11 dec 2002
Nummer 154 11 december 2002
Zapgedrag levert Michelle Noordhuis de Leeflang Scriptieprijs 2002 op
Diepgaande studie
Noot voor de pers
De "Leeflang scriptieprijs 2002" is gewonnen door Michelle
Noordhuis voor haar afstudeerscriptie over zapgedrag tijdens
reclameblokken op TV. De jury koos haar scriptie uit negentien
inzendingen die afkomstig waren van vier faculteiten: Faculteit der
Bedrijfskunde, Faculteit der Economische Wetenschappen, Faculteit
der Letteren en de Faculteit der Psychologische, Pedagogische en
Sociale Wetenschappen.
Noordhuis heeft de factoren onderzocht die het zapgedrag van
televisiekijkers beïnvloeden. Uit het onderzoek komt naar voren dat
hoe later de merknaam bekend wordt, hoe langer de televisiekijker
blijft hangen. De kijker wil graag nieuwsgierig gemaakt worden en
blijft kijken om er achter te komen van wie het spotje is. Een goed
voorbeeld zijn de televisiespotjes van Centraal Beheer. Het
overbrengen van productinformatie is niet relevant, de
televisiekijker wil gewoon vermaakt worden. Daarnaast zullen mannen
en jongeren het snelst naar de afstandsbediening grijpen.
Diepgaande studie
De jury prijst in haar rapport de academische diepgang van de
scriptie: "De scriptie van Noordhuis valt op door de diepgaande
studie van de literatuur op dit gebied, en door de gebruikte
modellen. Het onderwerp is actueel, aantrekkelijk door de
herkenbaarheid en is op een degelijke wijze vanuit verschillende
invalshoeken belicht". De prijs van 1000 is, tezamen met eervolle
vermeldingen voor drie andere inzendingen, uitgereikt door de
voorzitter van de jury, prof. dr. P.S.H. Leeflang. De uitreiking
vond plaats tijdens de MARUG Reclamedag, die gehouden werd op 11
december 2002 in het Stadsparkpaviljoen.
Michelle Noordhuis studeerde op 24 augustus 2001 af aan de
Faculteit der Economische Wetenschappen. De titel van haar scriptie
luidt: "Brand Cues as Indicators for Zapping Behaviour". Voor haar
scriptie heeft zij gebruik gemaakt van data die beschikbaar zijn
gesteld door Verify BV. Ze is begeleid door mw. drs. J. Woltman
Elpers van de vakgroep Marktkunde en Marktonderzoek aan de
economische faculteit.
De inzendingen zijn door de zeven personen van de jury beoordeeld
op academische diepgang, innovatief en creatief karakter, opbouw en
leesbaarheid, en op de vorm en presentatie van de scriptie. De
Leeflang Scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt en gaat naar de
student(e) met de beste marketingafstudeerscriptie.
Noot voor de pers
* Meer informatie over het onderzoek: drs. Josephine Woltman Elpers,
telefoon (050) 363 7319, e-mail j.l.c.m.woltman.elpers@eco.rug.nl.
* Meer informatie over de Leeflang Scriptieprijs: dr. Jaap Wieringa,
telefoon (050) 363 7093, e-mail j.e.wieringa@eco.rug.nl.