BedrijfsautoRAI

10-12-2002

Ford Transit Connect 'International Van of the Year'

De twintig leden van de ACE (Association of Commercial and Specialised Vehicle Editors) kenden de Ford Transit Connect een record van 126 van de 140 maximaal per kandidaat te vergeven punten toe. Dit overtreft nog de eveneens overtuigende overwinning die de grotere broer van de Ford Transit Connect, de Ford Transit, in 2001 boekte met 112 punten.

Alle twintig juryleden zetten de Transit Connect dit jaar op een eerste of gedeelde eerste plaats in hun finale-keuze uit vier kandidaten. In tegenstelling tot verscheidene andere kandidaten, zo zegt de Nederlandse juryvoorzitter Pieter Wieman, heeft Ford bij de constructie van de Transit Connect geen gebruik gemaakt van onderdelen of grotere componenten die van een personenauto zijn afgeleid.

De Ford Transit Connect onderscheidt zich in zoverre van bestaande geïntegreerde bedrijfsautos, dat de auto specifiek als een bestelwagen is ontworpen en wordt geproduceerd. Bovendien is Ford er in geslaagd zowel het segment van de lichte bestelwagens als dat van de bestellers onder één ton met één modellijn te bedienen, namelijk met enerzijds de versie met korte wielbasis en normaal dak en anderzijds de uitvoering met lange wielbasis en verhoogd dak.

Goed geluisterd
Ons, als bedrijfsauto-vakjournalisten, is meer dan duidelijk geworden dat Ford in de fasen van design en ontwikkeling bijzonder goed heeft geluisterd naar de wensen en eisen van zowel grote als kleine klanten en gebruikers en dat in vele Europese landen, zo voegt Wieman daar aan toe. Dit heeft geresulteerd in een lange lijst van slimme en praktische oplossingen waar het gaat om handelbaarheid, toegankelijkheid, veiligheid en beveiliging.

Bovendien hoef je maar een paar kilometer in de Ford Transit Connect te rijden, om je te realiseren dat Ford heel veel aandacht heeft geschonken aan de kwaliteiten van zowel besturing en onderstel, als aan de remmen en het weggedrag in het algemeen. Het resultaat daarvan is een rijgedrag op het niveau van een personenauto, zo concludeert Pieter Wieman.

Buitengewoon verheugd
Martin Leach, president en COO van Ford of Europe, is buitengewoon verheugd over de verkiezing van de Ford Transit Connect tot International Van of the Year 2003: We hebben deze auto met opzet de naam Transit gegeven om te benadrukken welke kwaliteiten, vooral die van robuustheid en betrouwbaarheid, wij dit stuk gereedschap hebben meegegeven. Het is dan ook absoluut passend dat de Ford Transit Connect dezelfde bekroning ten deel valt als eerder de fullsize Ford Transit.

Van meet af aan heeft Ford deze geheel nieuwe bedrijfsauto als zodanig opgezet en hem nadrukkelijk niét afgeleid van een bestaand model personenauto. Ons doel was dé maatstaf neer te zetten in dit hoogst competitieve segment van de bedrijfsautomarkt, verklaart Paul Morel, directeur commerciële voertuigen van Ford of Europe. We hebben een beduidende stap gezet in dit segment, door ervoor te kiezen géén personenauto als uitgangspunt te nemen, maar liever de betrouwbaarheid en de lage gebruikskosten van de Ford Transit te combineren met een perfect weggedrag en een zeer grote functionaliteit. Het resultaat is een lichte bedrijfsauto die zeer aangenaam en veilig rijdt en bovendien voor de eigenaars uitermate economisch is.

We zijn er ontzettend blij mee dat de jury van de Van of the Year onze benadering helemaal heeft begrepen en ons streven heeft beloond, aldus Paul Morel.

Twee uitvoeringen
De Ford Transit Connect is leverbaar in twee basis-uitvoeringen: met korte wielbasis en een dak op normale hoogte en in een versie met lange wielbasis en een verhoogd dak. Het eerste model is bedoeld voor het marktsegment van de lichte bedrijfsautos, de grotere uitvoering is gepositioneerd in het zogeheten sub 1 ton segment. De klant kan kiezen tussen twee dieselmotoren, de 1,8-liter TDCi turbodiesel die met zijn moderne hogedruk-commonrailtechniek 90 pk (66 kW) levert en de
1.8-liter TDdi met 75 pk (55 kW). Of anderzijds de eveneens 1,8-liter benzinemotor die goed is voor 115 pk (84 kW). Verder kan er gekozen worden uit een zeer ruim aanbod van mogelijkheden wat betreft schuifdeuren, laadschotten en zelfs een wegklapbare bijrijderstoel. Ook is er een ingenieus en praktisch systeem om ladingen te fixeren, waardoor de klant in staat is zijn eigen wensen wat betreft ladingrekken en opbergsystemen te realiseren zonder gaten te boren in de Ford Transit Connect.

Wat veiligheid en beveiliging betreft loopt de Ford Transit Connect eveneens voorop. De beschikbare beveiligingssystemen zijn de beste in hun klasse en zowel de passieve als de actieve veiligheid staan, onder meer door de standaard airbag voor de chauffeur, op een hoog niveau. Bovendien staat de zeer sterke carrosserieconstructie borg voor een hoge mate van robuustheid en draagt de intrinsieke duurzaamheid bij tot het uiterst laag houden van onderhouds- en reparatierekeningen en garandeert deze een te verwachten hoge restwaarde.

Bestseller De Ford Transit Connect wordt geproduceerd in de hypermoderne Kocaeli-fabriek in Turkije, ongeveer tachtig kilometer ten oosten van Istanbul. De fabricage is aan het begin van afgelopen zomer begonnen en de Ford Transit Connect is inmiddels al leverbaar in Turkije en Groot-Brittannië, terwijl de levering in de meeste andere Europese landen zeer binnenkort zal starten. Dankzij de maximale aandacht die in de stadia van ontwerp, ontwikkeling en fabricage aan ieder detail is geschonken en nu ook nog met de eervolle verkiezing tot 'International Van of the Year 2003', is de verwachting gerechtvaardigd dat ook de Ford Transit Connect een bestseller zal worden binnen de altijd al zo succesvolle familie van Fords bedrijfsautos.