Provincie ontvangt 6,8 miljoen voor bedrijventerreinen
De Provincie Noord-Holland is met haar investeringsprogramma voor de
derde tender van de TIPP (Tender Investeringsprogrammas Provincies) in
de prijzen gevallen. Dit houdt in dat Noord-Holland 6,8 miljoen krijgt
voor herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en voor het
ontwikkelen van nieuwe. Mede door dit geld kunnen de projecten Haven
Oude Schild (Texel), Den Helder Offshore Service & Logistics Centre,
Ontsluiting Beverkoog (Alkmaar), De Houtwegen (Heemskerk), Kraanspoor
en Havenstraatterrein (Amsterdam) en Bedrijventerrein Noord in Weesp
worden gerealiseerd.
De projecten sluiten goed aan bij de Regionale Economische
Stimuleringsprogrammas RES-en) die de provincie voor verschillende
gebieden heeft opgezet. Doel van die programmas is om met op
regio-maat gesneden activiteiten, de economie in dat gebied een extra
impuls te geven.
De subsidie van het Rijk komt uit de zogenaamde TIPP-regeling waarmee
het ministerie van Economische Zaken de ontwikkeling van
bedrijventerreinen wil stimuleren. Dit moet bijdragen aan een
internationaal concurrerend investeringsklimaat. Jaarlijks kunnen de
provincies hiervoor investeringsprogrammas indienen. Het programma dat
de provincie Noord-Holland opstuurde behelst een zevental projecten;
die zijn allen gehonoreerd. Tussen haakjes de TIPP-bijdrage:
Texel, Herstructurering bedrijventerrein Haven Oudeschild ( 850.000,-)
Den Helder, Offshore Service & Logistics Centre ( 2.475.000,-)
Alkmaar, Ontsluiting Beverkoog ( 280.000)
Heemskerk, Herstructurering De Houtwegen Zuid-Oost ( 717.824,-)
Amsterdam-Noord, Kraanspoor ( 408.879,-)
Amsterdam, Herstructurering Havenstraatterrein ( 675.000,-)
Weesp, Herstructurering bedrijventerrein Noord ( 1.400.000,-)
Korte beschrijving van de projecten
Texel, Herstructurering bedrijventerrein Haven Oudeschild
Door het verplaatsen van olieopslagtanks, en een
scheepsreparatiebedrijf komt aan de rand van het oude dorp/haven
ruimte vrij voor nieuwe (lokale) bedrijven. Ook worden daardoor
milieuprobleem opgelost en kan de bereikbaarheid en ontsluiting van de
terreinen verbeterd worden. De bedoeling is dat er bedrijfsruimte komt
voor startende ondernemers, en mogelijke toelevering van havengebonden
off-shore activiteiten. Het bedrijventerrein is gelegen aan de recent
gerenoveerde haven van Oudeschild en past binnen het Regionale
Economische Stimuleringsprogramma Kop en Munt voor de Noordkop, dat
bedoeld is om de economie van de Kop van Noord-Holland te verbreden en
te versterken.
Den Helder, Offshore Service & Logistics Centre
De offshore is zowel qua werkgelegenheid als qua omzet een belangrijke
sector in de Nederlandse en in het bijzonder in de Noord-Hollandse
economie. De internationale concurrentiepositie vereist dat in
Nederland de maintenance en supplyfunctie van de offshore wordt
geconcentreerd. Om internationaal te kunnen concurreren (Engeland en
Noorwegen) dient de kwaliteit van de logistieke dienstverlening
optimaal te zijn en de prijs/kwaliteit verhouding uiterst scherp.
Daarnaast dient de haven voldoende diepgang te hebben en is voldoende
kaderuimte en achterliggend opslagterrein een vereiste..
De haven van Den Helder biedt door haar gunstige logistieke ligging
ten opzichte van de productievelden en -platformen hiertoe uitstekende
kansen. Het Den Helder Offshore Service & Logistics Centre omvat een
concentratie van de offshore-activiteiten op een deel van het
schiereiland Harssens in de Gemeente Den Helder. Het project past
binnen het Regionale Economische Stimuleringsprogramma Kop en Munt
voor de Noordkop, dat bedoeld is om de economie van de Kop van
Noord-Holland te verbreden en te versterken.
Alkmaar, Ontsluiting Beverkoog
De Beverkoog kent relatief veel autobedrijven en een aantal
groothandelsbedrijven die een aanzienlijke hoeveelheid verkeer
aantrekken. Het terrein karakteriseert zich door de gestrekte ligging
en er is slechts één aansluiting via de Beverdam op de
hoofdwegenstructuur van Alkmaar, de Nollenweg. Omdat de
kosten-batenanalyse voor een tweede noordelijke ontsluiting negatief
uitviel, is gekozen voor verbetering van de huidige ontsluiting en het
creëren van een calamiteitenontsluiting. Daarnaast zal ook aan de
realisering van vervoersmanagement voor Beverkoog worden gewerkt. Het
project past binnen het Regionale Economische Stimuleringsprogramma
Halter in Balans voor de HAL/HES-regio (Noord-Kennemerland en
Westfriesland).
Heemskerk, Herstructurering De Houtwegen Zuid-Oost
Het bedrijventerrein De Houtwegen in Heemskerk - 22 ha groot - is in
de jaren zeventig en tachtig ontwikkeld. Op De Houtwegen zijn 125
bedrijven gevestigd die werk bieden aan naar schatting 1.800 mensen.
Omdat het bedrijventerrein kampte met verouderingsverschijnselen is
samen met het bedrijfsleven het Plan van Aanpak Revitalisering De
Houtwegen gemaakt. De doelstelling van het project is het verbeteren
van de kwaliteit van het bedrijventerrein De Houtwegen op zo kort
mogelijke termijn en het behoud van deze kwaliteit in de toekomst.
Gestreefd wordt naar een bedrijventerrein met een aantrekkelijk
vestigingsklimaat voor gevestigde en toekomstige bedrijven dat de
concurrentie met andere soortgelijke bedrijventerreinen in de omgeving
nu en in de toekomst aan kan. Het project past in het Regionaal
Economisch Stimuleringsprogramma IJmond 2000+. Herstructurering van
bedrijventerrein is één van de speerpunten uit dit programma.
Amsterdam-Noord, Kraanspoor
Het Kraanspoor op het Cornelis Douwes terrein in Amsterdam-Noord is
een circa 260 meter lange en 13 meter hoge betonnen constructie uit de
jaren 50. Deze constructie staat in het water en werd gebruikt om de
bij de NDSM gebouwde schepen of scheepsdelen af te meren, te
assembleren en af te bouwen. De havenkranen zijn inmiddels van het
spoor verwijderd. Het stadsdeel Amsterdam-Noord wil het kraanspoor
behouden in verband met de toekomstige ontwikkelingen op het Cornelis
Douwesterrein (wonen en werken). Het plan bestaat uit het realiseren
van ruim 10.000 m2 werkruimten op dit kraanspoor en 166
parkeerplaatsen. In het project wordt op verschillende manieren
aandacht besteedt aan de themas duurzaamheid en efficiënt
ruimtegebruik.
Amsterdam, Herstructurering Havenstraatterrein
De gemeente Amsterdam heeft eind 1989 de eigendom van een terrein van
de Nederlandse Spoorwegen overgenomen, dat ongeveer begrensd wordt
door de Havenstraat, het voormalige Haarlemmermeerstation, de
Karperweg en de Schinkel. Dit terrein staat bekend als het
´Havenstraatterrein´. Het terrein met 3,7 hectare, waarvan 20.000 m²
is bebouwd. Het beheer van het onderhavige gebied ligt bij stadsdeel
Amsterdam Oud Zuid. De openbare ruimte op het terrein verkeert in zeer
slechte staat en heeft een profiel dat niet goed aansluit op de
functie. Openbare nutsvoorzieningen (riolering, waterleiding,
verlichting, etc.) ontbreken of verkeren in slechte staat. Het project
behelst het opknappen van de openbare ruimte, een herprofilering van
de ontsluitingsweg en het aanbrengen van openbare nutsvoorzieningen.
Weesp, Herstructurering bedrijventerrein Noord
In de Regiovisie Bedrijventerreinen Gooi en Vechtstreek wordt
geconstateerd dat de regio kampt met ruimtegebrek voor bedrijvigheid
en dat de regio steeds meer bepaald wordt door de dienstverlenende
bedrijvigheid. Hierdoor neemt de afgeleide werkgelegenheid af en
conjunctuurgevoeligheid toe. Gepleit wordt dan ook voor ruimte voor
handels- en industriële activiteiten.
Bedrijventerrein Noord vervult van oudsher een functie voor dergelijke
bedrijvigheid. Toch is er sprake van leegstand die in belangrijke mate
te wijten is aan de verouderde indruk die het bedrijventerrein maakt.
De staat van onderhoud van wegen is slecht, buitenruimtes ogen
rommelig door open opslag, de grote bedrijfshallen zijn weinig
flexibel, er is sprake van extensief ruimtegebruik, etcetera. In het
plan voor de Duurzame herstructurering bedrijventerrein Noord is dan
ook voorzien in een integraal pakket van fysieke maatregelen en
parkmanagement. Het project sluit aan bij het Regionaal Economisch
Stimuleringsprogramma Gooi en Vecht Dynamiek in Balans.
Inlichtingen: Annemieke de Vries, tel. (023) 514 34 79
Inlichtingen voor de pers: Marjan Hoenson of Ellen van der Klei, tel.
(023) 514 41 18
Marjan Hoenson-Morselt 11-12-2002 10:39:00