04-12-2002
Aftrap project young professionals
Tilburg en 's-Hertogenbosch gaan voor Young Professionals
De gemeenten Tilburg en 's-Hertogenbosch en scholen voor (voorgezet) middelbaar beroepsonderwijs in die gemeenten ondernemen de komende twee jaar extra activiteiten om uitval in het onderwijs te voorkomen. Vmbo-scholen, ROC's en gemeenten gaan hiervoor nauw samenwerken in een Europees Equal project met de naam "Young Professionals".
Woensdag 11 december aanstaande wordt formeel de aftrap gegeven voor
het project. De Tilburgse en Bossche partners komen van 13.30 tot
16.00 uur samen bij het Hervion College, Hervensebaan 5 in
's-Hertogenbosch om hun plannen aan elkaar te presenteren. De
wethouder onderwijs van de gemeente Tilburg, dhr. Backx en de
wethouder onderwijs van de gemeente 's-Hertogenbosch, dhr. Eigeman,
doen de "kick-off" namens de gemeenten.
In 's-Hertogenbosch is casemanagement binnen de school het
belangrijkste thema van Young Professionals. Dit houdt in dat
leerlingen die dat nodig hebben individuele (loopbaan)begeleiding
krijgen van speciaal aangestelde casemanagers. Deze casemanagers
kunnen gebruik maken van de mogelijkheden binnen de eigen school én
van de partnerscholen of andere externe organisaties. Verwacht wordt
dat het onderwijs veel jongeren langer binnen de school kan houden
door problemen tijdig te signaleren en door individuele en flexibele
oplossingen te bieden. Het is dan ook de bedoeling, dat het
casemanagement na afloop van de pilot van twee jaar een structurele
plaats krijgt binnen het onderwijs in 's-Hertogenbosch. Het unieke van
Young Professionals is dat docenten en mentoren van de vier
partnerscholen (Hervion College, Frederik Hendrik College, Helicon
Opleidingen en Koning Willem I College) gezamenlijk de methode voor
het casemanagement ontwikkelen. Een twintigtal docenten van de
betrokken scholen krijgt daarnaast de kans om een training te volgen
in technieken om jongeren (extra) te motiveren voor scholing of werk.
Het ROC Midden-Brabant in Tilburg wil binnen Young Professionals
aangepast lesmateriaal ontwikkelen voor leerlingen die een alternatief
leer(werk-)traject volgen. Daarnaast wil het ROC de begeleiding van
deze leerlingen verbeteren. Docenten worden hiervoor gecoacht en
krijgen meer instrumenten in handen. Ook ontwikkelen het vmbo binnen
het Midden-Brabant College en het ROC Midden-Brabant een
portfoliomethodiek voor jongeren. In het portfolio worden allerlei
bewijzen verzameld van wat iemand kan en weet, waarbij
praktijkervaring een even grote rol kan spelen als toetsen of examens.
Zo'n instrument kan een belangrijk hulpmiddel zijn voor jongeren die
op een andere manier leren te ontdekken wat hun sterke kanten en
vaardigheden zijn.
De activiteiten in beide regio's vullen elkaar aan. Docenten van
scholen in Tilburg en 's Hertogenbosch krijgen in de loop van het
project volop de gelegenheid om bij elkaar in de keuken te kijken en
te profiteren van de opgedane ervaringen. Aan het eind van de
pilotperiode - in november 2004 - worden de resultaten landelijk
gepresenteerd. Tijdens het project worden ervaringen gedeeld met
partners in Oostenrijk, Finland en Portugal.