Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
10 december 2002
Persconferentie naar aanleiding van collegevergadering om 16.00u in de
perskamer van het stadhuis.
1. Initiatief van bewoners van Maasdijkstraat, Noordwest gehonoreerd
Het initiatief van bewoners uit de van Maasdijkstraat uit de wijk
Noordwest voor het inrichten van het schoolplein van basisschool de
Piramide als speelplaats voor kinderen uit de buurt is gehonoreerd.
Het project van Maasdijkstraat zal worden uitgevoerd door de Dienst
Stadsbeheer. De uitvoering van dit project is begroot op EUR
28.063,53. De kosten voor de uitvoering komen ten laste van het budget
Recht van Initiatief 2002.
Wijkwethouder Spekman heeft dit op 20 november 2002 besloten en het
college van burgemeester en wethouders van dit besluit op de hoogte
gesteld. Bewoners van de van Maasdijkstraat en omstreken hadden in
september 2002 een initiatiefvoorstel ingediend. Dat voorstel is op 20
november 2002 behandeld in de raadscommissie voor de wijk Noordwest.
2. Onderzoek crematorium Tolsteeg
Drie regionale uitvaartondernemingen hebben het initiatief genomen om
een plan te maken voor een nieuw crematorium op begraafplaats
Tolsteeg. Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan een
onderzoek om te bekijken of dit haalbaar is.
De drie ondernemers hebben een kleinschalig crematorium voor ogen. Het
crematorium kan voorzien in de behoefte aan crematiemogelijkheden voor
inwoners van het zuid-oostelijk deel van de gemeente Utrecht, maar ook
voor bewoners in de nabijgelegen gemeenten. Het college vindt een
dergelijke voorziening onder meer gezien de groei van het aantal
inwoners wenselijk. De wijkraad van de wijk Zuid heeft het college
laten weten bezwaar te hebben tegen het crematorium. Doel van het
haalbaarheidsonderzoek is de gemeenteraad voldoende informatie en
argumenten te bieden om een definitieve keuze te kunnen maken over het
vestigen van een nieuw crematorium. De raadscommissie Algemene Zaken,
Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën wordt geïnformeerd.
3. Kinderdagverblijf Prins Hendriklaan 97 mag uitbreiden.
Het college van burgemeester en wethouders wil meewerken aan
legalisatie van de uitbreiding van een kinderdagverblijf aan de Prins
Hendriklaan. De uitbreiding betreft de 1e verdieping waarop nu een
woonbestemming rust. Het college neemt kennis van een tweetal
inspraakreacties tegen deze uitbreiding. Voor het college weegt zwaar
dat ondanks een overcapaciteit aan kinderdagverblijven in wijk Oost er
nog steeds sprake is van een aanzienlijk tekort elders in de stad. Het
is daarom wenselijk om de procedure tot vrijstelling van het
bestemmingsplan voort te zetten.
4. Verkeersmaatregelen Tuindorp Oost en Voordorp
Om de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers in Tuindorp Oost
en Voordorp te verbeteren heeft het college besloten tot een aantal
verkeersmaatregelen voor deze buurten.
Zo worden in Tuindorp Oost de oversteekvoorzieningen op de Kapteynlaan
(bij het winkelcentrum) en de Eykmanlaan verbeterd. Daarnaast worden
op verschillende wegen, zoals de Winklerlaan en Lamerislaan,
snelheidsremmende maatregelen getroffen en wordt op de Van
Everdingenlaan en de Troosterlaan de weg op verschillende plaatsen
versmald om de oversteekbaarheid voor voetgangers te vergroten.
In Voordorp staan de aanpassing van het kruispunt Sartreweg -A.
Romerostraat, de verbetering van de oversteekbaarheid van de A.
Romerostraat (o.a. nabij het spoor) en snelheidsremmende maatregelen
in de A. Sandinostraat en de David Ben Goerionstraat op het programma.
Het college heeft besloten het Voorlopig Ontwerp van de maatregelen in
het kader van het Wijkverkeersplan Tuindorp-Oost/Voordorp voor
inspraak vrij te geven.
In maart van dit jaar is het Wijkverkeersplan vastgesteld. Om
financiële redenen kunnen niet alle maatregelen die in het plan zijn
opgenomen op korte termijn worden uitgevoerd. In overleg met
buurtbewoners is daarom bepaald welke maatregelen prioriteit hebben.
Bewoners van Tuindorp Oost en Voordorp worden op korte termijn met een
Stadsplan geïnformeerd over de inspraakprocedure voor de
verkeersmaatregelen. Na verwerking van de inspraakreacties en de
definitieve besluitvorming worden de maatregelen naar verwachting rond
de zomer van 2003 uitgevoerd.
De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en
Vervoer wordt over de verkeersmaatregelen geïnformeerd.
5. Onderzoek naar mogelijkheid bewaakt parkeerterrein bij Zandpad
Een exploitant wil graag in de directe omgeving van het Zandpad een
bewaakt parkeerterrein aanleggen, bedoeld voor de werkneemsters van
het Zandpad. Het gaat om een particulier initiatief van een exploitant
die het parkeerterrein op eigen kosten wil aanleggen. De gemeente gaat
onderzoeken of ze medewerking wil verlenen aan het initiatief en zo ja
onder welke voorwaarden.
Als er een bewaakt parkeerterrein bestaat, kunnen de werkneemsters hun
auto's veiliger stallen en blijft er voor bezoekers meer ruimte over
om te parkeren. Een mogelijkheid waar aan gedacht wordt is de ruimte
tussen de Einsteindreef en de op- en afrit naar het Zandpad.
Overigens start binnenkort het project 'Herinrichting Zandpad'. De
aanleiding hiervoor is het aanleggen van een hoofdfietsroute langs het
Zandpad. Het hele wegprofiel wordt opnieuw ingericht. (Brom)fietsers
en auto's krijgen ieder aparte, van elkaar gescheiden, rijstroken.
Daardoor komt het Zandpad er aanzienlijk overzichtelijker en netter
uit te zien. De herinrichting draagt bij aan de veiligheid en
leefbaarheid op en rond het Zandpad.
De raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en
Onderwijs wordt geïnformeerd over het onderzoek.
6. Consultatie Talmalaan
Consultatie van de omwonenden over de verkeerskundige oplossingen voor
de Talmalaan leidt op dit moment niet tot het aanpassen van de huidige
verkeersplannen. Het college heeft besloten de resultaten van de
consultatie te betrekken bij de besluitvorming over het plan voor
woningbouw langs de Talmalaan. Daarmee wordt ook de keuze voor het al
dan niet verleggen van de weg opgeschort totdat over de
woningbouwontwikkeling wordt besloten. Tegen het plan van de gemeente
voor het handhaven van tweerichtingsverkeer op de Talmalaan, bleken
tijdens het consultatietraject bij de omwonenden geen breed gedragen
bezwaren te bestaan.
Eind maart jl. ging het college akkoord met de verkeerskundige
oplossing voor de Talmalaan en werd deze oplossing, die een verlegging
van de Talmalaan betekende, vrijgegeven voor consultatie. De
raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en
Vervoer wordt over dit besluit geïnformeerd.
7. Bezoekersregeling Binnenstad
De gemeente introduceert speciale parkeertarieven voor bezoekers van
bewoners in de binnenstad. Bewoners van de Utrechtse binnenstad komen
in aanmerking voor deze bezoekersregeling waartoe het college heeft
besloten. Per adres wordt maximaal één kaart verstrekt waarmee men
bezoekers tegen een speciaal tarief kan laten parkeren. Voor maximaal
veertig parkeeruren per kwartaal kan men de kaart opladen bij de
parkeerautomaten in het stadscentrum of bij het Parkeerbedrijf. De
parkeerautomaten zijn hiervoor aangepast.
Momenteel bestaat er al een bezoekersregeling in de wijken buiten de
singels. In het verleden is van een bezoeksregeling in de binnenstad
afgezien vanwege de hoge parkeerdruk en de schaarste aan parkeerruimte
in de binnenstad. De wens van de bewoners in de binnenstad voor een
bezoekersregeling is echter groot. Voor de gemeente is dit dan ook de
reden om in de binnenstad een bezoekersregeling te introduceren.
Met de bezoekerskaart kan tegen een gereduceerd tarief worden geparkeerd. De uiteindelijke tarieven die gaan gelden voor de bezoekers, worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Begin 2003 zullen de binnenstadbewoners in de gelegenheid worden
gesteld een aanvraag voor een bezoekerskaart in te dienen. Zij zullen
hierover schriftelijk worden geïnformeerd.
Bij de begrotingsbehandeling van 14 november jl. heeft de gemeenteraad
het amendement 'Duppie van Yet' aangenomen. Hierin wordt voorgesteld
de parkeertarieven met ingang van 1 april 2003 te verhogen met 6,5
procent. Deze tariefsaanpassing gaat pas in op het moment dat de
Parkeernota door het college is vrijgegeven voor inspraak.
De commissie het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt over de tarieven van de bezoekersregeling Binnenstad gehoord.
8. Heroïnekliniek Kaatstraat tijdelijk verlengd
Het college en de stichting Pijlsrecht hebben nieuwe afspraken gemaakt
over de tijdelijke verlenging van verblijf van de heroïneverstrekking
op de Kaatstraat 1. Met stichting Pijlsrecht, waarin omwonenden van de
buurt zijn vertegenwoordigd, wordt een aanvullend convenant
afgesloten. De omwonenden zijn hierover vandaag geïnformeerd.
Verlenging is nodig omdat de looptijd van het eerste convenant
inmiddels is verstreken. De duur van de verlenging is tot maximaal
augustus 2004, liefst korter. In het aanvullend convenant staan
afspraken over goede samenwerking met politie, GG&GD en wijkbureaus
over toezicht op een schone en veilige omgeving rond de Kaatstraat en
over behandeling van klachten.
De Tweede Kamer heeft onlangs besloten om de experimentele
verstrekking van heroïne te verlengen, in afwachting van nieuwe
voorstellen door het kabinet. De gemeente wil voor de tijdelijk
gecontinueerde verstrekking van heroïne graag gebruik blijven maken
van de locatie Kaatstraat. Een permanent verblijf is niet aan de orde.
Die toezegging van de gemeente blijft gehandhaafd.
De gemeente en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben inmiddels een aanvullend convenant gesloten voor de (financiering van de) verlenging van het experiment.
9. Renovatie en uitbreiding clubhuis Velox-SSVU-Celeritudo (VSC)
Sportvereniging Velox-SSVU-Celeritudo (VSC) gaat zijn clubhuis was
renoveren en uitbreiden. Dat is nodig omdat de sportvereniging, door
de fusie tussen Velox-SVVU en Celeritudo met ingang van seizoen
2001-2002, meer leden telt en daardoor te klein is geworden. Het
college heeft vandaag besloten zich garant te stellen voor 50% van de
geldlening van VSC, namelijk EUR 20.000.
10. Parkeren bij zwembad De Kwakel
Het college stelt EUR 22.700,00 ter beschikking voor
parkeermaatregelen bij zwembad De Kwakel (Paranadreef, Overvecht).De
maatregelen moeten de bereikbaarheid en de veiligheid van het
parkeerterrein en het zwembad verbeteren. Er spelen namelijk twee
problemen. Ten eerste parkeren bezoekers van het nabijgelegen Mesos
Ziekenhuis hun auto op het parkeerterrein van De Kwakel omdat bij het
ziekenhuis betaald parkeren is. Daardoor kunnen bezoekers van het
zwembad hun auto's vaak niet kwijt of wordt er in de wijk geparkeerd.
Ook wordt er fout geparkeerd waardoor hulpdiensten belemmerd worden.
Het tweede probleem is diefstal uit en beschadigingen aan geparkeerde
auto's.
Om het parkeren door niet-bezoekers van het zwembad tegen te gaan,
wordt een slagboom geplaatst bij de ingang van het parkeerterrein.
Deze slagboom gaat automatisch open bij het oprijden van het terrein
maar om het terrein af te komen, moeten bezoekers een muntje in een
automaat gooien. Bezoekers van het zwembad krijgen deze muntjes gratis
als zij hun zwemkaart tonen of kopen. Informatie hierover komt op een
mededelingenbord te staan. Om diefstal tegen te gaan, worden camera's
geplaatst die het terrein bewaken.
De maatregelen om de sportaccommodatie veiliger te maken volgen uit de
Nota Sportaccommodaties die in mei 2002 door de raad is goedgekeurd.
11. Velvergunningen
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om een
aantal verlvergunningen af te geven. 23 Bomen bij de Paulusschool en
de peuterspeelzaal 'Het Tuinhuis' aan Burgemeester v.d.Voort van
Zijplaan, voor de bomen die weg moeten voor de neiuwbouw van de
basisschool aan de prof. Van Bemmelenlaan wordt een voorwaardelijke
velvergunning verleend. De bomen mogen pas weg als de bouwvergunning
(rechtens onaantastbaarheid) is afgegeven.
Het college heeft ook besloten een velvergunning af te geven voor drie
haagbeuken in het plantsoentje aan de Van Asch van Wijckstraat. De
bomen moeten worden geveld in het kader van het verhogen van de
veiligheid en de inbraakpreventie van een aantal woningen aan de 1ste
Achterstraat.
Ten slotte heeft het college ingestemd met het verlenen van een
velvergunning voor 38 bomen in de groenstrook op het perceel aan de
Vleutensevaart 35 (vestiging Keulsekade). Er bestaat een reëel risico
dat takken van bomen afbreken of zelfs dat bomen geheel omvallen,
waarbij schade veroorzaakt kan worden aan het gebouw of aan het
vlakbij gelegen bedrijfsterrein. In de velvergunning is opgenomen dat
er nieuwe bomen voor in de plaats komen.
12. Positieve inspraakreacties over fietsbeleid
De gemeente Utrecht ontving 29 inspraakreacties op haar concept-nota
over het fietsbeleid: 'Verder met de fiets 2002'. Er kwamen reacties
van burgers, maar ook van de provincie Utrecht, de
vervoermanagementorganisatie V&M, de gemeenten IJsselstein en Houten
en van de Fietsersbond afdeling Utrecht. Veel insprekers reageerden
positief op de nota. Het college heeft antwoorden op de
inspraakreacties vastgesteld. De reacties kunnen nu worden verwerkt in
de nota waarna deze definitief zal worden vastgesteld.
In de nota 'Verder met de fiets 2002' wordt het fietsbeleid voor de
komende jaren vastgelegd. De nota bevat onder andere een kaart van het
hoofdfietsnetwerk en een programma van eisen. In dit programma van
eisen is vastgelegd aan welke eisen de fietsvoorzieningen moeten
voldoen. Het hoofdfietsnetwerk bestaat niet alleen uit een netwerk van
stedelijke doorgaande fietsverbindingen, maar ook de belangrijkste
wijkverbindingen maken er deel van uit. Het college stelt de nota naar
verwachting begin volgend jaar definitief vast. Inmiddels is al
gestart met het maken van het uitwerkingsplan. Dit bevat de concrete
maatregelen en acties voor de komende jaren.
De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en
Vervoer wordt geïnformeerd over de inspraakreacties en de antwoorden
daarop.
13. Wijk in bedrijf Hoograven versterkt ondernemerschap
Drie jaar Wijk in Bedrijf Hoograven leverde goede en soms bijzondere
resultaten op. De oprichting van de Marokkaanse ondernemersvereniging
Utrecht bijvoorbeeld. De Wijk in Bedrijf in Hoograven, een wijk waar
economisch gezien veel gebeurt, is nog niet klaar. De gemeente gaat
daarom door met het project tot eind 2004, o.a. door een bedrag van
EUR 175.000 uit de pot voor grote stedenbeleid te gebruiken
Het project Wijk in Bedrijf richt zich op het stimuleren van startend
ondernemerschap, het versterken en ondersteunen van gevestigd
ondernemerschap en het versterken van de organisatiegraad van
ondernemers. In 1999 is in Hoograven gestart met uitvoering van het
pilotproject, dat na een positieve evaluatie in 2000 is doorgestart
tot eind 2002. Er zijn in deze tijd legio adviezen aan starters
gegeven, er waren veel contacten met de gevestigde
ondernemers(verenigingen) en de voorlichtings- en themabijeenkomsten
werden goed bezocht.
Onlangs heeft in de wijk, bij het op het bedrijventerrein Rotsoord
gevestigde Pastoe/Dutch Designcentre, een werkconferentie wijkeconomie
plaatsgevonden. Ondernemers, bewoners, leden van de wijkraad Zuid en
medewerkers van de gemeente gaven hun mening over onderwerpen als
ondernemerschap, bedrijfshuisvesting en veiligheid in de wijk. Met de
resultaten van deze werkconferentie gaat de gemeente verder met
uitvoering van Wijk in Bedrijf in Hoograven. Verder zal in januari
2003, op basis van de ervaringen met Wijk in Bedrijf Hoograven, ook
worden gestart met uitvoering van de Wijk in Bedrijf in de wijken
Overvecht, Kanaleneiland en Noordwest.
Wethouder Jan van Zanen van Economische Zaken zal in het voorjaar van
2003 het officiële startsein voor dit project geven.
14. Geen bezwaar tegen kapsalon in slaapkamer
Bezwaren ingebracht tegen de vestiging van een kapsalon in de
slaapkamer van een woning aan de Barnsteenlaan, zijn door het college
van burgemeester en wethouders ongegrond verklaard. De vestiging van
de kapsalon zou strijdig zijn met het bestemmingsplan en er zou sprake
zijn van oneerlijke concurrentie met een tweetal kapsalons in het
winkelcentrum Smaragdplein. Bij het afwijzen van de ingediende
bezwaren heeft het college overwogen dat de rechter al meerdere malen
heeft uitgesproken dat een bestemmingsplan niet mag worden gebruikt om
concurrentieverhoudingen te regelen. Verder stelt het college vast dat
in de kappersbranche sprake is van vrije vestiging. Bovendien zal de
kleinschaligheid van de nieuw te vestigen salon niet leiden tot
ontwrichting van de concurrentieverhoudingen. Burgemeester en
wethouders zijn daarom bereid vrijstelling te verlenen van het
bestemmingsplan 'Hoograven-Tolsteeg'. Te meer omdat ook recent
vastgestelde bestemmingsplannen werk aan huis onder voorwaarden
mogelijk maken.