Provincie Zuid-Holland

Persbericht

09-12-2002
A4 Midden Delfland snel maar zorgvuldig inpassen

Het geld is geregeld maar de weg moet worden aangelegd conform de wensen van de regio

De voorzitter van de Stuurgroep Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS), gedeputeerde Marnix Norder, is verheugd dat het geld voor de aanleg van de A4 door Midden Delfland nu grotendeels is geregeld in het Meerjaren Investeringsprogramma Transport (MIT). De weg kan er nu snel komen maar Norder pleit voor een zodanig zorgvuldige Tracé/MER procedure dat de verschillende partijen in de regio zich er in kunnen vinden.

In 1996 is de wettelijke verplichte Tracé/MER procedure voor het ontbrekende stuk A4 door Midden Delfland doorlopen. Dat maakt het opstarten van een nieuwe procedure overbodig Het Ministerie van Verkeer en Waterstaa wil de procedure nu snel herstarten op basis van een aanvullende milieu-effect rapportage. Daarmee zou de eerste spade voor de A4 in 2005 de grond in kunnen.

De Stuurgroep IODS is het er mee eens dat een geheel nieuwe procedure niet nodig is maar heeft wel behoefte aan onderzoek naar meerdere varianten omdat de procedure uit 1996 verouderd is. De nader te onderzoeken varianten betreffen onder meer een actualisering van het verkeerskundig onderzoek met gedetailleerde prognoses voor het jaar 2020, uitwerking van verschillende inpassingvarianten zoals de opties voor inpassing in het stedelijk gebeid van Delft en Schiedam en actualisering van effectstudies met betrekking tot geluid, luchtkwaliteit, landschap en flora en fauna.
Stuurgroepvoorzitter Norder hecht er aan dat alle partijen die het IODS plan hebben ondertekend zich kunnen vinden in de nog te maken keuzes en wil dat de minister van VenW daar zorgvuldig mee omspringt. "We moeten niet slechts één variant onderzoeken. Dat leidt tot een patsstelling en dan is die weg er over 35 jaar nog niet", aldus Marnix Norder die het proces na 35 jaar juist heeft vlotgetrokken.