Persbericht: Utrecht/Amersfoort, 10 december 2002
GRONINGEN FIETSSTAD 2002
Hoog fietsgebruik dankzij consequent fietsbeleid
De eretitel Fietsstad 2002 is gewonnen door de gemeente Groningen. Groningen onderscheidt zich van de andere vijf genomineerden vooral door de sterke concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto: "In Groningen ben je een dief van je eigen tijd en je eigen portemonnee als je binnen de stad niet met de fiets gaat", aldus het juryrapport.
De fiets is in Groningen 30% sneller dan de auto. De jury roemt voorts het uitgebreide net van geasfalteerde fietspaden en het consequente stallingsbeleid: 24 bewaakte fietsenstallingen verspreid over de hele stad waarvan tien bij middelbare scholen. Voor 15 euro per jaar kun je in al deze stallingen terecht. Door al deze maatregelen pakt in Groningen maar liefst 47% van de mensen de fiets voor korte afstanden tot 7,5 kilometer. De jury was verder zeer onder de indruk van het fietsbeleid in de stad Zwolle, die hiermee op de tweede plaats belandde.
4000 kilometers met de meetfiets
De Fietsersbond heeft de afgelopen drie jaar het fietsklimaat in 115 steden onderzocht met de Fietsbalans. De Fietsersbond legde hiervoor zo'n 4000 kilometer af op speciale hightech meetfietsen. Gemiddeld 35 kilometer per gemeente, van het centrum van de stad naar willekeurige woningen en vervolgens naar belangrijke bestemmingen als station, sportvelden, winkels en scholen. Daarnaast werd voor dit onderzoek gebruik gemaakt van CBS-databestanden (over bijvoorbeeld verkeersveiligheid en fietsgebruik), enquêtes onder ambtenaren en de fietserstevredenheidsenquete onder lokale fietsers. De Fietsbalans beoordeelde het fietsklimaat op 10 aspecten, waaronder verkeersveiligheid, kwaliteit van het wegdek, hinder en aantrekkelijkheid. Elke gemeente ontvangt een uitgebreid rapport met sterke en zwakke punten. Doel is dat gemeenten van elkaars goede voorbeelden leren.
Fiets speerpunt in verkeersbeleid Groningen
Groningen is blij met de prijs en noemt het een gevolg van 25 jaar
consequent beleid om het fietsgebruik te bevorderen en het autogebruik op de
korte afstand te ontmoedigen. Verkeerswethouder Koen Schuiling: "In een oude
stad als Groningen heb je gewoonweg niet de mogelijkheid om de
auto-infrastructuur steeds uit te breiden. Je moet keuzes maken. Waar het op
neerkomt is dat fietsen gewoon noodzakelijk is en dus een belangrijk
speerpunt in ons verkeers-en vervoersbeleid. Zo blijft Groningen een goed
bereikbare stad. Ondanks bezuinigingen hebben we toch steeds extra middelen
voor extra goed fietsbeleid vrijgemaakt". Voor de huidige collegeperiode is
6 miljoen euro gereserveerd voor fietsvoorzieningen, zoals fietsstroken,
stallingen en aanpassing verkeerslichten: waar mogelijk krijgen fietsers per
cyclus twee keer groen.