Gemeente Hilversum
Bereikbaarheidsplan 2003
Drie grote wegenprojecten in zuid krachtproef voor gemeente
Het jaar 2003 wordt vanuit bereikbaarheidsoogpunt aanzienlijk lastiger
dan het betrekkelijk rustige 2002. Zo luidt de eerste zin van het
Bereikbaarheidsplan 2003, waar burgemeester en wethouders van
Hilversum deze week mee hebben ingestemd. De gemeente zet in 2003 met
vier grote herinrichtingsprojecten een stevige stap voorwaarts bij de
realisatie van Plan Wegen op de Hilversumse hoofdroutes. Het gaat om
de herinrichting van de Havenstraat, het winkeldeel van de Gijsbrecht
van Amstelstraat, de Naarderstraat en het middendeel van de
Loosdrechtseweg tussen de Gijsbrecht van Amstelstraat en de
Diependaalselaan. Waar drie van deze vier projecten zich in
Hilversum-Zuid afspelen, staat de gemeente voor een belangrijke
krachtproef: voorkomen dat weggebruikers het gevoel krijgen dat alles
tegelijkertijd open ligt. Daarom is veel aandacht besteed aan de
fasering van de werkzaamheden en de omleidingen en wordt in de loop
van het jaar veel energie gestoken in de communicatie.
Bij de uitvoering is het onvermijdelijk dat steeds twee van de drie
projecten in Zuid voor een deel samenvallen. Om het gelijktijdig
uitvoeren van met name de projecten Gijsbrecht van Amstelstraat (vier
maanden) en Havenstraat (vijf maanden) zo kort mogelijk te houden
wordt al begin februari begonnen op de Gijsbrecht. Het werk op de
Havenstraat begint pas in mei, op het moment dat het winkeldeel van de
Gijsbrecht klaar is vanaf de Neuweg tot en met de kruising
Hilvertsweg.
Omdat de Loosdrechtseweg onderdeel vormt van de omleidingsroutes rond
het werk op de Gijsbrecht van Amstelstraat en omdat er dan een zo kort
mogelijke samenloop is met het project Havenstraat, is de
herinrichting van het middengedeelte van de Loosdrechtseweg bewust pas
na de bouwvakvakantie gepland. De herinrichting van de Naarderstraat
gebeurt in de maanden maart en april.
Omleidingen
Bij het omleiden van het autoverkeer zorgt met name de herinrichting
van de Gijsbrecht van Amstelstraat voor problemen. Vanaf de start aan
de kant van de Neuweg krijgen automobilisten in westelijke richting
drie maanden lang te maken met een grote omleiding over de
Diependaalselaan. Als in de laatste maand gewerkt wordt tussen de
Hilvertsweg en de Bosdrift kan worden teruggeschakeld naar de relatief
eenvoudige omleiding vanaf de Gijsbrecht via de Hilvertsweg en de
Bosdrift terug naar de Gijsbrecht van Amstelstraat.
In oostelijke richting loopt de omleiding vier maanden lang over de
Bosdrift-Diependaalselaan en Utrechtseweg.
De Diependaalselaan krijgt ook bij de werkzaamheden op de
Loosdrechtseweg na de vakanties extra verkeersdruk te verwerken. Het
autoverkeer van en naar Loosdrecht wordt dan in twee richtingen
omgeleid via de route Gijsbrecht van
Amstelstraat-Zeverijnstraat-Diependaalselaan.
De omleiding stad uit langs de werkzaamheden op de Havenstraat loopt
over de Vaartweg en de Loosdrechtseweg. Strikt genomen is dit
overigens geen echte omleiding. De Havenstraat wordt ingericht als
eenrichtingsradiaal stad in en dus geldt de Vaartweg als de route die
de automobilist ook in de toekomst dient gebruiken. Al zal een deel
van de automobilisten ook gebruik maken van de route
centrumring-Neuweg, vermeldt het Bereikbaarheidsplan.
Bij de herinrichting van de Naarderstraat in het voorjaar hoeft alleen
autoverkeer stad in te worden omgeleid. Dat kan op zich eenvoudig via
de Koninginneweg waar bij de Stationsstraat wordt aangetakt op de
centrumring. Wel dient bij de kruising Koninginneweg-Schoolstraat ter
hoogte van de Tagrijn een by-pass gecreëerd te worden over het
fietspad van de Koninginneweg of over het parkeerterrein. Anders
zorgen autos die linksaf over de vaak gesloten spoorwegovergang willen
al snel voor files, die gegeven het grotere verkeersaanbod snel kunnen
aangroeien.
Onderhoudswerkzaamheden
In het kader van regulier onderhoudswerk op hoofdroutes heeft de
Dienst Gemeentewerken tijdens de zomervakanties weer een paar grote
asfalteringswerkzaamheden op het programma staan, met soms lastige
consequenties voor de bereikbaarheid. Het gaat bijvoorbeeld om de
asfaltering van het binnencircuit op de rotonde Vreelandseweg, de
asfaltering van de Soestdijkerstraatweg tussen het Oostereind en de
Van Riebeeckweg en de kruising Soestdijkerstraatweg-Laapersweg.
Geprobeerd wordt deze werkzaamheden in de bouwvakvakantie te
realiseren en waar mogelijk in de avonduren.
Communicatie
Het Bereikbaarheidsteam van Hilversum, waarin ook politie, brandweer,
busmaatschappij Connexxion en ondernemersvereniging STRO participeren,
concludeert dat weliswaar de Diependaalselaan een aantal maanden extra
belast zal worden, maar dat de fasering van de werkzaamheden en de
gekozen omleidingsroutes een redelijke kans bieden dat de overlast
binnen de perken blijft. Een goede communicatie met de weggebruikers
dient dat beeld te versterken.
Het Bereikbaarheidsplan vraagt daarnaast extra communicatieve aandacht
voor de bereikbaarheidsproblemen van de wijken rond de Havenstraat en
de Gijsbrecht van Amstelstraat. Bewoners krijgen tijdens de
werkzaamheden maandelijks een ruim verspreid bereikbaarheidsbulletin,
waarin ze stelselmatig worden geïnformeerd over de vorderingen van de
werkzaamheden en de routes waarlangs zij van en naar hun huis kunnen
rijden.
Datum bericht: 11 december 2002