Communicatieplan Rapport MVO
FNV Regiowerk wil werk maken van de uitkomsten in rapport "Wat betekent maatschappelijk ondernemen concreet?". Werkgevers geven aan het hun morele plicht te achten aandacht te besteden aan maatschappelijke aspecten van het ondernemen. FNV Regiowerk roept werkgevers en Ondernemingsraden op hier dan ook werk van te maken. Juist nu de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt sterk onder druk staat en het debat over sociale cohesie in de samenleving terecht wordt gevoerd, lijkt het ons een uitgelezen kans voor werkgevers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en concreet vorm te geven bijv. in de sfeer van sociale sponsoring. Een goed voornemen voor het nieuwe jaar 2003.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een belangrijk aandachtspunt binnen bedrijven en mag meer kosten dan het oplevert! Dat is één van de conclusies uit het rapport Maatschappelijk Ondernemen dat op 10 december is gepresenteerd. Het onderzoek is een initiatief van FNV, BZW en MKB en door het Centrum voor Maatschappelijk Ondernemen van de Universiteit van Tilburg uitgevoerd.
In dit onderzoek zijn ondernemers uit de sectoren Bouw, Groothandel, Metaal en financiële dienstverlening gevraagd hoe ze denken over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en wat er volgens hen beter kan. Het onderzoek probeert een praktisch hulpmiddel te zijn voor ondernemers die zich serieus de vraag stellen hoe ze op regionaal niveau als bedrijf hiermee om kunnen gaan. De discussie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wordt tot nu toe meestal gevoerd op het niveau van internationale ondernemingen. De FNV in Zuid-Nederland is echter van mening dat ook bedrijven die op nationaal en regionaal niveau hun zaken doen maatschappelijk verantwoord kunnen ondernemen.
Het rapport geeft een kijkje in de keuken van een viertal sectoren en geeft aan waar verbeteringen mogelijk zijn. Ondernemers geven aan hun eigen prestaties t.a.v. de instroom van gedeeltelijk arbeidsgeschikten te willen verbeteren en ook meer gelijke kansen voor vrouwen en allochtonen te willen bieden. Dat lijkt ons prima om in het regionale/sectorale arbeidsmarktbeleid te gaan verzilveren. Veel onderneming besteden nog weinig aandacht aan arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers of aan een voorrangsbeleid voor specifieke doelgroepen. Ook m.b.t. scholing voor personeel varieert de inzet van werkgevers sterk. De verschillen tussen de inspanningen op de diverse terrein van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de sectoren is trouwens erg opvallend. Maatwerk is ook hier geboden. Dat biedt voor de FNV aanknopingspunten om met vertegenwoordigers in die sectoren om de tafel te gaan en de resultaten te bespreken en beter nog in actie te komen.
Verrassend in het rapport is dat ondernemers weinig verwachten van regionale werkgevers of werknemersorganisaties. Des te meer echter hechten ze belang aan de Ondernemingsraad als gesprekspartner voor MVO. Hier is dus werk aan de winkel voor Ondernemingsraden.
Tenslotte willen we ook de hand in eigen boezem steken en de vraag naar de FNV Vakcentrale stellen wat zij doen aan MVO en hoe dit is georganiseerd.
Weinig organisaties beschikken over een eigen gedragscode. De behoefte aan gesprek in de onderneming over ethische aspecten van ondernemen ook onder de werknemers is echter groeiende. Eind 2002 zal de FNV Vakcentrale individuele werknemers die invulling wensen te geven aan hun eigen verantwoordelijkheid op dit terrein tegemoet komen en hen een aantal suggesties aan de hand doen.
Wij houden u op de hoogte.
Het persbericht en de begeleidende brief zijn te downloaden via de bijlagen.
Een samenvatting van het rapport is voor belangstellenden verkrijgbaar bij: FNV Regiowerk ZON, regiowerk.zuidoostnederland@vc.fnv.nl FNV Regiowerk ZWN, bergenopzoom@vc.fnv.nl
Neem voor meer informatie contact op met: Els Bos, regio Zuidoost Nederland 0495-457111 of regiowerk.zuidoostnederland@vc.fnv.nl Ad Dekker, regio Zuidwest Nederland 0164-217222 of bergenopzoom@vc.fnv.nl