Persbericht
09-12-2002
A4 Midden Delfland snel maar zorgvuldig inpassen
Het geld is geregeld maar de weg moet worden aangelegd conform de
wensen van de regio
De voorzitter van de Stuurgroep Integrale Ontwikkeling tussen Delft en
Schiedam (IODS), gedeputeerde Marnix Norder, is verheugd dat het geld
voor de aanleg van de A4 door Midden Delfland nu grotendeels is
geregeld in het Meerjaren Investeringsprogramma Transport (MIT). De
weg kan er nu snel komen maar Norder pleit voor een zodanig
zorgvuldige Tracé/MER procedure dat de verschillende partijen in de
regio zich er in kunnen vinden.
In 1996 is de wettelijke verplichte Tracé/MER procedure voor het
ontbrekende stuk A4 door Midden Delfland doorlopen. Dat maakt het
opstarten van een nieuwe procedure overbodig Het Ministerie van
Verkeer en Waterstaa wil de procedure nu snel herstarten op basis van
een aanvullende milieu-effect rapportage. Daarmee zou de eerste spade
voor de A4 in 2005 de grond in kunnen.
De Stuurgroep IODS is het er mee eens dat een geheel nieuwe procedure
niet nodig is maar heeft wel behoefte aan onderzoek naar meerdere
varianten omdat de procedure uit 1996 verouderd is. De nader te
onderzoeken varianten betreffen onder meer een actualisering van het
verkeerskundig onderzoek met gedetailleerde prognoses voor het jaar
2020, uitwerking van verschillende inpassingvarianten zoals de opties
voor inpassing in het stedelijk gebeid van Delft en Schiedam en
actualisering van effectstudies met betrekking tot geluid,
luchtkwaliteit, landschap en flora en fauna.
Stuurgroepvoorzitter Norder hecht er aan dat alle partijen die het
IODS plan hebben ondertekend zich kunnen vinden in de nog te maken
keuzes en wil dat de minister van VenW daar zorgvuldig mee omspringt.
"We moeten niet slechts één variant onderzoeken. Dat leidt tot een
patsstelling en dan is die weg er over 35 jaar nog niet", aldus Marnix
Norder die het proces na 35 jaar juist heeft vlotgetrokken.