Gemeente 's-Hertogenbosch

04-12-2002

Aftrap project young professionals

Tilburg en 's-Hertogenbosch gaan voor Young Professionals

De gemeenten Tilburg en 's-Hertogenbosch en scholen voor (voorgezet) middelbaar beroepsonderwijs in die gemeenten ondernemen de komende twee jaar extra activiteiten om uitval in het onderwijs te voorkomen. Vmbo-scholen, ROC's en gemeenten gaan hiervoor nauw samenwerken in een Europees Equal project met de naam "Young Professionals".

Woensdag 11 december aanstaande wordt formeel de aftrap gegeven voor het project. De Tilburgse en Bossche partners komen van 13.30 tot 16.00 uur samen bij het Hervion College, Hervensebaan 5 in 's-Hertogenbosch om hun plannen aan elkaar te presenteren. De wethouder onderwijs van de gemeente Tilburg, dhr. Backx en de wethouder onderwijs van de gemeente 's-Hertogenbosch, dhr. Eigeman, doen de "kick-off" namens de gemeenten.

In 's-Hertogenbosch is casemanagement binnen de school het belangrijkste thema van Young Professionals. Dit houdt in dat leerlingen die dat nodig hebben individuele (loopbaan)begeleiding krijgen van speciaal aangestelde casemanagers. Deze casemanagers kunnen gebruik maken van de mogelijkheden binnen de eigen school én van de partnerscholen of andere externe organisaties. Verwacht wordt dat het onderwijs veel jongeren langer binnen de school kan houden door problemen tijdig te signaleren en door individuele en flexibele oplossingen te bieden. Het is dan ook de bedoeling, dat het casemanagement na afloop van de pilot van twee jaar een structurele plaats krijgt binnen het onderwijs in 's-Hertogenbosch. Het unieke van Young Professionals is dat docenten en mentoren van de vier partnerscholen (Hervion College, Frederik Hendrik College, Helicon Opleidingen en Koning Willem I College) gezamenlijk de methode voor het casemanagement ontwikkelen. Een twintigtal docenten van de betrokken scholen krijgt daarnaast de kans om een training te volgen in technieken om jongeren (extra) te motiveren voor scholing of werk.

Het ROC Midden-Brabant in Tilburg wil binnen Young Professionals aangepast lesmateriaal ontwikkelen voor leerlingen die een alternatief leer(werk-)traject volgen. Daarnaast wil het ROC de begeleiding van deze leerlingen verbeteren. Docenten worden hiervoor gecoacht en krijgen meer instrumenten in handen. Ook ontwikkelen het vmbo binnen het Midden-Brabant College en het ROC Midden-Brabant een portfoliomethodiek voor jongeren. In het portfolio worden allerlei bewijzen verzameld van wat iemand kan en weet, waarbij praktijkervaring een even grote rol kan spelen als toetsen of examens. Zo'n instrument kan een belangrijk hulpmiddel zijn voor jongeren die op een andere manier leren te ontdekken wat hun sterke kanten en vaardigheden zijn.

De activiteiten in beide regio's vullen elkaar aan. Docenten van scholen in Tilburg en 's Hertogenbosch krijgen in de loop van het project volop de gelegenheid om bij elkaar in de keuken te kijken en te profiteren van de opgedane ervaringen. Aan het eind van de pilotperiode - in november 2004 - worden de resultaten landelijk gepresenteerd. Tijdens het project worden ervaringen gedeeld met partners in Oostenrijk, Finland en Portugal.