PERSBERICHT
Rotterdam, 11 december 2002
Ruim 350 bezoekers op Eerste Binnenvaart Innovatiedag
18 Miljoen euro voor vermindering NOx-uitstoot
Het ministerie van VROM stelt 18.1 miljoen euro ter beschikking voor de vermindering van de Nox-uitstoot bij scheepsmotoren in de binnenvaart. Dit deelde mw. T. Zwartepoorte van VROM mee bij de opening van de Eerste Binnenvaart Innovatiedag op maandag 9 december in Delft. Mw. Zwartepoorte opende die dag namens staatssecretaris Van Geel van VROM. Ze roemde de geweldige kansen voor de binnenvaart, maar wees er op dat de bedrijfstak niet achterover mag leunen. Er waren ruim 350 bezoekers op de Innovatiedag, die is georganiseerd door het Bureau Innovatie Binnenvaart en de Stichting Projecten Binnenvaart.
De Binnenvaart Innovatiedag werd gehouden in de aula van de TU Delft. Achttien sprekers gaven in parallelsessies een presentatie van de innovatieve krachten op het gebied van milieu, veiligheid en logistieke concepten die in de binnenvaart werkzaam zijn. Het zwaartepunt lag op de vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen (NOx, CO2 en fijnstof) en op de veiligheid van de scheepvaart.
Steeds duidelijker wordt de invloed op de menselijke gezondheid van het zogenaamde 'fijn stof' dat verbrandingsmotoren uitstoten. Tijdens de Innovatiedag deelde subsidieverstrekker Novem mede dat ook de bestrijding van de uitstoot van fijn stof door scheepsmotoren in 2003 zal mogen worden meegenomen in de 'Demoregeling'. Tevens zullen het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en de provincie Zuid-Holland deelnemen aan de alliantie om het project 'Roetverwijdering bij scheepsdiesels door stoominjectie' (SJAC) van H. de Wilde te ondersteunen. Uiteraard was de heer De Wilde één van de sprekers op de Innovatiedag. Mw. Zwartepoorte was in de jaren negentig hoofd van de afdeling Binnenvaart op het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Zij memoreerde aan die periode: 'Zeven, acht jaar geleden gingen we ervan uit dat de binnenvaart wel mee zou liften op de normering voor de emissies in het wegvervoer. Intussen is duidelijk geworden dat de binnenvaart zelf moet werken aan die emissies.' Het maken van internationale wetgeving duurt immers lang. Op de Innovatiedag werd overtuigend aangetoond dat de binnenvaart die uitdaging heeft aangenomen. De getoonde technieken voor vermindering van NOx-uitstoot bereiken reeds veel meer in de scheepvaart dan de pas in 2005 in te voeren 'norm Euro 5' die het wegvervoer voorschrijft voor nieuwe vrachtautodiesels.
De veiligheid en de logistiek kwamen ruimschoots aan bod, evenals projecten die wellicht pas op langere termijn vruchten afwerpen. Bij de Tweede Binnenvaart Innovatiedag, in het najaar van 2003, zal de voortgang van deze projecten worden belicht, en komen uiteraard weer nieuwe projecten aan bod. Er klonk onder de deelnemers aan de Innovatiedag veel waardering voor het initiatief van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB). Directeur T. Roos van de Stichting Projecten Binnenvaart waaronder het BIB ressorteert - gaf bij de opening van de dag de koers aan van het BIB: 'Het BIB streeft ernaar om te komen tot strategische allianties tussen alle partijen die op de één of andere manier een rol spelen in het innovatieproces.' Hij kondigde per 1 februari as. een nieuwe website aan: www.innovatie.binnenvaart.nl.
Noot voor de redactie;
Ingezonden persbericht