Provincie Noord-Holland

Provincie ontvangt 6,8 miljoen voor bedrijventerreinen

De Provincie Noord-Holland is met haar investeringsprogramma voor de derde tender van de TIPP (Tender Investeringsprogrammas Provincies) in de prijzen gevallen. Dit houdt in dat Noord-Holland 6,8 miljoen krijgt voor herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en voor het ontwikkelen van nieuwe. Mede door dit geld kunnen de projecten Haven Oude Schild (Texel), Den Helder Offshore Service & Logistics Centre, Ontsluiting Beverkoog (Alkmaar), De Houtwegen (Heemskerk), Kraanspoor en Havenstraatterrein (Amsterdam) en Bedrijventerrein Noord in Weesp worden gerealiseerd.

De projecten sluiten goed aan bij de Regionale Economische Stimuleringsprogrammas RES-en) die de provincie voor verschillende gebieden heeft opgezet. Doel van die programmas is om met op regio-maat gesneden activiteiten, de economie in dat gebied een extra impuls te geven.

De subsidie van het Rijk komt uit de zogenaamde TIPP-regeling waarmee het ministerie van Economische Zaken de ontwikkeling van bedrijventerreinen wil stimuleren. Dit moet bijdragen aan een internationaal concurrerend investeringsklimaat. Jaarlijks kunnen de provincies hiervoor investeringsprogrammas indienen. Het programma dat de provincie Noord-Holland opstuurde behelst een zevental projecten; die zijn allen gehonoreerd. Tussen haakjes de TIPP-bijdrage:

Texel, Herstructurering bedrijventerrein Haven Oudeschild ( 850.000,-) Den Helder, Offshore Service & Logistics Centre ( 2.475.000,-) Alkmaar, Ontsluiting Beverkoog ( 280.000)
Heemskerk, Herstructurering De Houtwegen Zuid-Oost ( 717.824,-) Amsterdam-Noord, Kraanspoor ( 408.879,-)
Amsterdam, Herstructurering Havenstraatterrein ( 675.000,-) Weesp, Herstructurering bedrijventerrein Noord ( 1.400.000,-)

Korte beschrijving van de projecten

Texel, Herstructurering bedrijventerrein Haven Oudeschild Door het verplaatsen van olieopslagtanks, en een scheepsreparatiebedrijf komt aan de rand van het oude dorp/haven ruimte vrij voor nieuwe (lokale) bedrijven. Ook worden daardoor milieuprobleem opgelost en kan de bereikbaarheid en ontsluiting van de terreinen verbeterd worden. De bedoeling is dat er bedrijfsruimte komt voor startende ondernemers, en mogelijke toelevering van havengebonden off-shore activiteiten. Het bedrijventerrein is gelegen aan de recent gerenoveerde haven van Oudeschild en past binnen het Regionale Economische Stimuleringsprogramma Kop en Munt voor de Noordkop, dat bedoeld is om de economie van de Kop van Noord-Holland te verbreden en te versterken.

Den Helder, Offshore Service & Logistics Centre De offshore is zowel qua werkgelegenheid als qua omzet een belangrijke sector in de Nederlandse en in het bijzonder in de Noord-Hollandse economie. De internationale concurrentiepositie vereist dat in Nederland de maintenance en supplyfunctie van de offshore wordt geconcentreerd. Om internationaal te kunnen concurreren (Engeland en Noorwegen) dient de kwaliteit van de logistieke dienstverlening optimaal te zijn en de prijs/kwaliteit verhouding uiterst scherp. Daarnaast dient de haven voldoende diepgang te hebben en is voldoende kaderuimte en achterliggend opslagterrein een vereiste..

De haven van Den Helder biedt door haar gunstige logistieke ligging ten opzichte van de productievelden en -platformen hiertoe uitstekende kansen. Het Den Helder Offshore Service & Logistics Centre omvat een concentratie van de offshore-activiteiten op een deel van het schiereiland Harssens in de Gemeente Den Helder. Het project past binnen het Regionale Economische Stimuleringsprogramma Kop en Munt voor de Noordkop, dat bedoeld is om de economie van de Kop van Noord-Holland te verbreden en te versterken.

Alkmaar, Ontsluiting Beverkoog
De Beverkoog kent relatief veel autobedrijven en een aantal groothandelsbedrijven die een aanzienlijke hoeveelheid verkeer aantrekken. Het terrein karakteriseert zich door de gestrekte ligging en er is slechts één aansluiting via de Beverdam op de hoofdwegenstructuur van Alkmaar, de Nollenweg. Omdat de kosten-batenanalyse voor een tweede noordelijke ontsluiting negatief uitviel, is gekozen voor verbetering van de huidige ontsluiting en het creëren van een calamiteitenontsluiting. Daarnaast zal ook aan de realisering van vervoersmanagement voor Beverkoog worden gewerkt. Het project past binnen het Regionale Economische Stimuleringsprogramma Halter in Balans voor de HAL/HES-regio (Noord-Kennemerland en Westfriesland).

Heemskerk, Herstructurering De Houtwegen Zuid-Oost Het bedrijventerrein De Houtwegen in Heemskerk - 22 ha groot - is in de jaren zeventig en tachtig ontwikkeld. Op De Houtwegen zijn 125 bedrijven gevestigd die werk bieden aan naar schatting 1.800 mensen. Omdat het bedrijventerrein kampte met verouderingsverschijnselen is samen met het bedrijfsleven het Plan van Aanpak Revitalisering De Houtwegen gemaakt. De doelstelling van het project is het verbeteren van de kwaliteit van het bedrijventerrein De Houtwegen op zo kort mogelijke termijn en het behoud van deze kwaliteit in de toekomst. Gestreefd wordt naar een bedrijventerrein met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor gevestigde en toekomstige bedrijven dat de concurrentie met andere soortgelijke bedrijventerreinen in de omgeving nu en in de toekomst aan kan. Het project past in het Regionaal Economisch Stimuleringsprogramma IJmond 2000+. Herstructurering van bedrijventerrein is één van de speerpunten uit dit programma.

Amsterdam-Noord, Kraanspoor
Het Kraanspoor op het Cornelis Douwes terrein in Amsterdam-Noord is een circa 260 meter lange en 13 meter hoge betonnen constructie uit de jaren 50. Deze constructie staat in het water en werd gebruikt om de bij de NDSM gebouwde schepen of scheepsdelen af te meren, te assembleren en af te bouwen. De havenkranen zijn inmiddels van het spoor verwijderd. Het stadsdeel Amsterdam-Noord wil het kraanspoor behouden in verband met de toekomstige ontwikkelingen op het Cornelis Douwesterrein (wonen en werken). Het plan bestaat uit het realiseren van ruim 10.000 m2 werkruimten op dit kraanspoor en 166 parkeerplaatsen. In het project wordt op verschillende manieren aandacht besteedt aan de themas duurzaamheid en efficiënt ruimtegebruik.

Amsterdam, Herstructurering Havenstraatterrein
De gemeente Amsterdam heeft eind 1989 de eigendom van een terrein van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen, dat ongeveer begrensd wordt door de Havenstraat, het voormalige Haarlemmermeerstation, de Karperweg en de Schinkel. Dit terrein staat bekend als het ´Havenstraatterrein´. Het terrein met 3,7 hectare, waarvan 20.000 m² is bebouwd. Het beheer van het onderhavige gebied ligt bij stadsdeel Amsterdam Oud Zuid. De openbare ruimte op het terrein verkeert in zeer slechte staat en heeft een profiel dat niet goed aansluit op de functie. Openbare nutsvoorzieningen (riolering, waterleiding, verlichting, etc.) ontbreken of verkeren in slechte staat. Het project behelst het opknappen van de openbare ruimte, een herprofilering van de ontsluitingsweg en het aanbrengen van openbare nutsvoorzieningen.

Weesp, Herstructurering bedrijventerrein Noord
In de Regiovisie Bedrijventerreinen Gooi en Vechtstreek wordt geconstateerd dat de regio kampt met ruimtegebrek voor bedrijvigheid en dat de regio steeds meer bepaald wordt door de dienstverlenende bedrijvigheid. Hierdoor neemt de afgeleide werkgelegenheid af en conjunctuurgevoeligheid toe. Gepleit wordt dan ook voor ruimte voor handels- en industriële activiteiten.
Bedrijventerrein Noord vervult van oudsher een functie voor dergelijke bedrijvigheid. Toch is er sprake van leegstand die in belangrijke mate te wijten is aan de verouderde indruk die het bedrijventerrein maakt. De staat van onderhoud van wegen is slecht, buitenruimtes ogen rommelig door open opslag, de grote bedrijfshallen zijn weinig flexibel, er is sprake van extensief ruimtegebruik, etcetera. In het plan voor de Duurzame herstructurering bedrijventerrein Noord is dan ook voorzien in een integraal pakket van fysieke maatregelen en parkmanagement. Het project sluit aan bij het Regionaal Economisch Stimuleringsprogramma Gooi en Vecht Dynamiek in Balans.

Inlichtingen: Annemieke de Vries, tel. (023) 514 34 79 Inlichtingen voor de pers: Marjan Hoenson of Ellen van der Klei, tel. (023) 514 41 18
Marjan Hoenson-Morselt 11-12-2002 10:39:00