ROTTERDAM SCHOOL OF MANAGEMENT

MKB koopt integer in

Vrijdag 13 december 2002 - Het midden -en kleinbedrijf houdt bij de selectie van toeleveranciers veelvuldig rekening met de integriteit van toeleveranciers.
Dit blijkt uit onderzoek van Ethicon, wetenschappelijk centrum duurzaam ondernemen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Prijs, kwaliteit en levertijd zijn de kenmerken waarop ieder bedrijf let bij de inkoop van goederen en diensten. Maar daarnaast hebben veel bedrijven ook oog voor zachtere zaken.
98% van de bedrijven let op de eerlijkheid van de leverancier en 92% op de openheid van de leverancier voor kritiek. 84% zegt ook in de keuze mee te wegen of de leverancier zich houdt aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast houden bedrijven ook rekening met of er bij de toeleverancier sprake is van fraude en corruptie (76%), onveilige werkomstandigheden (74%), een hoog milieubewustzijn (74%), en kinderarbeid (70%). 72% van het midden- en kleinbedrijf zou een leverancier uitsluiten die zou pogen een eigen medewerker om te kopen.
Meer dan de helft van de bedrijven let ook op of er sprake is van structureel zwartwerken (66%) en discriminatie (61%) bij de toeleverancier, of de leverancier bijdraagt aan een betere samenleving (61%) en of de leverancier beschikt over een milieucertificaat (53%).
Het percentage allochtonen werkzaam bij de toeleverancier (6%) en het aantal vrouwen in managementfuncties (4%) tellen echter nauwelijks mee. Respectievelijk 79% en 92 % van de bedrijven zegt deze twee criteria geheel niet mee te laten wegen in hun selectieproces. 'Consumenten wegen in hun aankoop steeds meer mee of bedrijven maatschappelijk verantwoord handelen. Belangrijk daarom is dat bedrijven verantwoord en integer inkopen.' aldus Muel Kaptein, hoogleraar aan de faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur van Ethicon. 'Het onderzoek laat zien dat het MKB door de bank genomen deze verantwoordelijkheden serieus oppakt. Vooral bedrijven die geen standaard producten inkopen en die een langlopende relatie met een leverancier aangaan zeggen integer en duurzaam in te kopen.'

Prijs van de producten/diensten                  100%
Kwaliteit van de producten/diensten               99%
Levertijd                                         99%
Eerlijkheid naar ons toe                          98%
Technische competentie                            93%
Financiële stabiliteit                            92%
Openheid voor eventuele kritiek                   92%
Veiligheid van de producten/diensten              92%
Aanpassingsvermogen                               91%
Productiecapaciteit                               85%
Naleven van de door de overheid opgestelde wetten 84%
Mate van aftersale service                        84%
Continuïteit en groei in de relatie               84%
Betalingswijze                                    79%
Mate van fraude en corruptie bij leverancier      76%
Meedenken in de productontwikkeling               75%
Veilige werkomstandigheden voor werknemers        74%
Milieubewustzijn                                  74%
Poging tot omkopen van onze eigen medewerkers     72%
Kennis over ons bedrijf/branche                   71%
Betrokkenheid bij kinderarbeid                    70%
Mate van zwartwerken bij leverancier              66%
Mate van discriminatie bij leverancier            61%
Zorg voor de samenleving                          61%
Aanwezigheid van een milieucertificaat            53%
Vestigingsplaats                                  40%
Leveren (ook) aan onze concurrenten               29%
Percentage allochtone werknemers                   6%
Percentage vrouwen in managementfuncties           4%
Percentage bedrijven dat criterium meeneemt in selectie leveranciers


---