Websites automerken slecht vindbaar in zoekmachines
GRONINGEN, 20021213 -- Ruim 80% van alle automerken is met hun website slecht vindbaar in de Nederlandse zoekmachines. De website van het automerk Nissan was vrijwel onvindbaar, de website van Opel was het best vindbaar.
Dat is de uitkomst van de vindbaarheidsanalyse die het Groningse Traffic4u heeft uitgevoerd in de autobranche. Het onderzoek had als doel de vindbaarheid in kaart te brengen van de websites van automerken in de zoekmachines. De posities van de websites zijn geanalyseerd en de redenen voor een eventuele slechte vermelding zijn onderzocht.
Opel
Traffic4u heeft de posities onderzocht van 29 bekende automerken en op basis van deze posities een ranglijst samengesteld. Opel (www.opel.nl) is in de zoekmachines het best vindbaar en staat fier bovenaan in de ranglijst, gevolgd door Audi en Chrysler. Het merendeel van de websites was echter zeer slecht vindbaar, ruim 80% van de automerken scoorde lager dan een zes. Wie via de zoekmachines zoekt naar de Nederlandse website van Nissan of het exclusieve Jaguar kan lang zoeken, deze sites blijken vrijwel onvindbaar te zijn. Gert-Jan Munneke, Managing Partner van Traffic4u: "Veel automerken hebben bij het bouwen van hun website weinig tot geen aandacht besteed aan de zoekmachines. Slechts een kleine investering zou de posities van de websites zienderogen doen laten stijgen."
Types
Met circa 750.000 autogerelateerde zoekopdrachten per maand zijn auto's zeer populair in zoekmachines. Vooral de types zijn erg populair, maar de automerken behalen op hun types geen hoge scores. Opel is de enige die naar behoren scoort als men zoekt op bijvoorbeeld Opel Astra. De overige merken laten het qua types afweten. Met name Nissan spant hierbij de kroon. Als men op het type Nissan Primera zoekt, het type dat recentelijk groots werd geïntroduceerd, kom je nooit de website van Nissan tegen. Dat er geen relatie bestaat tussen een hoog marketingbudget en een goede vindbaarheid in de zoekmachines bewijst ook Mercedes. Dit merk is op haar types vrijwel onvindbaar.
4x4
Autofabrikanten zijn heden ten dage vaak druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe features. Zo heeft vrijwel elk merk wel een tdi motor of een 4x4 variant in haar assortiment. Grote marketingcampagnes vergezellen de introductie van deze features, maar in de zoekmachines zijn de meeste merken op deze zoekwoorden compleet onvindbaar. Wie bijvoorbeeld in het zeer populaire Google zoekt op 4x4 komt bij de eerste 50 Nederlandse resultaten geen enkel groot automerk tegen. Dit is zowel voor de zoeker als de autofabrikant erg teleurstellend, want er wordt door de Nederlandse internetters veel op deze woorden gezocht. Gert-Jan Munneke: "Dat allerlei hobbysites eerder naar voren komen in de zoekresultaten dan de websites van de automerken zelf geeft geen goede uitstraling naar een potentiële koper.
Onderzoek
Dit onderzoek is de eerste in een reeks frequente brancheonderzoeken die Traffic4u uitvoert. Hierbij worden websites van bedrijven uit een bepaalde branche periodiek onderzocht op hun vindbaarheid in de zoekmachines. Het onderzoek wordt steeds voorafgegaan door een analyse waarin wordt bepaald op welke manier internetters naar bepaalde merknamen en/of types zoeken. Op de website van Traffic4u (www.traffic4u.nl/onderzoek) is het onderzoeksrapport te verkrijgen.
Over Traffic4u
Traffic4u is een jong en snel groeiend zoekmachine marketingbureau uit Groningen dat zich volledig richt op Search Engine Positioning, het positioneren van bedrijven met hun producten en diensten in de zoekresultaten van zoekmachines.