Erasmus Universiteit Rotterdam

11 december 2002

Kinderen gedragen zich beter door Taakspel

Het Taakspel stimuleert kinderen om zich aan helder omschreven en positief geformuleerde gedragsregels te houden. Het is een preventief middel om gedragsproblemen bij basisschoolkinderen terug te dringen. Kinderen die het Taakspel in de klas spelen, worden minder druk, onrustig en hebben minder concentratieproblemen in vergelijking met leerlingen die er niet mee spelen. Dat stelt Pol van Lier in zijn proefschrift Preventie van disruptief gedrag in lagere schoolkinderen, waarop hij op woensdag 11 december 2002 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Aan het onderzoek van Van Lier werkten dertien scholen in de regio Rotterdam en Amsterdam mee. Er waren ruim 650 kinderen, hun ouders en hun leerkrachten bij betrokken. Het onderzoek volgde de kinderen vanaf groep 3 tot en met het einde van groep 5.

Het Taakspel stimuleert kinderen zich aan helder omschreven en positief geformuleerde gedragsregels te houden. Kinderen werken tijdens het Taakspel in teams. Het doel is dat elk team zo goed mogelijk de gedragsregels opvolgt. Het Taakspel wordt tijdens gewone lessen gespeeld en kost dus nauwelijks extra tijd. Door het Taakspel ontstaat een positief, consistent en veilig klassenklimaat. Kinderen en leerkrachten speelden het Taakspel in groep 4 en 5 van de basisschool meerdere keren per week.

De promovendus merkte dat zowel kinderen met veel gedragsproblemen als kinderen die regelmatig gedragsproblemen vertonen, positief op het Taakspel reageerden. Zij werden minder agressief, minder druk en onrustig alsmede minder opstandig. Kinderen met veel gedragsproblemen reageerden weliswaar minder agressief, maar vertoonden nog steeds de meeste gedragsproblemen, zowel thuis als op school.

Vaak zijn er problemen in de omgang met medeleerlingen en worden ze buitengesloten door leeftijdsgenoten. Daarnaast hebben ze reeds bij aanvang van de basisschool problemen met leren. Om kinderen met veel gedragsproblemen beter te bereiken, zijn uitgebreide interventieprogrammas nodig.

Het Taakspelprogramma blijkt effectief. Volgens Van Lier moet het als onderdeel van een breed interventieprogramma worden gebruikt om een positief klassenklimaat te creëren en gedragsproblemen te verminderen. De afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis is reeds bezig met de ontwikkeling en evaluatie van verdere preventieve interventies.

Promotor: prof.dr. F.C. Verhulst, Kinder- en jeugdpsychiatrie

Noot voor de pers
Promotie: woensdag 11 december 2002
Tijd: 13.45 uur
Plaats: Erasmus MC, faculteitsgebouw, collegezaal7 Info: bij de promovendus, tel. (010) 463 6001
e-mail: vanlier@psys.azr.nl
Kinderen gedragen zich beter door Taakspel

INLINE] INLINE]