Meer duidelijkheid aanpak wachttijden zorgverzekeraars
13 december 2002
Zorgverzekeraars moeten vanaf 1 januari 2003 een actief beleid voeren om hun verzekerden zo snel als mogelijk de benodigde zorg te bieden. Ook dienen ze hun verzekerden regelmatig op een inzichtelijke wijze te informeren over de manier waarop zij de wachttijden zo kort mogelijk proberen te houden. Daardoor wordt het voor de verzekerde duidelijk wat zijn zorgverzekeraar doet aan de aanpak van tijdige zorgverlening. Deze uitgangspunten staan in het besluit 'Gedragsregels aanpak tijdige zorgverlening zorgverzekeraars', die op 19 december 2002 door het College voor zorgverzekeringen (CVZ) worden vastgesteld.
Op grond van de Ziekenfondswet en de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten (AWBZ) is de zorgverzekeraar verplicht ervoor te zorgen
dat zijn verzekerden hun zorg tijdig krijgen. Dit betekent dat de zorg
zo snel als mogelijk moet worden geleverd aan de verzekerde. Als de
zorgverzekeraar niet voldoet aan zijn verplichting tot tijdige
zorgverlening, is hij daarop aan te spreken, tenzij er sprake is van
overmacht. Een beroep op overmacht wordt niet zomaar gehonoreerd. De
zorgverzekeraar zal daarvoor aannemelijk moeten maken dat hij er alles
aan heeft gedaan om aan zijn prestatieplicht te voldoen, maar daar
desondanks niet in is geslaagd.
De door het CVZ vastgestelde gedragsregels verplichten de
zorgverzekeraars onder meer tot:
het maken van een plan van aanpak voor tijdige zorgverlening. De
mate van tijdigheid wordt bepaald door medisch inhoudelijke factoren
en door algemeen geaccepteerde maatschappelijke normen van
aanvaardbaarheid van wachttijden op basis van psychosociale, ethische
en maatschappelijke factoren.
het actief bemiddelen voor het tijdig verlenen van zorg op
individueel niveau;
het aanbieden van een vorm van overbruggingszorg indien tijdige
levering van zorg niet mogelijk blijkt. Dit geldt vooralsnog alleen
voor de sector Verpleging en Verzorging en voor de gehandicaptenzorg
in de AWBZ.
het geven van algemene voorlichting aan zijn verzekerden over de
aanpak van tijdige zorgverlening;
het inzichtelijk maken van de gehanteerde individuele
zorgbemiddeling aan de verzekerden.
De gedragsregels bevatten de uitgangspunten die de zorgverzekeraars
naar het oordeel van het CVZ minimaal in acht moeten nemen om tot een
actief en transparant zorgverleningproces te komen. De gedragsregels
ondersteunen op deze manier de zorgverzekeraars bij de uitvoering van
hun taken. Bovendien bieden de gedragsregels voor de verzekerden goede
aanknopingspunten om de zorgverzekeraar te houden aan een adequate
uitvoering van zijn wettelijke taken.
Zorgverzekeraars ontwikkelen in de praktijk al initiatieven om
daadwerkelijk tot tijdige zorgverlening te komen. Voor sommige
zorgverzekeraars zullen de gedragsregels daarom op onderdelen een
bevestiging vormen van de bestaande praktijk. Voor andere zal er op
een of meerdere punten een omslag moeten volgen om aan de
gedragsregels te voldoen, want in het kader van de verantwoording
zullen zij daarop vanaf 1 januari 2003 worden aangesproken. De nu
vastgestelde gedragsregels vormen een eerste stap op de weg om met de
beleidsregels van het CVZ een gestructureerde aanpak van tijdige
zorgverlening door de zorgverzekeraars te bevorderen. De komende jaren
zullen de gedragsregels verder worden aangescherpt.
Auteur: John van der Pas (020) 34 75 605
Mutatiedatum 13/12/2002 15:37:50
Site Meter