Gemeente Hilversum

Bereikbaarheidsplan 2003

Drie grote wegenprojecten in zuid krachtproef voor gemeente Het jaar 2003 wordt vanuit bereikbaarheidsoogpunt aanzienlijk lastiger dan het betrekkelijk rustige 2002. Zo luidt de eerste zin van het Bereikbaarheidsplan 2003, waar burgemeester en wethouders van Hilversum deze week mee hebben ingestemd. De gemeente zet in 2003 met vier grote herinrichtingsprojecten een stevige stap voorwaarts bij de realisatie van Plan Wegen op de Hilversumse hoofdroutes. Het gaat om de herinrichting van de Havenstraat, het winkeldeel van de Gijsbrecht van Amstelstraat, de Naarderstraat en het middendeel van de Loosdrechtseweg tussen de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Diependaalselaan. Waar drie van deze vier projecten zich in Hilversum-Zuid afspelen, staat de gemeente voor een belangrijke krachtproef: voorkomen dat weggebruikers het gevoel krijgen dat alles tegelijkertijd open ligt. Daarom is veel aandacht besteed aan de fasering van de werkzaamheden en de omleidingen en wordt in de loop van het jaar veel energie gestoken in de communicatie.

Bij de uitvoering is het onvermijdelijk dat steeds twee van de drie projecten in Zuid voor een deel samenvallen. Om het gelijktijdig uitvoeren van met name de projecten Gijsbrecht van Amstelstraat (vier maanden) en Havenstraat (vijf maanden) zo kort mogelijk te houden wordt al begin februari begonnen op de Gijsbrecht. Het werk op de Havenstraat begint pas in mei, op het moment dat het winkeldeel van de Gijsbrecht klaar is vanaf de Neuweg tot en met de kruising Hilvertsweg.
Omdat de Loosdrechtseweg onderdeel vormt van de omleidingsroutes rond het werk op de Gijsbrecht van Amstelstraat en omdat er dan een zo kort mogelijke samenloop is met het project Havenstraat, is de herinrichting van het middengedeelte van de Loosdrechtseweg bewust pas na de bouwvakvakantie gepland. De herinrichting van de Naarderstraat gebeurt in de maanden maart en april.

Omleidingen
Bij het omleiden van het autoverkeer zorgt met name de herinrichting van de Gijsbrecht van Amstelstraat voor problemen. Vanaf de start aan de kant van de Neuweg krijgen automobilisten in westelijke richting drie maanden lang te maken met een grote omleiding over de Diependaalselaan. Als in de laatste maand gewerkt wordt tussen de Hilvertsweg en de Bosdrift kan worden teruggeschakeld naar de relatief eenvoudige omleiding vanaf de Gijsbrecht via de Hilvertsweg en de Bosdrift terug naar de Gijsbrecht van Amstelstraat. In oostelijke richting loopt de omleiding vier maanden lang over de Bosdrift-Diependaalselaan en Utrechtseweg.

De Diependaalselaan krijgt ook bij de werkzaamheden op de Loosdrechtseweg na de vakanties extra verkeersdruk te verwerken. Het autoverkeer van en naar Loosdrecht wordt dan in twee richtingen omgeleid via de route Gijsbrecht van
Amstelstraat-Zeverijnstraat-Diependaalselaan.

De omleiding stad uit langs de werkzaamheden op de Havenstraat loopt over de Vaartweg en de Loosdrechtseweg. Strikt genomen is dit overigens geen echte omleiding. De Havenstraat wordt ingericht als eenrichtingsradiaal stad in en dus geldt de Vaartweg als de route die de automobilist ook in de toekomst dient gebruiken. Al zal een deel van de automobilisten ook gebruik maken van de route centrumring-Neuweg, vermeldt het Bereikbaarheidsplan. Bij de herinrichting van de Naarderstraat in het voorjaar hoeft alleen autoverkeer stad in te worden omgeleid. Dat kan op zich eenvoudig via de Koninginneweg waar bij de Stationsstraat wordt aangetakt op de centrumring. Wel dient bij de kruising Koninginneweg-Schoolstraat ter hoogte van de Tagrijn een by-pass gecreëerd te worden over het fietspad van de Koninginneweg of over het parkeerterrein. Anders zorgen autos die linksaf over de vaak gesloten spoorwegovergang willen al snel voor files, die gegeven het grotere verkeersaanbod snel kunnen aangroeien.

Onderhoudswerkzaamheden
In het kader van regulier onderhoudswerk op hoofdroutes heeft de Dienst Gemeentewerken tijdens de zomervakanties weer een paar grote asfalteringswerkzaamheden op het programma staan, met soms lastige consequenties voor de bereikbaarheid. Het gaat bijvoorbeeld om de asfaltering van het binnencircuit op de rotonde Vreelandseweg, de asfaltering van de Soestdijkerstraatweg tussen het Oostereind en de Van Riebeeckweg en de kruising Soestdijkerstraatweg-Laapersweg. Geprobeerd wordt deze werkzaamheden in de bouwvakvakantie te realiseren en waar mogelijk in de avonduren.

Communicatie
Het Bereikbaarheidsteam van Hilversum, waarin ook politie, brandweer, busmaatschappij Connexxion en ondernemersvereniging STRO participeren, concludeert dat weliswaar de Diependaalselaan een aantal maanden extra belast zal worden, maar dat de fasering van de werkzaamheden en de gekozen omleidingsroutes een redelijke kans bieden dat de overlast binnen de perken blijft. Een goede communicatie met de weggebruikers dient dat beeld te versterken.
Het Bereikbaarheidsplan vraagt daarnaast extra communicatieve aandacht voor de bereikbaarheidsproblemen van de wijken rond de Havenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat. Bewoners krijgen tijdens de werkzaamheden maandelijks een ruim verspreid bereikbaarheidsbulletin, waarin ze stelselmatig worden geïnformeerd over de vorderingen van de werkzaamheden en de routes waarlangs zij van en naar hun huis kunnen rijden.

Datum bericht: 11 december 2002