijkt dat er naast cliënten ook
medewerkers frauderen, wordt een offensief gestart om de integriteit
van het eigen personeel te vergroten.
Op tal van terreinen is de handhaving al opnieuw opgetuigd. Hierbij
wordt de handhaving geïntegreerd in de hele Sociale Dienst. Vanaf de
eerste intake kijkt de sociaal rechercheur mee over de schouder van de
consulent in plaats van achteraf. Ook is de interne controle sterk
verbeterd.
Vorige week vroegen minister de Geus en staatssecretaris Rutte naar
aanleiding van een onderzoek om meer aandacht voor en beleid tegen
fraude met uitkeringen. Amsterdam is hier dus al voortvarend mee
bezig.
De wethouder sluit niet uit dat er nog meer gevallen waarbij fraude
wordt vermoedt aan het licht komen. In het belang van het onderzoek
doet de gemeente Amsterdam verder geen mededelingen. Voor informatie
over het onderzoek verwijst de gemeente naar justitie.
Rectificatie: het betreft de Sociale Dienst in Amsterdam-Zuidoost
Pb-195a
© Gemeente Amsterdam