13-12-2002
Vakjury nomineert Gezinsauto van het Jaar
2003
De vakjury van de Gezinsauto van het Jaar 2003 heeft drie autos
genomineerd: de Citroën C3, Toyota Corolla Verso en Mazda6 SportBreak
gaan strijden om de titel, die uiteindelijk door de Nederlandse
consument wordt toegekend.
Uit totaal elf autos die dit jaar nieuw op de markt zijn verschenen,
en een catalogusprijs hebben onder 25.000, heeft de vakjury een
selectie gemaakt om de keuze voor de publieksjury eenvoudiger te
maken. Deze vakjury let bij haar selectie van de genomineerde autos op
zaken als ruimte, kwaliteit/prijsverhouding, standaarduitrusting,
comfort en veiligheid. De verkiezing vindt in 2003 voor de zesde keer
plaats. De verkiezing wordt georganiseerd door de bladen Ouders van
Nu, Kinderen, Groter Groeien en ANWB-Kampioen.
Veiligheid vóór alles
Vorig jaar besloot de vakjury een hogere prioriteit toe te kennen aan
het aspect veiligheid. Niet verbazingwekkend, gezien de prominente
aanwezigheid van organisaties als de ANWB en de Stichting Consument en
Veiligheid. Ook de hoofdredacteuren van de drie opvoedbladen laten
veiligheid zwaar meewegen in hun oordeel. Yolande de Best,
hoofdredacteur van Groter Groeien verwoordde hun mening: Vooral de
botsproeven vinden wij essentieel. Het liefst zien we dat alle
genomineerde autos een EuroNCAP-botsproef hebben ondergaan, maar dat
is helaas onmogelijk. EuroNCAP test autonoom, naar eigen inzicht. De
suggestie om in het vervolg alleen autos te laten meedoen waarvan
botsproefresultaten bekend zijn, werd uiteindelijk door de jury van de
hand gewezen om te voorkomen dat de spoeling te dun zou worden.
Verschillende categorieën
Die jury kan straks kiezen uit drie wezenlijk verschillende
alternatieven. Voorzitter van de vakjury Gert Enklaar: Als je elf
autos nomineert, ziet de consument door de bomen het bos niet meer. De
vakjury heeft eerst de autos ingedeeld in drie categorieën: compacte
autos, midi-mpvs en grote stationwagons. Uit elke groep kozen we de
vertegenwoordiger die het best voldoet aan de criteria van gezinsauto.
De Citroën C3 won in zijn categorie nipt van de Honda Jazz, waarbij
vooral de veiligheid (vier sterren in de recente EuroNCAP botsproef),
de variabele bagageruimte, de Isofix-kinderzitjes en de comfortabele
stoelen de doorslag gaven. In de groep stationwagons was de voorsprong
van de Mazda6 SportBreak op collega-concurrent Nissan Primera Estate
nog kleiner. De Karakuri-achterbank (met één knop gaat de hele bank
plat) oogstte veel lof, evenals het weggedrag, de Isofix-kinderzitjes
en de ruimere kofferruimte (505 l). Ruim was de overwinning van de
Toyota Corolla Verso, die unaniem als beste kandidaat in de
midi-mpv-klasse werd gekozen, vooral vanwege de in de achterbank
geïntegreerde kinderzitjes. De Toyota Corolla hatchback, die als basis
dient voor de Verso, kreeg in de EuroNCAP botsproef vier sterren.
Vakjury
De Gezinsauto van het Jaar 2003 zal 2 tot en met 6 april worden
gekozen door bezoekers van de Negen Maanden Beurs in de Amsterdamse
RAI, waar de drie genomineerde autos door het publiek onder de loep
genomen kunnen worden. Ook de lezers van de organiserende bladen
Ouders van Nu, Kinderen, Groter Groeien en ANWB-Kampioen kunnen hun
stem uitbrengen op de Gezinsauto van het Jaar 2003, want de in het
voorjaar 2003 verschijnende uitgaven besteden uitvoerig aandacht aan
deze jaarlijks aan belang winnende verkiezing. De vakjury wordt
gevormd door twee ervaren medewerkers van de ANWB: testrijder Fred Hak
en Ed Lodewijks, hoofdredacteur van De Kampioen. Naast Cilia Knols van
Stichting Consument en Veiligheid maken de hoofdredacteuren van de
organiserende bladen deel uit van de jury: Yolande de Best (Groter
Groeien), Ninotschka Ooms (Ouders van Nu) en Margot Veerman
(Kinderen). Onafhankelijk juryvoorzitter is Gert Enklaar.