BouwNed


Gouda/Amersfoort, 10 december 2002
BouwNed en Vereniging Eigen Huis lanceren keurmerk Klantgericht Bouwen De consument mag bij de bouw en oplevering van zijn nieuwe woning een meer klantgerichte aanpak verwachten. Dat is het doel van het nieuwe keurmerk Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van de bouwondernemers verenigd in BouwNed en de consumentenorganisatie Vereniging Eigen Huis. Op 10 december werd het project gestart met een symposium, waar behalve vertegenwoordigers van beide verenigingen, ook het ministerie van VROM en het AVBB het initiatief omarmden.

Het hoge aantal opleveringsgebreken bij nieuwbouwwoningen was zowel de bouw als de Vereniging Eigen Huis een doorn in het oog. Reden voor beide organisaties om de handen ineen te slaan en dit probleem structureel aan te pakken. Voor het in de markt zetten van het keurmerk is de Stichting Klantgericht Bouwen opgericht.

Kopers van een nieuwbouwwoning zal via een enquêteformulier, het zogeheten KopersRapport, worden gevraagd aan te geven hoe tevreden of ontevreden zij zijn over de bouwer van hun woning. De koper beoordeelt daarin het totale proces: van het eerste contact tot en met de service na de oplevering. Hieraan gekoppeld wordt een opleveringskeuring verricht door de Vereniging Eigen Huis.
Hierdoor ontstaat per woning een beeld van zowel de kwaliteit van het bouwproces als van de opleverkwaliteit. Alle binnenkomende gegevens worden bewerkt en geanalyseerd door de Adviesgroep Bouw van PricewaterhouseCoopers. Onafhankelijkheid en objectiviteit zijn hiermee gewaarborgd.

Het keurmerk zal toegankelijk zijn voor alle (ontwikkelende) bouwbedrijven die bij het Garantie Instituut Woningbouw (GIW) zijn aangesloten. Deelnemende bedrijven krijgen inzicht in hun individuele scores, maar ook worden de prestaties vergeleken met het gemiddelde in de branche. Zo kan ieder bedrijf precies zien hoe klantgericht het opereert en welke punten voor verbetering vatbaar zijn.

In 2003 wordt eerst een pilot-project gehouden. De uitkomsten daarvan bepalen hoe hoog de lat wordt gelegd voor het keurmerk Klantgericht Bouwen. Bedrijven die tijdens het testjaar hebben bewezen aan deze norm te voldoen, mogen vanaf 2004 het keurmerk actief gaan voeren. De prestaties worden echter continu gemeten. Een bedrijf kan het keurmerk dus ook weer verliezen als zijn rapportcijfers onder de rode lijn terecht komen.

De belangstelling voor het initiatief is onder bouwondernemingen groot. Op de startbijeenkomst werden ruim 250 deelnemers verwelkomd.

Nadere informatie over dit bericht:BouwNed: Hubert Heutink, telefoon 0182 693 719 / 06 138 53 153, email h.heutink@bouwned.nlVereniging Eigen Huis: Hans André de la Porte, telefoon 033 450 75 02 / 06 53 38 59 25, email h.andredelaporte@veh.nl De presentaties gehouden op het startsymposium kunt vinden op www.bouwned.nl/klantgerichtbouwen U vindt hier ook het logo voor gebruik in uw publicatie.