VOEDINGSCENTRUM

Het gevaar van een kilo per jaar

UITNODIGING

Start campagne van Voedingscentrum 'Maak je niet dik!'

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, drs. C. Ross-Van Dorp geeft op 11 december a.s. om 14.00 uur het startsein voor de nieuwe meerjarencampagne van het Voedingscentrum 'Maak je niet dik!', een campagne ter preventie van overgewicht. Zij neemt een 'gevarenlint' en de brochure 'Maak je niet dik!' in ontvangst uit handen van drs. Y.E.C. van Sluys, directeur van de Stichting Voedingscentrum Nederland. De campagne 'Maak je niet dik!' is niet gericht op afvallen, maar op het behouden van een gezond gewicht door middel van een goed eetpatroon en meer bewegen.

De start van de nieuwe campagne van het Voedingscentrum, die voor een groot deel wordt gefinancierd door het Ministerie van VWS, maakt onderdeel uit van een bijeenkomst waarin de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg het rapport 'Gezondheid en Gedrag' aanbiedt aan de staatssecretaris. In het rapport doet de RVZ aanbevelingen aan de overheid om gezond gedrag te bevorderen. De campagne 'Maak je niet dik!' past binnen deze aanbevelingen.

De publieksaftrap van de campagne 'Maak je niet dik!' vindt plaats op 11 december 's-morgens tussen 8.00 en 10.00 uur. Het motto van de activiteiten op 11 december is 'Het gevaar van een kilo per jaar'. De entrees van de Ministeries van VWS, LNV en SZW worden omgedoopt tot 'gevarenzone'. Er zijn 'gevarenteams' aanwezig, die iedereen die binnenkomt de brochure 'Maak je niet dik!' en een 'gevarenlint' aanreiken. Van 11.30 - 13.30 uur is een 'gevarenteam' aanwezig in Perscentrum Nieuwspoort.

Het aantal mensen met overgewicht in Nederland stijgt schrikbarend. Via het bevorderen van gezond gedrag is een aanzienlijke gezondheidswinst te boeken (Gezondheid op koers?, RIVM, 2002). Overgewicht en obesitas hebben een grotere invloed op het aantal chronische aandoeningen dan bijvoorbeeld rookgedrag. Als Nederland de Amerikaanse trend gaat volgen, dan zullen in één generatie de directe kosten, veroorzaakt door overgewicht en obesitas, verdrievoudigen (Gezondheid en gedrag, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, 11 december 2002).

Het eerste jaar van de meerjarige campagne 'Maak je niet dik!' is gericht op het bewustworden van het belang van een gezond gewicht en het behouden daarvan. De campagne is gericht op mensen tussen de 25 en 35 jaar die bijvoorbeeld door middel van de BMI-meter in de folder, een SMS-actie of het 'gevarenlint' kunnen checken of zij een gezond gewicht hebben.

De campagne is financieel mede mogelijk gemaakt door: ZonMw, Ministerie van VWS, Nederlandse Hartstichting, Nederlandse Kankerbestrijding en Voorlichtingsbureau Groenten en Fruit.

Voedingscentrum, eerlijk over eten
Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde voeding en voedselveiligheid.

Noot voor de redactie/