Noordelijke Jachtbouw innoveert met straalbuis
Op dit moment bouwen drie Noordelijke jachtbouwers enkele plezierjachten met
beweegbare kunststoffen straalbuizen, met als doel geluid en trillingen verder
terug te dringen. Bijkomend voordeel is dat de koersvastheid verbeterd en er op
brandstof bezuinigd wordt, zo is de verwachting. Daarmee krijgt de jachtbouw een
extra impuls, zodat hun concurrentiepositie verbetert. Dit traject wordt in
opdracht van HISWA Vereniging in samenwerking met Syntens, innovatienetwerk voor
ondernemers, uitgevoerd. Poseidon propulsion design & engineering en het
akoestisch bureau Van Cappellen Consultancy begeleiden de deelnemende
jachtbouwers. De provincie Friesland verleent een financiële bijdrage.
Stillere schepen
Bij het vorig jaar afgeronde traject 'Geluid en Trillingen' is geconstateerd dat
bij 99% van alle gemeten pleziervaartuigen van de deelnemers de schroef tot één
van de meest dominante geluidsbronnen moet worden gerekend. Volgens
innovatie-adviseur Klaas Galama van Syntens is er een aantal manieren om deze
invloed te beperken. De meest voor de hand liggende is het creëren van extra
vrijslag, maar dit is in de praktijk moeilijk te veranderen omwille van de forse
ingreep in het ontwerp van het schip. Een tweede mogelijkheid is het overgaan
naar een 5-blads schroef. Een derde interessante optie die op dit moment
onderzocht wordt, is de plaatsing van een kunststoffen straalbuis om de schroef
heen. Hiermee wordt naar verwachting geluidstechnisch een vergelijkbaar
resultaat behaald als van een oneindig grote vrijslag.
Verhogen innovatiekracht
Het uiteindelijke doel is de jachtbouwers in (noord) Nederland te stimuleren de
straalbuis als moderne aandrijftechnologie in te zetten, om daarmee hun jachten
comfortabeler te maken. Naast de genoemde reductie van geluid en trillingen
moet dit project ook aantonen dat verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van
manoeuvreerbaarheid en koersvastheid. Gelijktijdig wordt een
rendementsverbetering door middel van een vermindering van het brandstofverbruik
verwacht. Door het continu werken aan productontwikkeling en het doorvoeren van
dergelijke innovaties is het volgens Jan Ybema van HISWA mogelijk de
internationale concurrentiepositie van de Nederlandse jachtbouwers verder te
versterken.
Naar verwachting is volgend jaar een drietal verschillende plezierjachten
voorzien van een straalbuis. De eerste proefvaart vindt nog dit jaar plaats.
Middels metingen en vergelijkingen met een zelfde type schip, maar dan
traditioneel met schroef en roer uitgevoerd, moet inzichtelijk maken in hoeverre
bovengenoemde effecten worden behaald.
---