VERSLAG VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE RAADSCOMMISSIE BESTUUR,
ORGANISATIE EN FINANCIËN GEHOUDEN IN HET STADHUIS OP 20 NOVEMBER 2002.
Aanwezig
Voorzitter
Griffier
leden
Verslag
Dhr. K. v.d. Veen
Dhr. F.W.. Baan
Dhr. G. Appelo (NE)
Dhr. J. Hart (LE/EB)
Dhr. G. van der Steeg (LE/EB)
Dhr. H. van Doornik (CDA)
Dhr. E.S. Fijma (PvdA)
Dhr. T. de Geus (CU/SGP)
Dhr. P. van Klaveren (CU/ SGP)
Dhr. J. van Oostende (PvdA)
Dhr. J. Tesselaar (NE)
Dhr. J. Visser (CDA)
Mevr. E.F. Dangermond-Hilderink (VVD)(plv.lid)
Mevr. P. Mos
Afwezig m.k.
Mevr. M. van der Zijde (D66), dhr. N. Dol (VL/GL) en mevr. P.C.E. de
Munnik-Blank
Tevens aanwezig:
Dhr. F. Jans (wethouder)
AGENDA NR.
ONDERWERP
1.
Opening.
De voorzitter
opent de vergadering om 20.00 uur.
Er is geen publiek op de tribune aanwezig en er melden zich dus geen
insprekers.
2.
Definitieve vaststelling agenda.
De agenda wordt vastgesteld.
3.
.
Verslag van de vergadering van 23 oktober 2002
Tekstueel
Geen opmerkingen.
Naar aanleiding van
Dhr. Fijma
heeft schriftelijk gereageerd op een brief in de leesmap over de
sluitingstijd van de horeca. Hierbij gaat het niet om de juridische
discussie, maar het is bedoeld als politiek signaal. De spelregels
inzake de sluitingstijd zijn veranderd en hij vindt het van belang dat
de burger worden geïnformeerd over hoe zij daarmee om kunnen
gaan.
Dhr. Baan
pleit ervoor, dat als het voornamelijk om communicatie met de burgers
gaat, deze brief bij het communicatieplan te betrekken. Dhr. Fijma
mailt zijn reactie naar dhr. Baan, die het onder de leden verspreidt.
Het verslag wordt goedgekeurd.
4.
1.
Ingekomen stukken en mededelingen
Standpunt in te nemen
Meerjarencontract Schaaf
Er is al eerder gediscussieerd over het meerjarencontract. Toen werd
fractieberaad voorbehouden en kwam er geen algemeen standpunt. Van de
raadscommissie wordt thans een definitief standpunt gevraagd.
Dhr. van Doornik
zou zich willen beperken tot een kortdurend contract om de markt zijn
werking te kunnen laten doen. Verder zou het goed zijn om meerdere
bedrijven te laten inschrijven zodat een scherp contract gesloten kan
worden. Dhr. Van Doornik pleit voor een 1-jarig contract en geeft aan
een 2-jarig contract te willen overwegen. Mevr. Dangermond zegt dat de
ervaringen met Schaaf positief zijn, maar wil prijsinformatie. De VVD
is voor een 5-jarig contract. Dhr. de Geus noemt ook de positieve
ervaring met Schaaf en heeft vertrouwen in dit bedrijf. Het
meerjarencontract biedt groot financieel voordeel. Er moeten dan ook
goede argumenten komen om dit af te wijzen. In het contract kan
mogelijk een ontbindende voorwaarde opgenomen worden inzake
aanmerkelijke wijzigingen van het overheidsbeleid. CU/SGP gaat akkoord
met een 5-jarig contract.
Dhr. Hart
twijfelt en spreekt zich uit in de tweede ronde. Dhr. Appelo is
ondanks de goede ervaring met Schaaf principieel tegen een 5-jarig
contract. Hij verwacht dat de politie deze taken meer op zich gaat
nemen en pleit daarom voor een 1-jarig contract. Hij realiseert zich
dat dit financieel nadeel met zich meebrengt. Dhr. Fijma zegt dat de
politie nooit alle veiligheidszorg kan leveren die nodig is. Dus
zullen er de komende jaren extra voorzieningen moeten komen. De PvdA
was tijdens de vorige discussie kritisch over het ontbreken van
offertes en had daarom fractieberaad voorbehouden. Gezien de goede
ervaring met Schaaf en het feit dat het inwerken van een nieuw bedrijf
de kwaliteit kan verminderen, gaat de PvdA akkoord met een 5-jarig
contract. Bij opstelling van het contract moet een
ontsnappingsclausule ingebouwd worden voor het geval het bedrijf door
extra inzet van de politie overbodig wordt. Dhr. Hart pleit voor een
1-jarig contract.
De voorzitter concludeert dat de commissie zich voldoende heeft
uitgesproken.
5.
Najaarsnota 2002
Dhr. de Geus
heeft een ordevoorstel t.a.v. de najaarsnota. In de leesmap lag een
brief van gemeente Heerhugowaard, waarin stond dat deze was afgedaan.
Deze brief ging over de kostenontwikkeling van gemeenschappelijke
regelingen en over de zorgen die men heeft dat alle gemeenschappelijke
regelingen altijd duurder zijn dan verwacht. Hij vindt het te kort
door de bocht om te zeggen dat deze brief is afgedaan en ziet het
daarom graag op de agenda terug, ook omdat zich meer
gemeenschappelijke regelingen (bijv. VVV) zullen gaan voordoen.
Dhr. Baan
zegt dat `afgedaan' geen inhoudelijk betekenis heeft, het gaat hier om
een term op gebied van de postregistratie. De voorzitter geeft aan dit
voor de volgende agenda te agenderen. Hij geeft desgevraagd de heren
de Geus én van Klaveren de gelegenheid op de najaarsnota te
reageren.
Dhr. van Oostende
wil meer weten over het debiteurenbeheersysteem: hoe wordt
gecontroleerd of alles gefactureerd is? Graag ziet hij in de komende
maanden een overzicht of er controle is op uitgaande facturen en de
binnenkomende gelden.
Inzake nieuw beleid en onvoorzien (blz. 3): hier gaat nog 22000 af
inzake de bestuurscultuur, maar daar tegenover staat geld voor de
herindeling die niet doorgaat. Bevordering toerisme (blz. 4): komt
hier nog een raadsvoorstel van? Inzake de kapitaalslasten (blz. 6)
bestaat er een discrepantie met de cijfers van blz. 13. Verder mist
hij cijfers over wat er tot nu toe gesoupeerd is van het lopende
krediet.
Dhr. Appelo
vraagt de griffier om uitstel van het inleveren van vragen tot maandag
8.00 uur (in plaats van vrijdag 11.00 uur). Dhr. Baan antwoordt dat
als hij de vragen vrijdag krijgt hij ze nog in de organisatie uit kan
zetten. Er zijn op dat moment geen ambtenaren meer die de vragen
beantwoorden. Hij gaat akkoord met het aanleveren van vragen op
maandagochtend voor 8.00 uur. Er kunnen wel problemen rijzen als hij
dan afwezig is.
Dhr. Appelo
mist de aansluiting bij de post afschrijvingen met de notities
Dhr. Hart
vraagt naar de BTW kwestie die de gemeente Enkhuizen achtervolgt. Hij
vraagt op welke termijn de belastingdienst een uitspraak doet. De
overige personeelskosten bij personeels- en organisatiekosten (blz. 8)
zullen 150.000 hoger uitvallen. Wat is daar de oorzaak van? Dhr. Hart
zegt dat de grond bij het Waaigat Kuipersdijk niet (zoals genoemd
wordt) gesaneerd is. Hij wil hierover duidelijkheid.
Dhr. de Geus
vraagt hoe het zit met de inning van onroerende zaakbelastingen. Blz.
2 en 5 spreken elkaar tegen: is de volledigheid van de administratie
wel of niet gewaarborgd? Wat is de hoogte van het bedrag dat niet
geïnd kan worden? Verder vraagt hij aandacht voor de onvoorziene
kosten en voor investeren in 2003 als dat BTW voordeel geeft. Dhr. van
Klaveren krijgt bij het punt salarissen geen aansluiting tussen blz. 7
en 13. Indien mensen uit dienst gaan is het vrijgekomen geld
besteedbaar aan inhuurpersoneel. Mevr. Dangermond geeft aan wegens
tijdgebrek de vragen schriftelijk in te leveren
Dhr. Van Doornik
heeft reeds antwoord op zijn vragen gehad. Het boekwerk is gemaakt
afsluitend per 1 oktober, zijn alle posten met volledige aanname
verwerkt of komt er nog een wijziging in? Bij behandeling in de raad
graag de actualisering ernaast leggen. Dhr. Visser is het opgevallen
dat de schoonmaakkosten aanzienlijk zijn.
Dhr. Jans
zegt dat hij de vragen onmogelijk nu allemaal kan beantwoorden. Hij
ziet de vragen voortaan graag vooraf schriftelijk tegemoet, ook omdat
bij dit onderwerp geen ambtelijke ondersteuning aanwezig is.
Dhr. Jans
zegt inzake de budgettering van de cursus dit in de opleidingscyclus
te betrekken. Dit wordt waarschijnlijk gecombineerd met de nieuwe
stijl begroting. De rapportage over de debiteurenstand (met
ouderdomsanalyse) zal ter inzage in de leesmap worden gelegd. Dit
geldt ook voor het deel van de kredieten dat gesoupeerd is.
De zaak van de BTW loopt nog. De reden van de verhoging van de personeelskosten is in het stuk genoemd. De grondsanering bij de Kuipersdijk valt niet onder verantwoording van dhr. Jans. Hij vraagt dit na bij de vakafdeling. Op blz. 5 bij de OZB wordt met `bijstelling' `verhoogd' bedoeld (ook met terugwerkende kracht). Inzake de aansluiting bij het punt salarissen is hij het met dhr. Van Klaveren eens. Het punt schoonmaakkosten neemt hij mee.
Dhr. v.d. Steeg
komt met het initiatiefvoorstel om af te stappen van het
driecommissiesysteem om heen en weer praten tussen de commissies te
voorkomen. De voorzitter geeft aan het schriftelijke voorstel af te
wachten.
Dhr. van Oostende
zegt dat het hem niet zo zeer om de debiteurenstand gaat, als wel om
de procedure en de volledigheid.
De voorzitter
constateert dat breed instemming wordt gegeven aan de najaarsnota 2002
6.
Aanpassing belastingverordeningen 2003
Dhr. Fijma
vraagt een bedrag op te nemen voor planschade. In andere gemeenten is
het zo geregeld dat indien mensen planschade claimen ze leges moeten
betalen om de administratieve kosten te dekken. Dit zet een rem op het
aantal verzoeken. Als de claim gegrond wordt verklaard wordt het
bedrag aan leges geretourneerd.
Dhr. Jans
antwoordt dat VNG adviseert het niet te doen omdat het teveel
complicaties met zich meebrengt. Hij neemt dit punt mee en laat zich
informeren door gemeenten die het wel op deze wijze geregeld hebben.
Dhr. Hart
houdt fractieberaad voor.
Dit punt komt op de agenda van de volgende raadsvergadering.
7.
Fusie ambulancedienst GGD West-Friesland
Op de vraag van de voorzitter of het zinvol is om de
portefeuillehouder uit te nodigen wordt ontkennend gereageerd.
Dhr. Visser
is geen voorstander van de fusie. Er zijn financiële tekorten bij
enkele diensten, de betrokkenheid wordt minder en de gelaagdheid in
het management wordt groter. Als slecht voorbeeld was er de fusie van
de meldkamers. Hij denkt meer aan verkoop aan een particuliere partij.
Deze werken met `normale' salarissen (niet boven normatief) en er is
een kleinere overhead. Hij zou graag door bureau Van Nimwegen laten
onderzoeken wat de consequenties van verkoop zijn. Mevr. Dangermond
spreekt haar zorg uit over het tijdsbestek dat de ambulance nodig
heeft om ter plekke te zijn. Er moet toegezien worden op gemaakte
prijsafspraken. Wat gebeurt er als de post Hoogkarspel mislukt (gezien
ervaringen met andere fusies)? Evaluatie (na een half jaar) is
belangrijk.
Dhr. de Geus
was positief vanwege de 24-uurs dienst in Hoogkarspel, waarbij wel
stilgestaan moet worden bij de financiële gevolgen. Alle
gemeenschappelijke regelingen waren op termijn duurder dan
geprognotiseerd, wat te denken geeft. Hij twijfelt, na andere meningen
gehoord te hebben, aan zijn vóór de vergadering gevormde
mening. Dhr. Hart heeft zijn twijfels bij fusie en houdt fractieberaad
voor. Dhr. Appelo ziet grote voordelen in de 24-uurs bezetting, maar
heeft ook angst voor het `waterhoofd' van de organisatie. Het idee van
het CDA is de moeite waard om te onderzoeken. Dhr. van Oostende is
vóór de 24-uurs bezetting en is bereid daar wat risico
voor te lopen. Mits de ontbindende voorwaarden opgenomen worden gaat
hij akkoord met de fusie.
De voorzitter
deelt de zorg over fusie gezien de ervaringen met andere fusies,
waarbij met name zorg op het financieel vlak bestaat. Het alternatief
is dat Enkhuizen zelf de ambulancedienst gaat verzorgen, wat ook
financiële consequenties heeft. De gevolgen van niet instemmen
met de fusie kan hij op dit moment niet overzien. De particuliere
ambulancedienst op Texel blijkt niet goed te werken.
Dhr. Appelo
zegt dat men zich moet realiseren dat financiële redenen niet
opwegen tegen het voorzien in een dergelijke levensbehoefte.
Dhr. van Doornik
vraagt de financiële paragraaf in het advies op te nemen. De
voorzitter zegt dit toe.
8.
Rondvraag
Dhr. van Oostende
vraagt aan de griffier of er een goed uitgewerkt plan over het
verspreiden van post ontwikkeld kan worden (bijvoorbeeld een systeem
dat iedereen slecht op maandag en woensdag post krijgt). Hij krijgt nu
heel veel enveloppen en vindt dit verspilling van tijd en geld.
9.
Sluiting
De voorzitter
sluit de vergadering om 21.45 uur.