AutoRai

13-12-2002

Vakjury nomineert Gezinsauto van het Jaar 2003
De vakjury van de Gezinsauto van het Jaar 2003 heeft drie autos genomineerd: de Citroën C3, Toyota Corolla Verso en Mazda6 SportBreak gaan strijden om de titel, die uiteindelijk door de Nederlandse consument wordt toegekend.
Uit totaal elf autos die dit jaar nieuw op de markt zijn verschenen, en een catalogusprijs hebben onder 25.000, heeft de vakjury een selectie gemaakt om de keuze voor de publieksjury eenvoudiger te maken. Deze vakjury let bij haar selectie van de genomineerde autos op zaken als ruimte, kwaliteit/prijsverhouding, standaarduitrusting, comfort en veiligheid. De verkiezing vindt in 2003 voor de zesde keer plaats. De verkiezing wordt georganiseerd door de bladen Ouders van Nu, Kinderen, Groter Groeien en ANWB-Kampioen.

Veiligheid vóór alles
Vorig jaar besloot de vakjury een hogere prioriteit toe te kennen aan het aspect veiligheid. Niet verbazingwekkend, gezien de prominente aanwezigheid van organisaties als de ANWB en de Stichting Consument en Veiligheid. Ook de hoofdredacteuren van de drie opvoedbladen laten veiligheid zwaar meewegen in hun oordeel. Yolande de Best, hoofdredacteur van Groter Groeien verwoordde hun mening: Vooral de botsproeven vinden wij essentieel. Het liefst zien we dat alle genomineerde autos een EuroNCAP-botsproef hebben ondergaan, maar dat is helaas onmogelijk. EuroNCAP test autonoom, naar eigen inzicht. De suggestie om in het vervolg alleen autos te laten meedoen waarvan botsproefresultaten bekend zijn, werd uiteindelijk door de jury van de hand gewezen om te voorkomen dat de spoeling te dun zou worden.

Verschillende categorieën
Die jury kan straks kiezen uit drie wezenlijk verschillende alternatieven. Voorzitter van de vakjury Gert Enklaar: Als je elf autos nomineert, ziet de consument door de bomen het bos niet meer. De vakjury heeft eerst de autos ingedeeld in drie categorieën: compacte autos, midi-mpvs en grote stationwagons. Uit elke groep kozen we de vertegenwoordiger die het best voldoet aan de criteria van gezinsauto. De Citroën C3 won in zijn categorie nipt van de Honda Jazz, waarbij vooral de veiligheid (vier sterren in de recente EuroNCAP botsproef), de variabele bagageruimte, de Isofix-kinderzitjes en de comfortabele stoelen de doorslag gaven. In de groep stationwagons was de voorsprong van de Mazda6 SportBreak op collega-concurrent Nissan Primera Estate nog kleiner. De Karakuri-achterbank (met één knop gaat de hele bank plat) oogstte veel lof, evenals het weggedrag, de Isofix-kinderzitjes en de ruimere kofferruimte (505 l). Ruim was de overwinning van de Toyota Corolla Verso, die unaniem als beste kandidaat in de midi-mpv-klasse werd gekozen, vooral vanwege de in de achterbank geïntegreerde kinderzitjes. De Toyota Corolla hatchback, die als basis dient voor de Verso, kreeg in de EuroNCAP botsproef vier sterren.

Vakjury
De Gezinsauto van het Jaar 2003 zal 2 tot en met 6 april worden gekozen door bezoekers van de Negen Maanden Beurs in de Amsterdamse RAI, waar de drie genomineerde autos door het publiek onder de loep genomen kunnen worden. Ook de lezers van de organiserende bladen Ouders van Nu, Kinderen, Groter Groeien en ANWB-Kampioen kunnen hun stem uitbrengen op de Gezinsauto van het Jaar 2003, want de in het voorjaar 2003 verschijnende uitgaven besteden uitvoerig aandacht aan deze jaarlijks aan belang winnende verkiezing. De vakjury wordt gevormd door twee ervaren medewerkers van de ANWB: testrijder Fred Hak en Ed Lodewijks, hoofdredacteur van De Kampioen. Naast Cilia Knols van Stichting Consument en Veiligheid maken de hoofdredacteuren van de organiserende bladen deel uit van de jury: Yolande de Best (Groter Groeien), Ninotschka Ooms (Ouders van Nu) en Margot Veerman (Kinderen). Onafhankelijk juryvoorzitter is Gert Enklaar.