Provincie en gemeenten bezorgd over OV-bezuinigingen
De gemeentebesturen van Haarlem, Alkmaar en Hilversum hebben tezamen
met ons college kennis genomen van de kabinetsplannen de komende vier
jaar maar liefst 9% te bezuinigen op de exploitatie van het openbaar
vervoer (exclusief spoorvervoer). Hier kunnen wij ons niet in vinden.
De omvang en het tempo waarin de bezuinigingen worden doorgevoerd
frustreren het beleid dat de provincie met haar partners in de regio
heeft ingezet.
Sinds jaar en dag ontwikkelen de VOC-gemeenten beleid op het gebied
van het openbaar vervoer. De afgelopen jaren zijn in deze gemeenten
bezuinigingen doorgevoerd die noodzakelijk waren om het openbaar
vervoer financieel gezond te maken. De gemeenten hebben daarvoor de
(politieke) verantwoordelijkheid genomen. In Haarlem, bijvoorbeeld, is
begin dit jaar maarliefst een kwart van het aanbod geschrapt.
De provincie heeft de efficiency van het streekvervoer verbeterd. In Noord-Holland Noord is een zeer ingrijpende bezuiniging doorgevoerd van 20%. Daarnaast zijn kansrijke lijnen versterkt en slecht bezette lijnen opgeheven. Dit heeft, u zult dat begrijpen, geleid tot de nodige commotie en emotie, omdat vele inwoners van Noord-Holland rechtstreeks zijn getroffen door de maatregelen. Bovendien is in nauwe samenwerking met de gemeente Alkmaar een openbare aanbesteding uitgevoerd voor het streekvervoer in Noord-Holland Noord en stadsvervoer in Alkmaar (en in Enkhuizen, Hoorn en Den Helder), ingaande 15 december 2002 voor een periode van zes jaar. Dat betekent dat ongeveer de helft van het openbaar vervoer in Noord-Holland reeds openbaar aanbesteed is. Hiermee is van onze kant ruimschoots voldaan aan het door de Wet Personenvervoer voorgeschreven minimum van 35% van de omzet van het openbaar vervoer dat via openbare aanbesteding moet worden verricht. Hoewel deze operaties hebben geleid tot veel spanning en weerstand, hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen in de overtuiging dat het openbaar vervoer efficiënter moet om onze burgers een blijvend voorzieningenniveau te kunnen bieden. De voorbereidingen voor het aanbesteden van openbaar vervoer in de Gooi- en Vechtstreek en in de regio Haarlem/IJmond zijn reeds gestart.
Daar stond tegenover dat wij meenden te mogen rekenen op meerjarige
afspraken van de kant van het Rijk, om zodoende fatsoenlijke
contracten te kunnen afsluiten met vervoerders (een structureel
jaarlijks groeibudget van circa 2% in het kader van IBO-OV). De
kabinetsplannen zijn hiermee in strijd.
Wij hechten eraan onze reeds gemaakte afspraken met vervoerders, maar
ook met de gemeenten in Noord-Holland, na te komen. Door de
bezuinigingen en het uitblijven van dit groeibudget worden
verbeteringen, bijvoorbeeld op het gebied van collectief
vraagafhankelijk vervoer, in de kiem gesmoord en nieuwe initiatieven
bij voorbaat onmogelijk gemaakt.
Wij menen dat onze instrumenten om te komen tot een efficiënter
openbaar vervoer zijn uitgeput. Verdere bezuinigingen van de kant van
het Rijk zullen leiden tot kaalslag, een koude sanering van een groot
aantal openbaar vervoerlijnen. Het vet is allang weggesneden, we
snijden in het bot. Onze burgers zijn hierdoor rechtstreeks de dupe.
Verdere teruggang kan ertoe leiden dat reizigers zich definitief van
het openbaar vervoer afkeren.
Overigens besteden de provincie Noord-Holland en haar VOC-steden al
miljoenen aan het openbaar vervoer uit eigen middelen omdat de
rijksbijdrage, voor aftrek van de bezuinigingen, hiertoe niet
toereikend is.
Een belangrijk deel van de bezuinigingen is al ingeboekt in 2003. Dit
is onuitvoerbaar, omdat afspraken over de exacte dienstregeling van
2003 allang gemaakt zijn, naast de contractueel vastgelegde productie.
Zij verzoeken de vaste kamercommissie:
* de omvang van de bezuinigingen te heroverwegen;
* het tempo van doorvoeren van de bezuiniging - rekening houdend met
de instrumenten die de decentrale overheden hebben om de
onverhoopt op te leggen bezuinigingen überhaupt te kunnen
doorvoeren te heroverwegen;
* rekening te houden met al gepleegde inspanningen te komen tot een
efficiënter openbaar vervoer en met lopende meerjarige afspraken
met vervoerders.
Voor inlichtingen: Jeske Reijs, tel. (023) 514 34 76 , Douwe
Westervaarder, 023-514 3788
Voor inlichtingen pers: Sacha Boedijn, tel. (023) 514 44 58
Sacha Boedijn 10-12-2002 13:30:00