2002-12-11: College stemt in met ontwerp RandstadRail-lijn 3, Laan van
NOI-CS en fietsverbinding
---
Het college van B&W heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp van
RandstadRail-lijn 3, het voorlopig ontwerp van het RandstadRail
traject Laan van NOI-CS en een fietsverbinding tussen Voorburg en Den
Haag. De inspraakprocedures voor de ontwerpen leverden veel reacties
op en hebben geleid tot bijstelling van de plannen. Vandaag wordt
tevens de beschikking voor RandstadRail vrijgegeven door het Rijk. Om
17.15 uur ontvangt wethouder Bruno Bruins namens Haaglanden samen met
zijn Rotterdamse collega Hulman de beschikking van minister De Boer
van Verkeer en Waterstaat.
Laan van NOI-CS
De meeste reacties op het ontwerpplan van het traject Laan van NOI-CS
kwamen van volkstuinders uit de Schenkstrook. Een nieuwe vrije
kruising voor RandstadRail in de Schenkstrook is een van de onderdelen
van het deelproject Laan van NOI-CS, waarvoor een deel van het huidige
volkstuincomplex nodig is. In overleg met grondeigenaar NS-vastgoed en
in overleg met de Haagse Bond voor Amateurtuindersverenigingen wordt
naar oplossingen gezocht voor de volkstuinders. Nu de
inspraakprocedure is afgerond kan na behandeling van de plannen in de
raadscommissie VSYL worden gestart met de aanleg, naar verwachting in
de zomer van 2003. Naast een nieuwe vrije kruising bestaat het
deelproject uit het aanpassen van enkele sporen en perrons van station
Laan van NOI en de aanleg van een onderdoorgang ter hoogte van de
Schenkstrook.
Tegelijkertijd met de uitvoering van deze werkzaamheden zal de
fietsverbinding IJsclubweg- Spinozalaan worden aangelegd. Daarmee
wordt een lang gekoesterde wens van zowel de gemeente Voorburg als Den
Haag gerealiseerd. De fietsverbinding zal een belangrijke schakel
vormen in het regionale fietsnetwerk.
RandstadRail-lijn 3
De toekomstige RandstadRail-lijn 3 biedt de mogelijkheid om vanuit Den
Haag Zuidwest sneller en zonder overstap door te rijden naar
Zoetermeer over de Zoetermeerlijn. Het aantal reizigers zal mede
daardoor naar verwachting toenemen van 17.000 nu tot 42.000 per dag in
2010. In het ontwerpplan van RandstadRail-lijn 3 zijn als gevolg van
de inspraakreacties wijzigingen en aanvullingen aangebracht. Dit houdt
onder andere in dat ter compensatie van vervallen parkeerplaatsen op
de Laan van Meerdervoort, tussen de Waldeck Pyrmontkade en de
Conradkade, extra parkeerplaatsen op de Conradkade worden ingepast.
Ook wordt, in tegenstelling tot het ontwerpplan, de tramhalte
Mozartlaan met de halte Beethovenlaan samengevoegd tot een deels
nieuwe halte ter hoogte van het Alphons Diepenbrockhof. De
voorgestelde afsluiting van de Valkenboskade is ongedaan gemaakt en er
komt geen hekwerk langs de trambaan op de Laan van Meerdervoort tussen
de A. de Haenstraat en de Goudenregenstraat. Volgend jaar zomer start
de realisatie van RandstadRail-lijn 3, waarvan de uitvoering zoveel
mogelijk gelijktijdig plaatsvindt met onderhoudswerkzaamheden van HTM.
De verwachte oplevering van de deelprojecten is 2006.
last update: 11-12-2002 16:42:16 ;pag.: 17345; auteur: 616;cat.: