13 december 2002
Bob richt zich nu ook op volwassenen
Met het oog op de komende feestdagen heeft minister Roelf de Boer in
Den Haag de aftrap gegeven voor de vernieuwde Bobcampagne. Met nieuwe
radio- en televisiespots, freecards en attentieborden langs de weg
wordt geprobeerd het rijden onder invloed terug te dringen.
Tot nu toe richtte de Bobcampagne zich vooral op jongeren, maar vanaf
nu worden ook volwassen mannen en vrouwen aangesproken. In de twee
televisiespots zijn twee groepen te zien: vrouwen van in de 30 die
samen gaan bowlen en wat oudere mannen die een dagje uit zijn op de
golfbaan. De radiospot is gebaseerd op het lied De Heidezangers van
André van Duin.
Bob is degene die na een gezellige avond nuchter in de auto stapt en
zijn vrienden veilig thuisbrengt. Bob is een populaire jongen en daar
ben ik blij om, want bij een op de vijf verkeersongelukken in
Nederland is alcohol in het spel, aldus De Boer. Daardoor vallen er
jaarlijks 200 tot 250 doden en 3.000 tot 3.500 ernstig gewonden,
waarvan tweederde deel in het weekeinde. Dat zijn natuurlijk veel te
hoge cijfers. Bob wil daar iets aan doen door de automobilist direct
aan te spreken.
De Bobcampagne startte een jaar geleden en loopt nog drie jaar door.
Inmiddels weet 95 procent van de Nederlanders wie Bob is en vindt 90
procent het een goed idee om vooraf af te spreken wie er niet drinkt.
Van de rijbewijsbezitters is 80 procent wel eens Bob geweest.