Rijksuniversiteit Groningen

11 dec 2002

Nummer 154 11 december 2002

Zapgedrag levert Michelle Noordhuis de Leeflang Scriptieprijs 2002 op

Diepgaande studie
Noot voor de pers

De "Leeflang scriptieprijs 2002" is gewonnen door Michelle Noordhuis voor haar afstudeerscriptie over zapgedrag tijdens reclameblokken op TV. De jury koos haar scriptie uit negentien inzendingen die afkomstig waren van vier faculteiten: Faculteit der Bedrijfskunde, Faculteit der Economische Wetenschappen, Faculteit der Letteren en de Faculteit der Psychologische, Pedagogische en Sociale Wetenschappen.

Noordhuis heeft de factoren onderzocht die het zapgedrag van televisiekijkers beïnvloeden. Uit het onderzoek komt naar voren dat hoe later de merknaam bekend wordt, hoe langer de televisiekijker blijft hangen. De kijker wil graag nieuwsgierig gemaakt worden en blijft kijken om er achter te komen van wie het spotje is. Een goed voorbeeld zijn de televisiespotjes van Centraal Beheer. Het overbrengen van productinformatie is niet relevant, de televisiekijker wil gewoon vermaakt worden. Daarnaast zullen mannen en jongeren het snelst naar de afstandsbediening grijpen.

Diepgaande studie

De jury prijst in haar rapport de academische diepgang van de scriptie: "De scriptie van Noordhuis valt op door de diepgaande studie van de literatuur op dit gebied, en door de gebruikte modellen. Het onderwerp is actueel, aantrekkelijk door de herkenbaarheid en is op een degelijke wijze vanuit verschillende invalshoeken belicht". De prijs van 1000 is, tezamen met eervolle vermeldingen voor drie andere inzendingen, uitgereikt door de voorzitter van de jury, prof. dr. P.S.H. Leeflang. De uitreiking vond plaats tijdens de MARUG Reclamedag, die gehouden werd op 11 december 2002 in het Stadsparkpaviljoen.

Michelle Noordhuis studeerde op 24 augustus 2001 af aan de Faculteit der Economische Wetenschappen. De titel van haar scriptie luidt: "Brand Cues as Indicators for Zapping Behaviour". Voor haar scriptie heeft zij gebruik gemaakt van data die beschikbaar zijn gesteld door Verify BV. Ze is begeleid door mw. drs. J. Woltman Elpers van de vakgroep Marktkunde en Marktonderzoek aan de economische faculteit.

De inzendingen zijn door de zeven personen van de jury beoordeeld op academische diepgang, innovatief en creatief karakter, opbouw en leesbaarheid, en op de vorm en presentatie van de scriptie. De Leeflang Scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt en gaat naar de student(e) met de beste marketingafstudeerscriptie.

Noot voor de pers


* Meer informatie over het onderzoek: drs. Josephine Woltman Elpers, telefoon (050) 363 7319, e-mail j.l.c.m.woltman.elpers@eco.rug.nl.
* Meer informatie over de Leeflang Scriptieprijs: dr. Jaap Wieringa, telefoon (050) 363 7093, e-mail j.e.wieringa@eco.rug.nl.