Gemeente Den Haag

2002-12-11: College stemt in met ontwerp RandstadRail-lijn 3, Laan van NOI-CS en fietsverbinding


---

Het college van B&W heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp van RandstadRail-lijn 3, het voorlopig ontwerp van het RandstadRail traject Laan van NOI-CS en een fietsverbinding tussen Voorburg en Den Haag. De inspraakprocedures voor de ontwerpen leverden veel reacties op en hebben geleid tot bijstelling van de plannen. Vandaag wordt tevens de beschikking voor RandstadRail vrijgegeven door het Rijk. Om 17.15 uur ontvangt wethouder Bruno Bruins namens Haaglanden samen met zijn Rotterdamse collega Hulman de beschikking van minister De Boer van Verkeer en Waterstaat.

Laan van NOI-CS
De meeste reacties op het ontwerpplan van het traject Laan van NOI-CS kwamen van volkstuinders uit de Schenkstrook. Een nieuwe vrije kruising voor RandstadRail in de Schenkstrook is een van de onderdelen van het deelproject Laan van NOI-CS, waarvoor een deel van het huidige volkstuincomplex nodig is. In overleg met grondeigenaar NS-vastgoed en in overleg met de Haagse Bond voor Amateurtuindersverenigingen wordt naar oplossingen gezocht voor de volkstuinders. Nu de inspraakprocedure is afgerond kan na behandeling van de plannen in de raadscommissie VSYL worden gestart met de aanleg, naar verwachting in de zomer van 2003. Naast een nieuwe vrije kruising bestaat het deelproject uit het aanpassen van enkele sporen en perrons van station Laan van NOI en de aanleg van een onderdoorgang ter hoogte van de Schenkstrook.
Tegelijkertijd met de uitvoering van deze werkzaamheden zal de fietsverbinding IJsclubweg- Spinozalaan worden aangelegd. Daarmee wordt een lang gekoesterde wens van zowel de gemeente Voorburg als Den Haag gerealiseerd. De fietsverbinding zal een belangrijke schakel vormen in het regionale fietsnetwerk.

RandstadRail-lijn 3
De toekomstige RandstadRail-lijn 3 biedt de mogelijkheid om vanuit Den Haag Zuidwest sneller en zonder overstap door te rijden naar Zoetermeer over de Zoetermeerlijn. Het aantal reizigers zal mede daardoor naar verwachting toenemen van 17.000 nu tot 42.000 per dag in 2010. In het ontwerpplan van RandstadRail-lijn 3 zijn als gevolg van de inspraakreacties wijzigingen en aanvullingen aangebracht. Dit houdt onder andere in dat ter compensatie van vervallen parkeerplaatsen op de Laan van Meerdervoort, tussen de Waldeck Pyrmontkade en de Conradkade, extra parkeerplaatsen op de Conradkade worden ingepast. Ook wordt, in tegenstelling tot het ontwerpplan, de tramhalte Mozartlaan met de halte Beethovenlaan samengevoegd tot een deels nieuwe halte ter hoogte van het Alphons Diepenbrockhof. De voorgestelde afsluiting van de Valkenboskade is ongedaan gemaakt en er komt geen hekwerk langs de trambaan op de Laan van Meerdervoort tussen de A. de Haenstraat en de Goudenregenstraat. Volgend jaar zomer start de realisatie van RandstadRail-lijn 3, waarvan de uitvoering zoveel mogelijk gelijktijdig plaatsvindt met onderhoudswerkzaamheden van HTM. De verwachte oplevering van de deelprojecten is 2006.

last update: 11-12-2002 16:42:16 ;pag.: 17345; auteur: 616;cat.: