13 december 2002
Informatie op internetsites ministeries makkelijk te vinden
Bijna driekwart van de bezoekers (72%) van de internetsites van de ministeries, Postbus 51 en Regering.nl geeft aan dat de informatie die men zoekt makkelijk of zeer makkelijk te vinden is. De overheidssites die op dit punt het beste scoren zijn Regering.nl (85%), de website van Defensie (82%) en de site van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (79%). Wanneer wordt gekeken naar de sites als geheel, dan krijgen deze van regelmatig terugkerende bezoekers een ruime voldoende. De beoordeling van de sites varieert van een 6,3 tot een 7,0.
Dit blijkt uit een "online"-onderzoek dat van 18 oktober tot 6 november op de eerder genoemde sites is gehouden. In totaal werd de vragenlijst door 4324 bezoekers ingevuld. De uitkomsten van de enquête geven een beeld van de bezoekers, de mate waarin deze sites voldoen aan de gestelde verwachtingen en de wensen die burgers hebben met betrekking tot interactie met de overheid.
Trends
Het interdepartementale onderzoek wordt sinds 2000 jaarlijks uitgevoerd. Een deel van de vragen komt daarbij ieder jaar terug. De trend dat steeds meer mensen de sites bezoeken voor privé doeleinden, heeft zich doorgezet. In 2000 ging het om 38% van de bezoekers, in 2001 om 51% en dit jaar blijkt al tweederde (65%) van de bezoekers de website voor privé doeleinden te bezoeken.
De belangrijkste reden om een overheidssite te bezoeken is de behoefte aan actuele informatie (32%). Informatie over beleidsthema's (16%) en het raadplegen van vacatures (13%) zijn andere vaak genoemde redenen.
Interactiviteit
Bijna tweederde van de bezoekers van overheidssites heeft geen ervaring met interactie met de overheid via internet. Per deelnemende website varieert dit van 51% (Regering.nl) tot 73% (website van Financiën). Als bezoekers van overheidssites moeten kiezen voor een middel om een vraag of opmerking kwijt te kunnen, dan is e-mail veruit het favoriete kanaal (91%). Discussiefora (4%) en online opiniepeilingen (3%) volgen op zeer grote afstand. Chat heeft de voorkeur van zeer weinig bezoekers (1%).
Uit de vragen met betrekking tot online interactie tussen burger en overheid blijkt duidelijk dat de bezoekers van overheidssites een actievere rol van de overheid op internet verwachten. Een meerderheid (59%) is het (zeer) eens met de stelling dat de Rijksoverheid actiever gebruik zou moeten maken van internet. Verder is 58% het (zeer) eens met de stelling dat de Rijksoverheid zich interactiever zou moeten opstellen ten opzichte van de burger.
Een snelle reactie (57%) en directe toegang tot de juiste persoon (57%) zijn volgens de bezoekers het meest van belang bij online interactie met de Rijksoverheid. Andere belangrijke aspecten voor een site zijn de behandeling van actuele onderwerpen (47%) en 'zien dat er iets met meningen / opmerkingen gebeurt' (42%).
Het onderzoek werd door Cool Research uitgevoerd in opdracht van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). De RVD voert in opdracht van de Voorlichtingsraad (VoRa) het project Ontwikkeling Gemeenschappelijk Webbeleid uit. Doelstelling van dit project is te komen tot aanbevelingen die de toegankelijkheid van de ministeriële sites vergroten. Verder kan onderlinge afstemming een bijdrage leveren aan efficiencyverbetering en kostenverlaging.