BedrijfsautoRAI

11-12-2002

DAF Trucks N.V. verwerft Nederlandse legerorder

De Koninklijke Landmacht en DAF Trucks N.V. hebben recentelijk een contract getekend met betrekking tot de levering van 102 trekker-oplegger combinaties (TROPCO) en tien losse 6x6-trekkers. De combinaties zullen onder andere ingezet worden voor het transport van Leopard tanks, waarbij de totaalgewichten (GCW) de 100 ton te boven gaan. De levering van de combinaties zal vanaf begin 2005 van start gaan.

De order van de Koninklijke Landmacht omvat 63 combinaties voor het transporteren van verschillende ladingen tot 40 ton en 39 combinaties voor het vervoer van onder andere Leopard tanks. Basis voor de trekker vormt de zojuist geĂŻntroduceerde DAF XF. Voor de eerstgenoemde transporttaak wordt deze geleverd in de 355kW/483 pk-versie met AS Tronic geautomatiseerde versnellingsbak. Voor de extreem zware toepassingen gaat het om de 390 kW/530 pk-versie, die een TC Tronic geautomatiseerde versnellingsbak heeft met een hydraulische koppelomvormer voor zeer hoge treingewichten. Naast de 102 combinaties, levert DAF een tiental losse trekkers met 355 kW/483 pk. In alle gevallen hebben de trucks aandrijving op alle assen (6x6), die speciaal voor de order ontwikkeld is.

Uiteraard zullen de voertuigen zich kenmerken door tal van specifieke uitrustingen. De beide bedden in de Space Cab cabine zijn om te bouwen tot zitbank, die plaats biedt aan twee extra personen. Om de veiligheid van de bestuurder en inzittenden gedurende inzet met geweldsdreiging te garanderen, wordt de cabine uitgerust met een uitgebreide bepantsering, die in samenwerking met het op dit gebied gespecialiseerde bedrijf Plasan Sasa ontwikkeld is. De trucks zijn verder voorzien van 2x13 tons dan wel 2x24 tons liersystemen van PACCAR Winch voor het kunnen beladen en lossen van defecte voertuigen.

DAF Trucks is hoofdaannemer van de order en werkt voor de levering van de trailers samen met de firma Broshuis uit Kampen. Begin 2004 zullen de eerste vier pre-serie combinaties geleverd worden, die daarna op het voldoen aan de technische specificaties door de Landmacht zullen worden geverifieerd. De productiestart staat voor begin 2005 gepland, en de totale order zal in het voorjaar van 2006 zijn uitgeleverd.

Met de order is een bedrag van ruim EUR 56 miljoen gemoeid, inclusief een reparatie- en onderhoudscontract.