Persbericht 11 december 2002 Begin
---
150 miljoen per jaar extra nodig voor verkeersveiligheid,
snelheidslimieten heroverwegen en speciale maatregelen voor jonge
bestuurders
SWOV presenteert nieuwe voorstellen om aantal verkeersdoden verder te
reduceren
'Vermijdbare ongevallen', 'versneld uitvoeren van Duurzaam Veilig fase
2', 'snelheidsbeheersing' en pas 'vanaf 18 jaar op de bromfiets'. Dit
zijn de hoofdingrediënten van de voorstellen die de SWOV op 11
december presenteert tijdens haar jubileumcongres in het Museon te Den
Haag.
SWOV 40 jaar
De SWOV bestaat in 2002 40 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum
organiseert de SWOV vandaag in het Museon te Den Haag een speciaal
congres over '40 jaar verkeersveiligheid'. De SWOV blikt terug op de
belangrijkste resultaten uit haar onderzoeksprogramma van de afgelopen
vier jaar. Daarnaast presenteert de SWOV een aantal voorstellen ter
uitwerking van haar visie 'Veilig, wat heet veilig?' waaruit blijkt
dat het aantal verkeersdoden nog verder terug te brengen is.
Vermijdbare ongevallen
Jaarlijks zijn er in Nederland nog steeds bijna 1000 verkeersdoden te
betreuren. Doen we genoeg om dit aantal te verminderen? De SWOV
spreekt van vermijdbare ongevallen. Vermijdbaar wil zeggen dat we
weten wat we moeten doen om slachtoffers bij ongevallen te voorkomen.
De SWOV koppelt dit criterium aan een visie op het wegverkeer waarin
ernstige ongevallen nagenoeg zijn uitgesloten: een 'duurzaam-veilig'
wegverkeer. Dat betekent dat het verkeerssysteem wordt aangepast aan
de mogelijkheden en beperkingen van de mens. Wereldwijd wordt de
Duurzaam Veilig-visie als toonaangevend beschouwd.
Voorstellen ter vermindering van het aantal slachtoffers
De SWOV presenteert tijdens haar jubileumcongres een eerste uitwerking
van haar nota 'Veilig, wat heet veilig?'. Deze uitwerking bevat de
volgende voorstellen:
1. Hogere prioriteit in overheidsbeleid
Verkeersonveiligheid is een groot maatschappelijk probleem. Jaarlijks
bedragen de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen ruim 8
miljard euro. De investeringen om ongevallen te voorkomen zijn lager
dan deze kosten. De SWOV vraagt de volgende regering 150 miljoen euro
per jaar extra te reserveren voor maatregelen om de verkeersveiligheid
te verbeteren. Als een fonds gevormd wordt door het 'Kwartje van Kok'
dan zou een deel daarvan hiervoor gereserveerd moeten worden.
De SWOV meent verder dat veel beter aan het publiek moet worden uitgelegd wat het verkeersveiligheidsbeleid inhoudt en wat het oplevert. De acceptatie van het grote aantal verkeersdoden, 3 per dag, moet omlaag, en de steun voor de maatregelen om deze doden te voorkomen moet omhoog door middel van meer voorlichting.
2. Duurzaam Veilig fase 2
De realisatie van een duurzaam-veilige weginrichting stagneert doordat
er minder geld beschikbaar komt. De Duurzaam Veilig-aanpak is
essentieel om het aantal slachtoffers te verkleinen. Een versnelde
realisatie is maatschappelijk rendabel en volgens de SWOV mogelijk.
Voor de vele verschillende maatregelen die onder deze aanpak vallen
zijn de eerder genoemde 150 miljoen euro extra nodig.
3. Snelheidsbeheersing
25-30% van de dodelijke ongevallen wordt mede veroorzaakt door het
harder rijden dan de gestelde limiet. Dit betekent 250-300 doden per
jaar. De huidige limieten worden fors overtreden en zijn blijkbaar
niet overal geloofwaardig. De SWOV pleit ervoor de limieten te
heroverwegen, opnieuw vast te stellen en strenger te handhaven.
Voorwaarde voor de geloofwaardigheid is dat het wegbeeld overeenkomt
met de gestelde limiet. Zo zouden op kruispunten lagere limieten
moeten gelden en snelheidsremmende maatregelen moeten worden
uitgevoerd, bijvoorbeeld in de vorm van een verhoogd kruisingsvlak.
Intelligente Transport Systemen (ITS) kunnen ondersteuning geven bij
de handhaving van limieten.
4. Jonge bestuurders
Uit onderzoek blijkt steeds weer dat jonge bestuurders, zowel
bromfietsers als automobilisten, een hoog risico lopen in het verkeer.
De SWOV pleit voor speciale maatregelen ter bescherming van deze
kwetsbare verkeersdeelnemers en steunt het vorige week door de
minister gepresenteerde plan Rijbewijsrevolutie. Voor bromfietsers en
beginnende automobilisten geeft de SWOV in overweging de maatregelen
verder aan te scherpen.
Het rijden van een bromfiets zou pas mogelijk moeten worden vanaf 18
jaar. Dit zou het aantal verkeersdoden jaarlijks met 55 verlagen, ten
opzichte van 16 minder doden bij toestemming vanaf 17 jaar. Als
beginnende automobilisten 's nachts niet aan het verkeer zouden
deelnemen, zou dit het aantal doden met nog eens 40 reduceren ten
opzichte van 13 minder doden door rijden onder begeleiding.
Resultaat
De SWOV denkt met deze aanvullende voorstellen het aantal
verkeersdoden te verlagen tot onder de 750 per jaar.
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie Profiel.
---