14 december 2002
Knelpunten aanpakken met spoedwet
De in juli en oktober geopende spitsstroken op de A2 bij het knooppunt
Everdingen hebben een positief effect op de doorstroming van het
verkeer. De files zijn nagenoeg verdwenen of flink korter geworden.
Met de spoedwet wegverbreding die maandag in de Tweede Kamer wordt
behandeld, wil het kabinet ook andere knelpunten op de weg versneld
aanpakken.
Dankzij de spitsstrook op de A2 tussen Everdingen en Leerdam is de
file korter geworden en heeft deze zich naar het zuiden verplaatst. Op
de A27 die bij Everdingen op de A2 aansluit, is de file vrijwel
helemaal verdwenen. Op de andere baan is de file tussen Leerdam en
Everdingen gehalveerd. De reistijd op het traject Deil-Everdingen is
hierdoor met een kwartier afgenomen.
Met de spoedwet wegverbreding kan de aanleg van spitsstroken versneld
worden uitgevoerd. In de wet kiest het kabinet voor de aanpak van een
aantal stedelijke ringwegen en knelpunten die in de file top-50 staan,
omdat daarmee de doorstroming in het hele land het meest verbetert. De
projecten moeten wel betaalbaar en snel uitvoerbaar zijn.
Bij het versneld aanpakken van knelpunten gaat het vooral om het
aanbrengen van meer rijstroken op een bestaande rijksweg of het
tijdelijk omzetten van vluchtstroken tot extra rijstroken tijdens de
spits. De komende vier jaar is 380 miljoen gulden beschikbaar om in
rap tempo 150 kilometer van deze spits- en bufferstroken aan te
leggen. De verwachting is dat de files fors zullen verminderen en het
aantal kop-staartbotsingen zal afnemen. Dat laatste komt omdat
tegelijk met de openstelling van de spitsstrook de maximumsnelheid
wordt verlaagd.
Door de spoedwet worden besluitvormingsprocedures vereenvoudigd of
ingekort. Gemeenten en omwonenden kunnen echter gewoon in beroep gaan
bij de Raad van State tegen een besluit.
Meer informatie in de kernboodschap
Zie het origineel
http://www.minvenw.nl/cend/dc...h_srcID=1526&id=1
.