ROTTERDAM SCHOOL OF MANAGEMENT
MKB koopt integer in
Vrijdag 13 december 2002 - Het midden -en kleinbedrijf houdt bij de
selectie van toeleveranciers veelvuldig rekening met de integriteit
van toeleveranciers.
Dit blijkt uit onderzoek van Ethicon, wetenschappelijk centrum
duurzaam ondernemen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Prijs, kwaliteit en levertijd zijn de kenmerken waarop ieder bedrijf
let bij de inkoop van goederen en diensten. Maar daarnaast hebben veel
bedrijven ook oog voor zachtere zaken.
98% van de bedrijven let op de eerlijkheid van de leverancier en 92%
op de openheid van de leverancier voor kritiek. 84% zegt ook in de
keuze mee te wegen of de leverancier zich houdt aan de geldende wet-
en regelgeving. Daarnaast houden bedrijven ook rekening met of er bij
de toeleverancier sprake is van fraude en corruptie (76%), onveilige
werkomstandigheden (74%), een hoog milieubewustzijn (74%), en
kinderarbeid (70%). 72% van het midden- en kleinbedrijf zou een
leverancier uitsluiten die zou pogen een eigen medewerker om te
kopen.
Meer dan de helft van de bedrijven let ook op of er sprake is van
structureel zwartwerken (66%) en discriminatie (61%) bij de
toeleverancier, of de leverancier bijdraagt aan een betere samenleving
(61%) en of de leverancier beschikt over een milieucertificaat
(53%).
Het percentage allochtonen werkzaam bij de toeleverancier (6%) en het
aantal vrouwen in managementfuncties (4%) tellen echter nauwelijks
mee. Respectievelijk 79% en 92 % van de bedrijven zegt deze twee
criteria geheel niet mee te laten wegen in hun selectieproces.
'Consumenten wegen in hun aankoop steeds meer mee of bedrijven
maatschappelijk verantwoord handelen. Belangrijk daarom is dat
bedrijven verantwoord en integer inkopen.' aldus Muel Kaptein,
hoogleraar aan de faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit
Rotterdam en directeur van Ethicon. 'Het onderzoek laat zien dat het
MKB door de bank genomen deze verantwoordelijkheden serieus oppakt.
Vooral bedrijven die geen standaard producten inkopen en die een
langlopende relatie met een leverancier aangaan zeggen integer en
duurzaam in te kopen.'
Prijs van de producten/diensten 100% Kwaliteit van de producten/diensten 99% Levertijd 99% Eerlijkheid naar ons toe 98% Technische competentie 93% Financiële stabiliteit 92% Openheid voor eventuele kritiek 92% Veiligheid van de producten/diensten 92% Aanpassingsvermogen 91% Productiecapaciteit 85% Naleven van de door de overheid opgestelde wetten 84% Mate van aftersale service 84% Continuïteit en groei in de relatie 84% Betalingswijze 79% Mate van fraude en corruptie bij leverancier 76% Meedenken in de productontwikkeling 75% Veilige werkomstandigheden voor werknemers 74% Milieubewustzijn 74% Poging tot omkopen van onze eigen medewerkers 72% Kennis over ons bedrijf/branche 71% Betrokkenheid bij kinderarbeid 70% Mate van zwartwerken bij leverancier 66% Mate van discriminatie bij leverancier 61% Zorg voor de samenleving 61% Aanwezigheid van een milieucertificaat 53% Vestigingsplaats 40% Leveren (ook) aan onze concurrenten 29% Percentage allochtone werknemers 6% Percentage vrouwen in managementfuncties 4%Percentage bedrijven dat criterium meeneemt in selectie leveranciers
---