Parkeertarieven in 2003 omhoog
(12-12) De tarieven voor parkeren in Rotterdam gaan omhoog. Vanaf 1 januari 2003 gaan kortparkeren en parkeervergunningen op straat meer kosten. Ook de tarieven voor de parkeergarages stijgen. Personen die op straat niet voldoende of niet betalen voor het parkeren van hun auto gaan in het nieuwe jaar ook meer betalen aan boete. De Gemeenteraad van Rotterdam neemt op 19 december een besluit over de verhoging van de tarieven.
De meeste parkeertarieven zijn in Rotterdam in de afgelopen twee jaar niet meer verhoogd. Vooral het tarief voor parkeren in wijkgarages ligt ver onder de kostprijs. Om de garages optimaal te kunnen gebruiken wordt de verhoging van de tarieven in garages gecombineerd met het verhogen van de tarieven op straat.
De tarieven van vergunningen en bewonersdagdeelkaarten worden de komende tijd stapsgewijs aangepast aan de sinds 1996 gestegen prijzen; deze tarieven waren sinds de invoering van het betaald parkeren in Rotterdam niet verhoogd. De opbrengst van de verhoging van de tarieven, die voor 2003 wordt getaxeerd op een bedrag van 1,2 miljoen euro, komt volledig ten goede aan de realisatie van de collegeprioriteiten uit het collegeprogramma 2002-2006.
Kortparkeren
Kortparkeren op straat gaat in 2003 15,6% meer kosten. De tarieven bij
de parkeermeter variëren vanaf 1 januari van 10 tot 24 minuten per
0,50 euro. Dat komt neer op 1,25 tot 3,00 euro per uur. De tarieven
voor het kortparkeren op straat worden eens in de twee jaar
vastgesteld.
Parkeervergunning
Parkeervergunningen op straat gaan met 15,4% in prijs omhoog. Het
tarief van de parkeervergunningen was sinds de invoering van betaald
parkeren in 1996 nog niet verhoogd.
De prijs van de bewonersvergunning stijgt van 6,80 euro naar 7,85 euro per maand. De bedrijfsvergunning gaat per 2003 15,70 euro per maand kosten; de huidige prijs is 13,60 euro per maand. De bewonersdagdeelkaarten stijgen met 36,7%; van 0,68 euro naar 0,93 euro per stuk. Met een dagdeelkaart kan men maximaal 6 uur parkeren.
Parkeergarages
De tarieven voor parkeren in garages stijgen eveneens. De tarieven
voor kortparkeren in garages, die tweejaarlijks worden verhoogd,
stijgen met 15,8%. Abonnementen op parkeergarages, waarvan de prijs
jaarlijks wordt geïndexeerd, worden 10,5% duurder.
Boetes
Het tarief voor de naheffingsaanslag, de boete voor niet of
onvoldoende betalen voor het parkeren op straat, wordt verhoogd van 39
euro naar 43 euro. De maximale hoogte van dit bedrag wordt jaarlijks
landelijk vastgesteld. De minimaal verschuldigde parkeerbelasting, die
aan de naheffingsaanslag wordt toegevoegd, wordt verhoogd van 1 euro
naar 1,25 euro. Dit laatste bedrag is gelijk aan het minimum uurtarief
voor parkeren op straat.
Voorgesteld wordt om de parkeerverordening op de volgende punten te
wijzigen.
* De parkeerontheffing voor betaald parkeren wordt opgeheven. Reden
is dat door het invoeren het uitsluitend elektronisch betalen van
parkeergeld, het 06-parkeren (betalen met mobiele telefoon) en de
zakelijke bezoekerskaart de noodzaak voor dit type ontheffing is
verdwenen. Deze ontheffing werd namelijk verstrekt als service,
zodat aanvragers, die langere tijd in Rotterdam wilden parkeren,
geen grote voorraad muntgeld bij zich hoefden te dragen.
* Stadstoezicht zal de rekeningen voor de parkeervergunningen per
kwartaal verzenden in plaats van per maand.
Raad besluit
Op donderdag 19 december 2002. neemt de Gemeenteraad een besluit over
de Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen 2003 en de
bijbehorende tarieven 2003. Bij het vaststellen van de
Collegebegroting 2003 stemde de Gemeenteraad in met een verhoging van
de parkeertarieven en de percentages van de verhoging. Met de nieuwe
verordening en de bijbehorende tarieven worden de daadwerkelijke
prijzen vastgesteld. Het tarievenstelsel voor parkeren is een
instrument om de parkeerdruk te reguleren en de schaarse
parkeercapaciteit goed te verdelen.