9 december 2002
Belgacom: versterking internationaal netwerk
Naast haar talrijke activiteiten op de nationale markt biedt Belgacom een
belangrijk aantal diensten in het buitenland aan. Grote bedrijven, KMO's en
andere operatoren (carriers) behoren tot haar klanten. Om hen
geoptimaliseerde betrouwbaarheid en flexibiliteit te bieden versterkt
Belgacom haar netwerk in de belangrijkste Europese steden. Daartoe heeft zij
zogenaamde City Rings geïnstalleerd die de verbinding verzekeren tussen haar
belangrijkste Points of Presence (POPs) in elk van deze steden .
Internationale connectiviteit
Grote multinationale bedrijven maar ook KMO's rekenen op Belgacom voor
hun internationale connectiviteit. Het gaat hier om ongeveer 600
klanten die gebruik maken van huurlijnen, Frame Relay, ATM en MPLS
IP-VPN voor data-transfer toepassingen zoals e-mail en SAP.
Andere telecomoperatoren of carriers, waaronder een aanzienlijk aantal
mobiele operatoren, doen beroep op het internationaal Belgacom-netwerk
om op hun beurt hun klanten te dienen. Deze vormen van samenwerking
werden sinds de liberalisering van de telecommarkt uitgebouwd.
In totaal telt Belgacom 350 van zulke wholesale klanten en heeft het
41 Points of Presence in 14 landen over de hele wereld. POP's dienen
om connectiviteit met het Belgacom-netwerk te voorzien voor
telecomoperatoren.
City rings
Uiteraard moeten deze twee types klanten voortdurend kunnen rekenen op
een optimale service. Daarom heeft Belgacom de belangrijkste
telecom-knooppunten in Europa (Londen, Parijs, Amsterdam, Frankfurt en
Düsseldorf) versterkt met City Rings. Dit zijn optische DWDM-ringen,
waarmee de netwerkcapaciteit exponentieel wordt vergroot.
Door deze uitbreiding van haar netwerkinfrastructuur kan Belgacom haar
lokale dekkingsgraad verhogen (beschikbaarheid van verschillende
leveranciers voor local loop access), en wordt het internationale
netwerkverkeer verzekerd tegen technische problemen of het wegvallen
van één of meerdere leveranciers. Dit betekent in de praktijk dat,
wanneer een bepaalde route niet meer kan worden gebruikt, eenvoudigweg
wordt overgeschakeld op een alternatieve route.
Daarnaast kan door de uitbreiding met de City Rings steeds de kortste
afstand worden gekozen tussen de klant en de PoP, waardoor het bedrijf
meer flexibiliteit heeft en kostenbesparend kan werken.