BOVAG en RAI: Subsidieregeling schone en zuinige autos mag niet de koelkast in
11 december 2002
BOVAG en RAI vinden dat staatssecretaris Van Eijck van Financiën alsnog de subsidieregeling voor schone en zuinige autos moet verlengen. Hierdoor kunnen in 2002 bestelde, maar pas tussen 1 januari en 1 april 2003 geleverde en tenaamgestelde autos in aanmerking komen voor de premies. Door de lange levertijden die gebruikelijk zijn in de autobranche, zouden anders vele autokopers worden benadeeld.
De staatssecretaris heeft al besloten tot een verlenging van drie
maanden van de subsidieregeling voor zuinige koelkasten en wasmachines
tot 1 april 2003. Dit besluit staat in schril contrast tot het
kabinetsbeleid inzake de subsidieregeling schone en zuinige autos, die
wel per 1 januari wordt beëindigd. Reeds medio oktober van dit jaar
hebben BOVAG en RAI (gezamenlijk met VNO-NCW, VNA, Consumentenbond,
Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie en ANWB) erop aangedrongen
de subsidieregeling voor schone- en zuinige autos te handhaven, dan
wel op zijn minst een redelijke overgangstermijn te hanteren. BOVAG en
RAI blijven het onbegrijpelijk vinden dat een dergelijke succesvolle
regeling al na zeer korte tijd wordt stopgezet. Hiermee wordt niet
alleen een kans gemist om een bijdrage te leveren aan de doelstelling
van de rijksoverheid voor emissiereductie, maar wordt ook de
autobranche financieel gedupeerd omdat zij niet de kans krijgt haar
investeringen terug te verdienen.
BOVAG en RAI dringen nu opnieuw aan op een overgangstermijn, analoog
aan hetgeen de staatssecretaris al heeft beslist voor de
witgoedsector, die een subsidieregeling kent die op een gelijk
principe gebaseerd is.