11 december 2002
Kinderen gedragen zich beter door Taakspel
Het Taakspel stimuleert kinderen om zich aan helder omschreven en
positief geformuleerde gedragsregels te houden. Het is een preventief
middel om gedragsproblemen bij basisschoolkinderen terug te dringen.
Kinderen die het Taakspel in de klas spelen, worden minder druk,
onrustig en hebben minder concentratieproblemen in vergelijking met
leerlingen die er niet mee spelen. Dat stelt Pol van Lier in zijn
proefschrift Preventie van disruptief gedrag in lagere schoolkinderen,
waarop hij op woensdag 11 december 2002 promoveert aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
Aan het onderzoek van Van Lier werkten dertien scholen in de regio
Rotterdam en Amsterdam mee. Er waren ruim 650 kinderen, hun ouders en
hun leerkrachten bij betrokken. Het onderzoek volgde de kinderen vanaf
groep 3 tot en met het einde van groep 5.
Het Taakspel stimuleert kinderen zich aan helder omschreven en
positief geformuleerde gedragsregels te houden. Kinderen werken
tijdens het Taakspel in teams. Het doel is dat elk team zo goed
mogelijk de gedragsregels opvolgt. Het Taakspel wordt tijdens gewone
lessen gespeeld en kost dus nauwelijks extra tijd. Door het Taakspel
ontstaat een positief, consistent en veilig klassenklimaat. Kinderen
en leerkrachten speelden het Taakspel in groep 4 en 5 van de
basisschool meerdere keren per week.
De promovendus merkte dat zowel kinderen met veel gedragsproblemen als
kinderen die regelmatig gedragsproblemen vertonen, positief op het
Taakspel reageerden. Zij werden minder agressief, minder druk en
onrustig alsmede minder opstandig. Kinderen met veel gedragsproblemen
reageerden weliswaar minder agressief, maar vertoonden nog steeds de
meeste gedragsproblemen, zowel thuis als op school.
Vaak zijn er problemen in de omgang met medeleerlingen en worden ze
buitengesloten door leeftijdsgenoten. Daarnaast hebben ze reeds bij
aanvang van de basisschool problemen met leren. Om kinderen met veel
gedragsproblemen beter te bereiken, zijn uitgebreide
interventieprogrammas nodig.
Het Taakspelprogramma blijkt effectief. Volgens Van Lier moet het als
onderdeel van een breed interventieprogramma worden gebruikt om een
positief klassenklimaat te creëren en gedragsproblemen te verminderen.
De afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC Sophia
Kinderziekenhuis is reeds bezig met de ontwikkeling en evaluatie van
verdere preventieve interventies.
Promotor: prof.dr. F.C. Verhulst, Kinder- en jeugdpsychiatrie
Noot voor de pers
Promotie: woensdag 11 december 2002
Tijd: 13.45 uur
Plaats: Erasmus MC, faculteitsgebouw, collegezaal7
Info: bij de promovendus, tel. (010) 463 6001
e-mail: vanlier@psys.azr.nl
Kinderen gedragen zich beter door Taakspel
INLINE] INLINE]